Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:43

16
دی
غذاهای ضد سرطان برای بچه‌ها

غذاهای ضد سرطان برای بچه‌ها

تغذیه خوب کودک می‌تواند از بروز انواع سرطان در آنها جلوگیری کند. در حقیقت، تغذیه سالم امروز کودکان باعث عدم بروز سرطان در آینده می‌شود. در اینجا با تغذیه ضد سرطان آشنا می‌شوید.

اعظم اسلامی مجد

 

ایجاد تغییرات کوچک و اندک در برنامه غذایی کودکتان، به او کمک خواهد کرد در آینده زندگی سالم‌تر و با کیفیت‌تری داشته باشد شما می‌توانید تا حدود زیادی از بروز سرطان، دیابت، بیماری قلبی و سایر بیمار‌های نگران کننده و خطرناک در آنها جلوگیری کنید.

چگونه از بروز سرطان در کودکان جلوگیری کنیم؟

- یک الگوی مناسب برای فرزندتان باشید. اگر برنامه غذایی شما درست و سالم باشد می‌توانید فرزندتان را به خوردن غذاهای سالم تشویق کنید.

- سیگار نکشید. آنها به شما نگاه می‌کنند هرگز اجازه ندهید هیچ یک از اطرافیانتان در حضور فرزندتان سیگار بکشند. کودکان علاوه بر الگوبرداری، در معرض خطرات ناشی از مواد خطرناک دخانیات نیز قرار می‌گیرند.

- تا جائیکه ممکن است دوران شیردهی از مادر را کوتاه نکنید.

سعی کنید حداقل نه ماه به فرزندتان شیر بدهید تا سیستم دفاعی کودکتان قوی‌تر شود. اینکار نه تنها برای فرزندتان خوب است بلکه از بروز سرطان سینه در مادر نیز جلوگیری می‌کند.

- به آنها بگویید و حتما تاکید داشته باشید که سبزیجات بخورند. کلم، بروکلی، کاهو، هویج، کلم برگ و..

- هر روز روغن ماهی مصرف کنند. روغن ماهی برای سلامتی انسان‌ها بسیار مفید است و با افسردگی مقابله می‌کند و رفتارهای تهاجمی را کاهش می دهد و باعث افزایش IQ می‌شود.

- مصرف نمک و شکر را متوقف کنید، نمک سلول‌های سالم بدن را مسموم می‌کند شکر باعث تقویت و تغذیه سلول‌های سرطانی می‌شود، بنابراین مصرف مواد غذایی فرآوری شده را محدود کنید.

- اجازه ندهید که کودکتان از تلفن همراه و گوشی بی‌سیم استفاده کند. وای‌فای اینترنت منزل‌تان را شب‌ها خاموش کنید.

- از مصرف انواع تنقلات مضر مثل هله هوله‌ها پرهیز کنید.

کدام یک از غذاها به جلوگیری از ابتلا به سرطان کمک می‌کنند:

- سبزیجات سبز بخارپز شده مثل بروکلی یا یک همبرگر لذیذ و خوشمزه؟

تحقیقات نشان داده‌اند که برخی از میوه‌ها، غذاها و سبزیجات توانایی بیشتری در مقابله با سرطان دارند.

هیچ‌کدام از خوردنی‌ها این قدرت جادویی را ندارند که سرطان را به طور کامل از کودک شما و خودتان دور نگه دارند ولی می‌توانند شرایطی را ایجاد کنند که درصد ابتلا به آن به طرز چشمگیری کاهش یابد.

دانشمندان معتقدند که با نخوردن چند نوع غذا و خوراکی نیز می‌توان به این هدف مهم رسید، گوشت‌های فرآوری شده، غذاهای شور و پرنمک، نوشیدنی‌های شیرین و پر از قند، مصرف خیلی زیاد گوشت و...

کدام غذاها بهتر هستند؟

غذاهایی که فیبر بالا دارند. فیبرها تاثیر زیادی در تناسب اندام دارند

علاوه بر آن در پیشگیری از سرطان‌ها نیز نقش موثری دارند.

تاکنون تحقیقات زیادی در زمینه نقش رژیم غذایی و پیشگیری از ابتلا به سرطان انجام شده است، فعالیت فیزیکی و کنترل وزن نقش پرررنگ و مهمی دارد ولی نقش برخی از غذاها پررنگ تر هستد، مثل انواع توت‌ها، بروکلی و سیر که هر سه مورد توان مقابله با سلول‌های سرطانی را دارند.

هرسه مورد کالری بسیار کمی دارند و در عوض سرشار از فیتوکمیکال و آنتی اکسیدان هستند.

آنتی‌اکسیدان‌ها، فیتوکمیکال‌ها و ارتباط آنها با سرطان

آنتی اکسیدان‌‌ها مثل ویتامین C، لیکوپن و بتاکاروتن که در اغلب میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند، کمک می‌کنند تا خطر ابتلا به سرطان بسیار کاهش یابد.

برنامه غذایی کودک‌تان اگر درست و مناسب باشد، خطراتی مثل بیماری‌های حاد و خطرناک از آنها دور می‌مانند.

سیر

با آنکه سیر بوی دهانتان را بد می‌کند اما ترکیبات سولفور موجود در آن بهترین ماده مقابله کننده با سرطان است علاوه بر آ‌ن باعث تسریع در ترمیم DNA نیز می‌شود.

سیر می‌تواند با باکتری ‌هایی مثل اچ. پیلوری (H.pylori) مقابله کند (این باکتری ارتباط کامل با سرطان معده دارد) و از سرطان روده نیز جلوگیری می‌کند.

بهترین تاثیر سیر زمانی است که آن را پوست بگیرید، خرد کنید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند سپس به غذاهایتان اضافه کنید چرا که در این صورت‌ آنزیم‌های آ‌ن فعال‌تر می‌شوند و شروع به آزاد کردن سولفور می‌کنند و خاصیت تدافعی آن بالاتر می‌رود.

پیاز، پیازچه و موسیر نیز تقریبا همین خاصیت را دارند ولی خواص سیر در این زمینه بیشتر است.

بروکلی

مادرها همیشه به فرزندانشان خوردن بروکلی را توصیه می‌کنند و معمولا کودکان نسبت به آن بی‌اهمیت هستد.

کاهو، کلم‌ پیچ، گل‌ کلم نیز حاوی گلوکزینولیت هستند ولی در این میان خاصیت بروکلی بیشتر است.

گلوکزینولیت، آنزیم‌هایی هستند که به هنگام جویدن و بعد هضم شدن، دیواره سلول‌ها را ترمیم می‌کنند بدن ما و کودکانمان این آنزیم را در روده‌ها تولید می‌کند ولی بروکلی باعث فعال‌تر شدن این آنزیم می‌شود.

بروکلی بهترین منبع از برخی ترکیبات خاص مثل سولفورافین است. سولفورافین تاثیر زیادی در مقابله با سرطان دارد. بروکلی با سرطان مری و دهان و معده مقابله می‌کند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی‌های قرمز رنگ یک اسلحه فوق‌العاده برای مقابله با سرطان پروستات هستند.

لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان قوی است که در گوجه‌فرنگی به مقدار زیاد وجود دارد. لیکوپن کمک زیادی به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌کند.

لیکوپن توان مقابله با انواع سلول‌های سرطانی دیگر و سلول‌هایی که در حال رشد هستند را نیز دارد. مثل سرطان سینه، ریه و سرطان دیواره رحم

لیکوپن از سلول‌ها محافظت می‌کند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. لیکوپن حتی می‌تواند با غده‌های غیرطبیعی و رشد غیرطبیعی سلول‌ها نیز مقابله کند.

توت‌ها

توت‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. توت‌ها می‌توانند رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهند مخصوصا توت‌فرنگی و توت سیاه و بیشترین تاثیر را بر سلول‌های سرطانی روده دارند.

توت‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین C دارند و علاوه بر آن اسید الاژیک نیز دارند که خاصیت ضدسرطانی دارد و رشد تومور‌ها را متوقف و یاکند می‌کند.

توت‌ها حاوی فلاوونوئید نیز می‌باشند که می‌توانند آنزیم‌هایی که تخریب کننده DNA هستند را متوقف کنند و با سرطان ریه مقابله کنند.

علاوه بر بروکلی، گوجه فرنگی و انواع توت خوردن هویج پخته شده نیز تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد.

بنابراین تلاش کنید که در برنامه غذایی فرزندتان حتما مواد غذایی ذکر شده را بگنجانید.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، بیماری کودک، غذاهای ضد سرطان، سلامت کودک، کودک و پیشگیری از سرطان، پیشگیری از سرطان کودکان، کودک و سرطان تعداد بازديد: 1168 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز