Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 05:18

29
شهریور
تغذیه كودكان مبتلا به فیبروز سیستیك (1)

تغذیه كودكان مبتلا به فیبروز سیستیك (1)

بخش اول- فیبروز سیستیك (CF) نام یك بیماری است كه روی سلول‌های مخاطی بدن اثر می‌گذارد. این سلول‌ها در بسیاری از بخش‌های بدن مثل ریه‌ها و سیستم گوارش وجود دارند.

اعظم اسلامی مجد

 

 

فیبروز سیستیك (CF) نام یك بیماری است كه روی سلول‌های مخاطی بدن اثر می‌گذارد. این سلول‌ها در بسیاری از بخش‌های بدن مثل ریه‌ها و سیستم گوارش وجود دارند. وجود مشكل در این سلول‌ها باعث از بین رفتن تعادل آب و نمك در بدن می‌شود و همین مسأله منجر به پیدایش مواد مخاطی بسیار غلیظ و به صورت غیر طبیعی در بدن می‌شود. مثل وقتی كه دچار سرماخوردگی شدید می‌شوید و این مواد از بینی شما خارج می‌شوند.

این مواد مخاطی باعث مسدود شدن ریه‌ها شده و عمل تنفس را در كودكان بسیار دشوار می‌كنند. این مشكل روی سیستم گوارش كودكان اثر می‌گذارد. كودكان مبتلا به CF معمولاً نسبت به سن‌شان، رشد كمتری دارند و كوتاه‌تر از هم‌سن‌های خود هستند و البته وزن متناسبی نیز ندارند.

این كودكان بیشتر از سایر كودكان بیمار می‌شوند، زیرا در ریه‌ها و دستگاه گوارشی‌شان مشكلاتی وجود دارد. بیماری CF، یك نوع بیماری ژنتیكی است. كودكان مبتلا به CF با این بیماری متولد می‌شوند، چرا كه ژن بیماری از طریق والدین‌شان به آنها منتقل شده است. والدین می‌توانند ناقل ژن CF باشند، ولی خودشان به آن دچار نباشند و علائم بیماری را نداشته باشند.

 تغذیه مناسب

خبر خوب این است كه اگر كودكان مبتلا به CF تغذیه خوبی داشته باشند و داروهای خود را دریافت كنند، می‌توانند سلامت خود را باز یابند. همه كودكان برای رشد سالم و قوی شدن، نیاز به تغذیه مناسب دارند، اما كودكان مبتلا به CF نیاز بیشتری به جذب مواد مغذی غذاها دارند، لذا این كودكان معمولاً یك رژیم غذایی خاص خود را دارند.

متخصص تغذیه خوب می‌داند كه چه توصیه‌هایی به والدین كودك مبتلا به CF كند تا به كنترل بیماری‌اش كمك شود. كودكان با هم فرق دارند، اما اغلب كودكان مبتلا به CF باید هر روز 3 وعده غذای اصلی و 2 میان وعده داشته باشند تا مطمئن باشند كه كالری مورد نیازشان را دریافت كرده‌اند.

این مسئله با سایر كودكان كه به CF دچار نیستند، مشترك است، اما فرق اصلی در مصرف غذاهای پركالری‌تر است. آنها باید غذاهایی بخورند كه چربی و كالری بیشتری دارند. كودك مبتلا به CF حتی یك وعده غذایی را هم نباید از دست بدهد. كودكان مبتلا به CF همانند سایر كودكان باید كالری دریافت كنند تا رشد نمایند و وزن بگیرند، اما نیاز آنها به كالری بیشتر، ضروری است، زیرا بدن آنها به سختی چربی‌ها و مواد مغذی را جذب می‌كند. كالری بیشتر در بدن آنها باعث افزایش توانایی‌شان برای مقابله با عفونت‌های ریه است كه اغلب دچارش می‌شوند.

مواد مغذی موجود در غذاها همان چیزهایی هستند كه به بدن ما كمك می‌كنند حركت كنیم.

 مواد مغذی كه كودكان مبتلا به CF باید حتماً هر روز دریافت كنند

آهن

آهن برای حمل اكسیژن به تمام سلول‌ها ضروری است. شما می‌‌توانید آهن را از طریق غلات،‌ گوشت‌ها، میوه‌های خشك و سبزیجات با برگ‌های سبز تیره به دست آورید...

 

 

برای خواندن بخش دوم- تغذیه كودكان مبتلا به فیبروز سیستیك- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سرماخوردگی، تغذیه مناسب کودکان، سیستم گوارش، فیبروز سیستیك، عمل تنفس در کودکان، سیستم گوارش کودکان تعداد بازديد: 1467 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز