Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 09:32

29
شهریور
تغذیه كودكان مبتلا به فیبروز سیستیك (2)

تغذیه كودكان مبتلا به فیبروز سیستیك (2)

بخش دوم- فیبروز سیستیك (CF) نام یك بیماری است كه روی سلول‌های مخاطی بدن اثر می‌گذارد. این سلول‌ها در بسیاری از بخش‌های بدن مثل ریه‌ها و سیستم گوارش وجود دارند.

 

 روی

روی برای رشد كودك، ترمیم سلول‌ها و به‌طور كلی سالم بودن لازم است. روی، در گوشت، جگر، تخم‌‌مرغ و غذاهای دریایی وجود دارد.

 كلسیم

كلسیم به تقویت استخوان‌ها كمك می‌كند. شیر، ماست و پنیر حاوی كلسیم هستند.

 نمك

كودكان مبتلا به CF مقدار نمك بیشتری را از طریق تعرق بدن از دست می‌دهند، مخصوصاً در آب‌وهوای گرم و به هنگام ورزش كردن. یك روش خوب برای جبران كمبود آن، افزودن نمك به غذاها است، مخصوصاً به هنگام فصل گرم سال. این كودكان بعد از هر بار تمرین و ورزش نیاز به نوشیدن نوشیدنی‌های انرژی‌زا دارند.

 خوشمزه، سالم و پر از كالری

تمام كودكان باید متناسب و متعادل غذا بخورند و وعده‌های غذایی مرتبی داشته باشند، اما كودكانی كه به CF دچارند باید وعده‌های غذایی بسیار منظمی داشته باشند تا تمام كالری‌های موردنیاز بدنشان را دریافت كنند. مثلاً:

 شیر بنوشند.

 به غذاهایشان مقدار كره و مارگارین بیشتری افزوده شود.

 برگرهای گوشت به همراه پنیر كافی بخورند.

 به ساندویچ‌های‌شان پنیر اضافه كنند.

 صبحانه، تخم‌‌مرغ و املت بخورند.

 بستنی، پودینگ و كیك بیشتری بخورند.

 دسر بعد از غذا را نیز حتماً بخورند.

 در طول روز چندین بار آجیل بخورند.

در برخی از كودكان مبتلا به CF خوردن این اندازه غذا با كالری‌های بالا لازم نیست و فقط باید كمی كالری بیشتر دریافت كنند.

برخی از آنها به جذب ویتامین‌های بیشتر مثل ویتامین‌های K,E,A,D نیاز دارند. این ویتامین‌ها به سلامت كودكان كمك می‌كنند. این ویتامین‌ها باید توسط بدن جذب شوند و در چربی‌ها حل گردند. اغلب كودكان مبتلا به CF نمی‌توانند چربی‌های كافی را از غذاها دریافت كنند.

آنها باید از قرص‌هایی كه حاوی آنزیم‌ها هستند استفاده كنند، زیرا پانكراس آنها به درستی كار نمی‌كند. پانكراس، غده‌ای است كه به روده كوچك متصل می‌باشد و باعث تولید عصاره‌ای می‌شود كه حاوی آنزیم‌ها است و به گوارش چربی‌ها، پروتئین‌ها و نشاسته در روده كوچك كمك می‌كند. اگر پانكراس نتواند این عصاره را به درستی تولید كند، مشكلی به وجود می‌آید كه به آن «نارسایی پانكراس» می‌گویند.

معمولاً كودكان مبتلا به CF در سنین 9-8 سالگی دچار نارسایی پانكراس می‌شوند، لذا باید این دسته از كودكان آنزیم‌های كافی دریافت كنند (قبل از خوردن اغلب غذاها) تا این آنزیم‌ها به گوارش بهتر غذاها كمك كنند.

 محرومیت‌های غذایی

اغلب مردم دوست دارند كم غذا بخورند تا دچار اضافه وزن نشوند. كودكان مبتلا به CF مشكل متضادی دارند. آنها باید حتی وقتی كه گرسنه نیستند هم بخورند.

آنها باید به جمعی كه در آن هستند توجهی نكنند و با وجود آنكه میلی به غذا خوردن ندارند، باز هم غذا بخورند تا آنزیم‌ها و ویتامین‌های مورد نیازشان را دریافت كنند و از این طریق انرژی لازم را به دست آورند تا در كنار دوستان‌شان به فعالیت بپردازند. اگر كودك مبتلا به CF دارید باید به او كمك كنید تا تمام این نكات را به دقت رعایت كند و بدن سالم و قوی داشته باشد.

 

 

برای خواندن بخش اول- تغذیه كودكان مبتلا به فیبروز سیستیك- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رشد کودک، تغذیه کودکان، سلامت کودکان، استخوان های کودکان، کودکان مبتلا به فیبروز سیستیك، فیبروز، سیستیك تعداد بازديد: 609 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز