Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:03

10
اردیبهشت
غذای انگشتی؛ دوست کودک

غذای انگشتی؛ دوست کودک

بسیاری از متخصصان تغذیه کودکان به والدینی که کودکان بد‌غذا یا بی‌اشتها دارند، توصیه می‌کنند که به کودکان خود غذاهایی موسوم به غذاهای انگشتی بدهند.

فرزاد برهمندپور؛ کارشناس ارشد تغذیه و ارتقای سلامت

 

علت تمایل کودکان به مصرف غذاهای انگشتی

بسیاری از متخصصان تغذیه کودکان به والدینی که کودکان بد‌غذا یا بی‌اشتها دارند، توصیه می‌کنند که به کودکان خود غذاهایی موسوم به غذاهای انگشتی بدهند.

از این نظر به این نوع غذاها، غذاهای انگشتی می‌گویند، چون کودک به راحتی می‌تواند با انگشت‌های کوچک خود آنها را بردارد و به طور مستقل غذا را در دهان بگذارد.

به خصوص اکثر کودکان در سنین بالای 1/5 سال تمایل دارند غذاهایی را استفاده نمایند که به طور مستقل بتوانند آنها را با دست لمس نمایند و در دهان بگذارند.

بنابراین مصرف این نوع مواد غذایی در بین کودکان از ارجحیت بالاتری برخوردار است. به همین دلیل امروزه بسیاری از شرکت‌های غذایی سعی می‌کنند تا غذاهای انگشتی بسته بندی شده‌ای موسوم به میان وعده‌های آماده انگشتی تهیه نمایند.

چه نوع غذاهای انگشتی برای کودکان مفید است؟ 

1- تکه‌های میوه تازه و یا میوه‌های خشک شده طبیعی به عنوان مواد غذایی انگشتی سالم.

2- حبه‌های انگور، توت فرنگی، توت تازه، برش‌های کیوی، برش‌های موز

3- تکه‌های کوچک و انگشتی از انواع پنیرها (مانند چدار، گودا، بلوچیز و لبنه) بر روی انواع تکه‌های کوچک نان‌های تست سبوس‌دار (مانند نان تست هفت غله)

4- تکه‌های کوچک مرغ پخته یا سرخ شده با سبزیجات که کودک به راحتی بتواند آن را در دست خود بگیرد.

5- تکه‌های کوچک سیب زمینی پخته و تنوری شده همراه با یک لیوان شیر

6- مخلوط مغزهای گیاهی (مانند بادام، فندق، پسته و بادام هندی) با تکه‌های شکلات تلخ 70 درصد

7- برش‌های کوچک کدو حلوایی پخته که بر روی آن مخلوط خامه و شکلات قرار گرفته باشد.

8- تخم‌مرغ پخته برش‌خورده که بر روی تکه‌های نان سبوس‌دار (مانند نان تست هفت غله) قرار گرفته‌اند.

9- قرار گرفتن یک لایه کره بادام‌زمینی، پنیر شکلاتی یا خامه شکلاتی بر روی یک عدد بیسکویت سبوس‌دار یا دایجستیو. (البته در مورد کودکانی که حساسیت به بادام‌زمینی دارند، مصرف کره بادام‌زمینی توصیه نمی‌شود). 

چه نوع مواد غذایی انگشتی را نباید به کودکان داد؟

1- اسنک‌ها و میان‌وعده‌هایی مانند چیپس، پفک و ذرت‌های بو داده صنعتی چون حاوی مواد افزودنی زیادی هستند.

2- اغلب میان‌وعده‌های غذایی بسته‌بندی تجاری که به عنوان میان‌وعده‌های انگشتی در بازار موجود هستند، به دلیل این که حاوی مقادیر بالایی از قند و چربی اشباع هستند، مصرف‌شان برای کودکان توصیه نمی‌شود.

3- غالب فست‌فودهای انگشتی مانند انواع ناگت‌ها و مرغ‌های سوخاری موجود به دلیل این که حاوی آرد سوخاری بالا و روغن زیاد می‌باشند، از دیدگاه تغذیه‌ای برای کودکان مفید نمی‌باشند.

توصیه به والدین

به والدین توصیه می‌شود که تا حد امکان غذاهای انگشتی را در منزل برای کودکان خود تهیه کنند و سعی نمایند که در تهیه این نوع غذاها ترکیبی توام از مواد کربوهیدراته و پروتئینی با هم باشد و مصرف تنها مواد غذایی کربوهیدراته (برای مثال انواع بیسکویت‌ها و کراکرها) توسط کودکان به عنوان غذاهای انگشتی می‌تواند علاوه بر بروز چاقی، باعث عدم رشد بافت عضلانی در کودکان شود.

بیشتر بخوانید:

غذای انگشتی چغندر، پرتقال و نعنا

 

برچسب ها: غذای کودک، آشپزی کودک، تغذیه کودک، غذای انگشتی، غذاهای انگشتی، کودک و غذای انگشتی، انواع غذاهای انگشتی تعداد بازديد: 1225 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز