Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 08:07

1
شهریور
خطر رژیم گرفتن در كودكان (2)

خطر رژیم گرفتن در كودكان (2)

بخش دوم- بیشتر مردم رژیم گرفتن را یك برنامه دوره‌ای می‌دانند. وقتی كه دچار اضافه وزن می‌شوند، تصمیم می‌گیرند حجم غذای خود را كاهش دهند تا وزنشان كم شود و وقتی به حالت قبل بازگشتند.

 

 چربی‌ها مقصر نیستند!

سال‌هاست كه مردم چربی‌ها را عامل چاقی می‌دانند؛ در حالی كه چربی یكی از اصلی‌ترین بخش‌های یك رژیم غذایی سالم است و بدون آن انسان قادر به ادامه زندگی نخواهد بود. مغز انسان به طور عمده از چربی تشكیل شده است و در طول دوران رشد كودك، چربی‌ها برای سلامت مغز و ذهن ضروری هستند.

بیشترین نیاز به چربی‌ها زمانی است كه كودك نوپا است؛ زیرا رشد مغز در این دوران بسیار سریع اتفاق می‌افتد و به همین دلیل نیز مصرف شیرهای كم‌چرب و بدون چربی برای آنها توصیه نمی‌شود. برای آسان‌تر شدن كار، همیشه یك ظرف پر از میوه‌های تازه روی میز آشپزخانه داشته باشید تا وقتی كودك‌تان از مدرسه باز می‌گردد، به سراغ هله و هوله نرود و یكی از آن میوه‌ها را بردارد و بخورد.

البته وقتی كه می‌گوییم كودكان برای رشد مغزی خود نیاز به چربی‌ها دارند، به این معنا نیست كه هر میزان چربی به آنها بدهیم، اشكالی ندارد. بدن انسان از چربی‌ها كالری بیشتری دریافت می‌كند. بنابراین باید یك رژیم غذایی متعادل شامل سبزی‌های تازه، میوه‌ها، گوشت‌ها، محصولات لبنی و حبوبات داشته باشد.

نیاز بدن به كلسترول

كلسترول نیز درست مثل چربی‌ها در میان اذهان مردم جایگاه منفی دارد؛ زیرا در بروز بیماری‌های قلبی و سكته نقش اصلی را ایفا می‌كند. اما یك رژیم غذایی كم كلسترول تضمین نمی‌كند كه كلسترول خون شما بسیار كم شود. كلسترول نوعی چربی است كه فقط در بافت‌های حیوانات، در گوشت و برخی از غذاهای دریایی خاص به وفور یافت می‌شود.

در واقع كسانی كه گیاهخوار هستند و خود را از مصرف انواع گوشت‌ها و محصولات لبنی محروم می‌كنند، از طریق رژیم غذایی خود هیچ نوع كلسترولی دریافت نمی‌كنند، اما ممكن است همین افراد به طرز خطرناكی میزان كلسترول خونشان بالا باشد؛ چرا كه بدن انسان به طور خودكار كلسترول تولید می‌كند.

بیشتر مردم نمی‌دانند كه كلسترول نیز یكی از تركیبات اصلی بدن است و در درون مغز چه نقش مهمی دارد. بدون آن هیچ‌كس زنده نمی‌ماند و به همین دلیل است كه بدن خودش كلسترول می‌سازد؛ حتی اگر هیچ كلسترولی از طریق غذاها دریافت نكرده باشد. اما همچنان پرهیز از مصرف زیاد كلسترول در برنامه غذایی ایده خوبی است؛ زیرا همراه با تولید كلسترول در بدن، مصرف غذاهای سرشار از كلسترول باعث می‌شود میزان آن در بدن زیاد شود و ایجاد خطر كند.

برخی از مردم آنقدر نگران كلسترول هستند كه آن را به طور كامل از برنامه غذایی كودك‌شان حذف می‌كنند؛ در حالی كه به دلایل فوق كار درستی نیست. مواد غذایی، دارای كلسترول و در كنار آن ویتامین‌ها و پروتئین‌های زیادی نیز دارند. تخم‌مرغ و جگر دو نمونه بارز هستند كه با حذف این‌گونه مواد از برنامه غذایی كودك، به سلامتی او لطمه می‌خورد. در عوض توصیه می‌شود كودكان غذاهای متنوع بخورند كه اغلب این غذاها كلسترول نیز دارند. اگر این غذاها در حد اعتدال باشد، جای هیچ‌گونه نگرانی نخواهد بود.

همه با هم غذا بخورید

این روزها كودكان عادات غذایی درستی ندارند و علت آن روشی است كه والدینشان برای آنها در نظر می‌گیرند. عادت سالم غذا خوردن باید همه‌گیر شود. وقتی كه تمام افراد خانواده در هر وعده غذایی كنار هم دور یك میز می‌نشینند و همگی از غذاهای سالم می‌خورند، پیغام برخورداری از سلامت بیشتر با غذاهای مناسب را به كودكانشان می‌رسانند.

به جای آنكه به طور پراكنده غذا بخورید و هنگام غذا خوردن تلویزیون هم تماشا كنید، همگی كنار هم باشید و غیر از غذا خوردن كار دیگری انجام ندهید. مسیر موفقیت با گام‌های كوچك آغاز می‌شود و برای طی این مسیر باید صبور باشید. عادات قدیمی به سختی از بین می‌روند و هیچ‌كس تا به حال یك شبه به سلامت كامل دست نیافته است.

 

 

برای خواندن بخش اول- خطر رژیم گرفتن در كودكان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کلسترول، سلامت کودکان، تغذیه در کودکان، دوران رشد کودکان، کودکان و هله و هوله، رشد مغزی کودکان تعداد بازديد: 555 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز