Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 23:48

9
آبان
چرا در رژیم درمانی شکست می خوریم؟!

چرا در  رژیم درمانی شکست می خوریم؟!

عدم رعایت رژیم صحیح غذایى سبب کمبودهاى جبران‌ناپذیرى مى‌شود که ممکن است عوارض مهلکى را به دنبال داشته باشد.

شاید شما هم از زمره افراد چاقى باشید که بارها رژیم‌هاى مختلف درمانى را امتحان کرده ولى در حین دوره رژیم لاغرى از ادامه آن صرف‌نظر کرده‌اید.

بسیارى هم پس از کاهش وزن و با گذشت مدت زمانى کوتاه دوباره شروع به پرخورى کرده و به وزن قبلى و یا حتى به بیشتر از آن مى‌رسند.

این مسئله باعث سرخوردگى شده و معمولاً تمایل به ادامه رعایت رژیم غذایى یا شروع مجدد آن از بین مى‌رود.

در مطلب زیر به بررسى علل شکست در رژیم‌هاى غذایى مختلف پرداخته مى‌شود.

اولین و مهم‌ترین انگیزه لازم براى رعایت یک رژیم غذایى علمى و خوب این است که شما هدف خود را از کاهش وزن دقیقاً مشخص کرده و همیشه در طول دوره رژیم غذایى به آن فکر کنید.

بسیارى از بیماران چاق که براى کاهش وزن مراجعه مى‌کنند اولین خواسته‌شان این است که سریعاً وزن کم کنند.

تبلیغات وسیعى هم در این زمینه صورت گرفته و این باعث شده تا بیماران از مسیر اصلى خود منحرف شوند اما باید گفت صرفاً «نخوردن» باعث تحقق آمال و آرزوها نخواهد بود.

بلکه فرد باید خود را تغییر دهد یعنى عادات غلط غذایى و فعالیت‌هاى تغذیه‌اى خود را عوض کنید و این ترک عادت مستلزم گذر زمان مناسبى است.

مطمئن باشید اگر در رفتارهاى تغذیه‌اى خود تغییر ندهید نمى‌توانید وزن خود را کم کنید.

معده یک بافت عضلانى است و مثل همه عضلات دیگر بدن در صورت کار زیاد بزرگتر مى‌شود.

باید سعى کنید با رعایت رژیم غذایى مناسب و تغییر در رفتارهاى غلط تغذیه‌اى براى یک دوره زمانى کاملاً مشخص کار کمترى از معده خود بکشید و حجم معده خود را کوچک نمایید.

رعایت رژیم‌هاى غذایى غیراستاندارد

امروزه کتب مختلفى در زمینه رژیم نوشته شده است در این کتب روش‌هاى آب‌درمانى، رژیم‌هاى گیاه‌خوارى، رژیم‌هاى میوه‌خوارى، رژیم بستنى و هزاران مورد دیگر توصیه شده است.

علم تغذیه رژیم‌هاى تک‌خوارى را نفى مى‌کند و پیشنهادش این است که رژیم غذایى مفید و مؤثر رژیمى است که از هر پنج گروه مواد غذایى تشکیل شده باشد یعنى در ترکیبات آن پروتئین، کربوهیدرات (قند و شیرینى)، چربى، ویتامین‌ها و املاح به طور مشخص و دقیق لحاظ شده باشد.

گروه‌هاى غذایى مختلف حاوى مواد مورد نیاز براى بدن است که مکمل هم هستند.

همه چیز در یک نوع ماده غذایى وجود ندارد بنابراین عدم رعایت رژیم صحیح غذایى سبب کمبودهاى جبران‌ناپذیرى مى‌شود که ممکن است عوارض مهلکى را به دنبال داشته باشد.

افرادى که از رژیم‌هاى گیاهخوارى استفاده مى‌کنند باید بدانند که آهن موجود در گیاهانى مثل اسفناج از نوع غیرقابل جذب براى بدن است و درصد کمى از آن جذب مى‌شود.

آهن قابل جذب براى بدن آهنى است که منشاء پروتئینى داشته باشد (گوشت قرمز). بنابراین کمبودهاى ناشى از رژیم‌هاى گیاه‌خوارى مثل کمبود آهن عوارض خطرناکى چون کم‌خونى، ریزش مو و موارد دیگرى را که مربوط به آهن بدن است به دنبال خواهد داشت که همین مسئله خود باعث ترس از رژیم به خاطر عوارض بد آن و بالاخره شکست در برنامه‌هاى مذکور مى‌شود.

رژیم غذایى تنها راه‌حل نیست

طى تحقیقات به عمل آمده اگر روزانه ۱۱۰۰ کیلوکالرى از میزان غذایى که مى‌خورید کم کنید در عرض یک هفته یک کیلوگرم از وزن بدن شما کاسته خواهد شد.

در تحقیق دیگرى همین مقدار کالرى کاسته شده است با این تفاوت که ۶۰۰ کیلوکالرى از مواد غذایى روزانه کم شده و ۵۰۰ کیلوکالرى فعالیت بدنى جهت به اصطلاح سوزاندن مواد غذایى و در حقیقت دفع انرژى مصرفى تجویز شده است ولى جالب است که در حالت دوم بیش از یک کیلوگرم در هفته کاهش وزن مشاهده شده است.

حال اگر ۷۰ کیلوگرم هستید و حدود ۲۵۰۰ کیلوکالرى نیاز روزانه شما به مواد غذایى است در حالت اول شما بایستى غذایتان را تقریباً نصف کنید چرا که بایستى ۱۱۰۰ کیلوکالرى روزانه کمتر بخورید تا بتوانید هفته‌اى یک کیلوگرم وزن کم کنید ولى در حالت دوم شما فقط یک چهارم غذاى خود را کم مى‌کنید و با افزودن فعالیت بدنى بیش از یک کیلوگرم در هفته کاهش وزن مشاهده مى‌کنید.

در حقیقت در حالت دوم شما گرسنگى کمترى احساس خواهید کرد چرا که غذاى بیشترى را مصرف مى‌کنید بنابراین توصیه مى‌شود رژیم غذایى را تنها راه‌حل براى کاهش وزن در نظر نگرفته و وزن خود را توام با رژیم غذایى و فعالیت بدنى کم کنید.

تکیه بر داروهاى لاغرى

اگر به دنبال میانبرهایى براى کم کردن وزن خود مى‌گردید بدانید که داروهاى لاغرى میانبر صحیحى براى شما نیستند.

استفاده از این گروه از داروها صرفاً در موارد خاصى کاربرد دارد که بایستى با تجویز پزشک و تحت نظر او صورت گیرد.

داروهاى مورد تأیید کتب مرجع تغذیه انگشت‌شمار بوده که لازم است اطلاعاتى از آنها داشته باشید.

گروهى از آنها باعث کاهش اشتها مى‌شوند (مثل سیبوترامین) که با توجه به اینکه روى آزاد شدن هورمون‌هاى خاصى مثل سروتونین و کاته‌کولامین‌ها اثر مى‌کنند، عوارض خطرناکى از جمله افزایش فشارخون، افزایش ضربان قلب، اضطراب، تعریق و عصبانیت دارند.

گروه دیگر روى جذب مواد غذایى چرب تأثیر کرده (مثل اورلى استات) که فقط ۳۰ درصد از چربى‌هاى خورده شده را دفع مى‌کند و این در حالى است که روى جذب سایر مواد غذایى مثل شکلات و شیرینى هیچ تاثیرى ندارند بنابراین تصور نکنید که با مصرف این داروها شما هر اندازه که دلتان بخواهد مى‌توانید از مواد غذایى گوناگون استفاده کنید.

بدانید که این داروها از ۱۰۰ گرم چربى مصرف شده تا حدود ۳۰ گرم را دفع مى‌کند و البته عوارضى چون اسهال چرب، کاهش ویتامین‌هاى محلول در چربى مثل A، D،E، K را شاهد خواهید بود.

انگیزه لازم براى رژیم گرفتن را براى خود مشخص کرده و دائماً به فکر آن باشید.

رژیم غذایى مناسب دریافت کنید، از ورزش غافل نشوید و در کارتان جدیت و پشتکار به خرج دهید.

عادات غذایى بد خود را شناسایى کرده و آنها را تغییر دهید. هیچ دارویى نیست که بتوانید با آن یک‌شبه ره صدساله بپیمایید.

 

برچسب ها: رژیم لاغری، تغذیه مناسب، سلامت آنلاین، تناسب اندام با رژیم تعداد بازديد: 440 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز