Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 11:09

18
آبان
سایه تغذیه  برپوست

سایه تغذیه  برپوست

در این مطالب به نقش و اهمیت درشت مغذی‌ها و گیاهخواری و.. بر سلامت پوست پرداختیم.

سایه تغذیه برپوستد‌کتر سید‌ضیاءالدین مظهری؛متخصص تغذیه و رژیم د‌رمانینائب‌رئیس انجمن علمی پیشگیری و د‌رمان چاقی

نقش بهبود کیفیت و تعادل تغذیه بر سلامت پوست

درگذشته اغلب التهابات مزمن پوست صورت را که شامل جوش‌های متعدد سرسیاه و سفید سرخی پوست بود، به نابسامانی روح و روان نسبت داده و به مدت طولانی این افراد تحت درمانهای دارویی ضدافسردگی قرار می‌گرفتند اما کماکان مشکل آن‌ها پابرجا باقی می‌ماند. اما بعد از انجام چکاپ کامل و بررسی میزان ریزمغذی‌های کلیدی در مایعات بدن و بررسی دودمان‌های میکروارگانیسم‌های تشکیل‌دهنده فلور دستگاه گوارشی افراد در اکثریت قریب به‌اتفاق آن‌ها، کمبودهای فاحش ویتامین D3- روی- بیوتین -امگاتری و سلنیوم مشاهده گردید. همچنین با بررسی میـــکروارگانیسم‌های تشـــکیل‌دهنده باکتری‌های پاتوژن یا بیماری‌زا و پروبیوتیک‌های کمکی در سیستم ایمنی افراد مشخص شد در تعداد کثیری از افراد موردبررسی مخمرهای قابل‌توجهی در روده‌هایشان جا خوش نموده بودند که با تقسیم‌بندی آن‌ها به گروه هدف و گروه شاهد تغییرات ایجادشده در نوع و کیفیت تغذیه روزمره و دادن مکمل‌های موردنیاز و برطرف کردن کمبودهای موجود، به‌تدریج حالت التهاب صورت آن‌ها فروکش نموده و جوش‌ها کم و کمتر گردیده و نیاز به‌تمامی داروهای قبلی که بکار برده می‌شد به‌طور معنی‌داری کاهش یافت ضمن اینکه مشکلات پوستی‌شان نیز برطرف گردید. استفاده از منابع پروتئینی و بعضی عناصر نظیر روی مشخصاً در سلامت پوست تأثیر قابل‌توجهی دارند ازاین‌رو توصیه به اصلاح رژیم غذایی و گنجاندن منابع غذایی این مواد، راهکار مناسبی برای سلامت پوست بشمار می‌رود.
پروتئین، دوست‌دار پوست
منابع پروتئین حیوانی، آبزیان و ماکیان و گوشت‌های قرمز یا جایگزین آن‌ها تخم‌مرغ- پنیر- کشک- ماست دوغ و پروتئین‌های گیاهی که از منابع غلات و حبوبات و دانه‌ها و مغزها و انواع آجیل‌های تازه و تلفیق آن‌ها با یکدیگر به‌منظور افزایش ارزش بیولوژیکی پروتئین و افزایش تراکم مواد مغذی آن‌ها جهت تأمین نیازهای سلولی و جلوگیری از گرسنگی‌های پنهانی و سلولی و شادابی پوست بسیار تأثیرگذار می‌باشد، توصیه می‌شود.

روی
یکی از فلزات تأثیرگذار در سلامت پوست برشمرده می‌شود. معمولاً منابع پروتئینی، حاوی روی قابل‌توجهی هم هستند. توصیه به میل کردن ماهی – میگو- مغز تخمه‌کدو- بادام‌زمینی- تخم‌مرغ- نخود و سایر حبوبات- قارچ- کلم برو کلی- غلات کامل یا پرک شده- شیر و لبنیات- شکلات تلخ و در صورت لزوم مکمل روی جهت تأمین کمبودهای احتمالی بسیار مهم است.

نــــــــــــــقش آب در طراوت و پیشگیری از چین‌وچروک پوست

به‌طور دائم و فراتر از نیاز واقعی نوشیدن آب هیچ اثری بر شادابی پوست ندارد مگر در مواردی که افراد در طول روز آب مصرفی و دفعی از طریق تعریق و تعرق و ... را جبران نکرده باشند یا به مقدار قابل‌
توجهی الکل مصرف نموده باشند که آثار آن‌ها در چهره‌شان مشهود شده باشد، بطوریکه پــوستشان چــــروک و درهم‌کشیده و
خشک و خـــشن گــــردیده و با تـأمین آب موردنیاز بدن در کوتاه زمانی حالت درهم‌کشیدگی و بی‌حالی و زبری بافت پوست برطرف ‌گردد.
در آب‌وهوای معتدل هر فردی تا دو لیتر آب نیاز دارد که به‌طور تدریجی و مداوم از طریق نوشیدن آب و چای و یا سایر مواد غذایی و گروه‌های سبزیجات و میوه‌ها و خوراکی‌های مختلف تأمین می‌شود.

آیا با جواب‌گویی به احساس تشنگینیاز بدن به آب برطرف می‌شود؟

متأسفانه پاسخ به این سؤال منفی می‌باشد زیرا که عوامل متعددی در عدم ایجاد تعادل مایعات دریافتی یا میزان دفع آن‌ها دخیل‌اند ازجمله این فاکتورهای تأثیرگذار سن فرد است. اغلب افراد تمایلی به نوشیدن آب ندارند و جایگزینی مایعات ازدست‌رفته بهر شکل و صورتی کمتر از میزان نیاز روزانه است. به‌موازات عدم احساس تشنگی، کلیه‌ها ادرار غلیظ‌تر تولید می‌نمایند که مواد زاید را دفع نمایند. اگر کلیه‌ها توانایی لازم را نداشته باشند ممکن است سیستم‌های کنترل خودکار بدن با افزایش حجم بیشتر ادرار این ناتوانی را پوشش دهند و از این طریق آب بیشتری از بدن از دست می‌رود و طراوت و تازگی بافت پوست و عضلات فروکش می‌نماید. ازاین‌رو توصیه می‌شود افراد فقط به احساس تشنگی اکتفا نکرده و خودشان را عادت بدهند که به‌طور تدریجی در فاصله بین وعده‌ها، جرعه‌جرعه با نوشیدن، حدود 1.5 لیتر دریافت کنند.

آیا نوشیدن الکل برای پوست مضراست؟

به‌طورکلی نوشیدن الکل به هر شکل و صورتی در حکم سم تلقی می‌شود چراکه میکرو ریزمغذی‌های بدن را از بین برده و آب بدن را کاهش می‌دهد و به اعصاب و رشته‌های عصبی آسیب می‌رساند و موجب تنگی مویرگ‌ها که غذا رسان بافت پوست مخصوصاً پوست صورت می‌باشد می‌شود. ازاین‌جهت در افرادی که به‌طور مداوم میزان زیادی نوشیدنی‌های الکلی می‌نوشند موجی از افزایش رشد بی‌رویه فعالیت غدد چربی پوست را شاهد هستیم. جهت حفظ سلامتی و بهبودی طراوت و شادابی پوست مخصوصاً چهره بجای نوشیدن الکل و نوشابه‌های رنگین و بی‌رنگ، گازدار و بی گاز و آبمیوه‌های صنعتی از آب گوجه‌فرنگی تازه و یک لیوان آب هویج و آب به‌صورت جرعه‌جرعه حتی بدون احساس تشنگی در حد متعادل بنوشید. دریافت منابع غذایی آبزیان فاقد جیوه و فلزات سنگین، روغن‌زیتون و منابع غذایی حیوانی و گیاهی حاوی اسیدهای چرب امگا تری، افزایش میزان مصرف منابع غذایی گیاهی، ماست‌های کم‌چرب سنتی حاوی پروبیوتیک فراوان، آووکادو، انواع آجیل و دانه‌های روغنی، گردو، بادام، پسته به‌صورت تازه و سالم به مقدار محدود و تخم‌مرغ نیز بجای گوشت توصیه می‌شود.

در برنامه‌ریزی‌های تأمین نیازهای تغذیه خانواده چه مواد غذایی را باید انتخاب کرد؟

حتی‌الامکان از خرید مواد غذایی حاضری، قندهای تصفیه‌شده، لبنیات چرب و گوشت‌های فراوری‌شده خودداری نموده و بجای آن‌ها از سبزی‌ها و فرآورده‌های گیاهی طبیعی ارگانیک از قبیل گوجه‌فرنگی، هویج، کدومسمایی، انواع کلم‌ها مخصوصاً کلم بروکلی، سبزی‌خوردن‌های متنوع و میوه‌های فصل مخصوصاً انواع توت‌ها، سیب، هلو، گلابی، شلیل، سیفی جات در حد نیاز و توان مالی خریداری فرمایید.

برچسب ها: زندگی آنلاین، نقش تغذیه بر پوست، نوشیدن آب و تاثیر آن بر پوست، تغذیه سالم و پوست زیبا تعداد بازديد: 202 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز