Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 13:30

8
مهر
رژیم ماکروبیوتیک چیست؟

رژیم ماکروبیوتیک چیست؟

هدف اصلی این برنامه غذایی کاهش وزن نیست بلکه می‌خواهد به شما کمک کند تا در زندگی‌تان به توازن برسید.

می‌توانید اسم این برنامه غذایی را ادامه راه هیپی‌ها هم بگذارید! پیشینه برنامه ماکروبیوتیک با تاکید بر مصرف برنج قهوه‌ای و سبزیجات دریایی و لوبیا و تکیه بر فلسفه یین و یانگ که به دنبال ایجاد توازن در زندگی برای رسیدن به سلامتی و افزایش طول عمر است، به سال‌های دهه 60 بازمی‌گردد.
هدف اصلی این برنامه غذایی کاهش وزن نیست بلکه می‌خواهد به شما کمک کند تا در زندگی‌تان به توازن برسید. دنبال کنندگان این برنامه معتقدند ماکروبیوتیک می‌تواند سلامت عمومی شما را بهبود ببخشد و باعث افزایش کیفیت و طول عمر زنان، مردان و کودکان شود. این برنامه نه فقط شامل تغییر در انتخاب‌های غذایی، بلکه شامل تغییراتی در دیدگاه و ذهنیت فرد به زندگی است. دنبال کنندگان رژیم ماکروبیوتیک باید مرتب غذا بخورد، غذایشان را خیلی خوب بجوند، به بدن‌شان گوش بدهند، فعالیت فیزیکی منظم و مداوم داشته باشند و همیشه رویکرد مثبت خود را نسبت به زندگی حفظ کنند و خلق‌شان را بالا نگه دارند.


پایه و اساس رژیم ماکروبیوتیک

مهم‌ترین مواد غذایی مجاز در رژیم ماکروبیوتیک در گروه غلات، سبزیجات و حبوبات قرار می‌گیرد که خیلی‌ها معتقدند اضافه کردن این گروه‌های غذایی به سبد خوراکی‌های روزانه خانواده می‌تواند به پیشگیری و حتی درمان انواع مختلف سرطان کمک کند.

هر چند که انجمن سرطان ایالات متحده آمریکا چنین تاثیری را رد می‌کند چون تا امروز هیچ شواهد علمی دقیقی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از توصیه‌های رژیم ماکروبیوتیک می‌تواند مانع از ابتلای افراد به سرطان شود اما محققان معتقدند رژیم غذایی که بر پایه استفاده از محصولات گیاهی استوار بوده، کم چرب و غنی از فیبرهای محلول و نامحلول باشد می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و بعضی انواع سرطان را تا حدودی پایین بیاورد.

 

در رژیم ماکروبیوتیک چی بخوریم و چی نخوریم؟

  • اگر غلات، انواع سبزیجات و سوپ دوست دارید، پس خوش به حال شما!
  • در رژیم ماکروبیوتیک40 تا 60 درصد از برنامه غذایی روزانه باید از دانه‌های کامل مانند جو، برنج قهوه‌ای، جوی دو سر و ذرت تامین شود. 20 تا 30 درصد از سهم روزانه مجاز شما نیز از طریق سبزیجاتی تامین خواهد شد که محلی هستند. 5 تا 10 درصد از سه وعده روزانه رژیم ماکروبیوتیک به انواع حبوبات و محصولات تهیه شده از آن مانند توفو یا پنیر سویا اختصاص دارد و در کنار آن می‌توانید از سبزیجات دریایی مانند جلبک و آگار هم استفاده کنید. یادتان باشد که در حال حاضر انواع و اقسام رژیم ماکروبیوتیک در دنیا وجود دارد. بنابراین همه این موارد فقط جزو توصیه‌های کلی بوده و این توصیه‌ها ممکن است در رژیم‌های مختلف تا حدودی متفاوت باشد.
  • ماهی و انواع غذاهای دریایی تازه، میوه‌های محلی، خیارشور و آجیل نیز جزو غذاهای مجاز در رژیم ماکروبیوتیک هستند که البته شما می‌توانید هفته‌ای 3-2 بار سراغشان بروید نه هر روز. به عنوان شیرین کننده نیز می‌توانید هر چند وقت یک بار از شربت برنج استفاده کنید.
  • استفاده از لبنیات، تخم مرغ، مرغ و ماکیان، غذاهای فرآوری شده، گوشت قرمز، شکر تصفیه شده، میوه‌های استوایی، آب میوه و بعضی از سبزی‌ها مانند اسفناج، بادمجان، مارچوبه، گوجه فرنگی و کدوی سبز در این برنامه غذایی رژیم ماکروبیوتیک مجاز نیست.
  • یکی دیگر از تفاوت‌های اساسی رژیم غذایی مارکروبیوتیک با سایر برنامه‌های غذایی مشابه این است که در این رژیم لازم نیست آب زیادی مصرف کنید. در واقع شما فقط کافی است هنگامی که احساس تشنگی می‌کنید، سراغ آب بروید. استفاده از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه، نوشابه، نوشیدنی‌های فرآوری شده یا حاوی مواد نگهدارنده شیمیایی نیز اصلا توصیه نمی‌‌شود.
  • تمام غذاهای مجاز در این برنامه غذایی باید حداقل 50 بار جویده شوند. در ضمن باید حداقل 2 تا 3 وعده اصلی اما کوچک و کم حجم در طول روز داشته باشید.

 

برچسب ها: تغذیه، چاقی، سبزیجات، لاغری، تغذیه سالم، میوه ها، رژیم، غلات، ماکروبیوتیک، غذایی، ماکرو تعداد بازديد: 1414 تعداد نظرات: 0

نظر شما درخصوص این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز