Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:30

4
اردیبهشت
راز تغذیه سالم برای كودكان سالم

راز تغذیه سالم برای كودكان سالم

كودك خود را راهنمایی كنید تا درست غذای خود را بجود و آرام غذا بخورد و لذت ببرد

نگاربلورفروشان

 

 

در كودكی هرگاه گرسنه هستیم غذا می‌خوریم و هر وقت احساس سیری می‌كنیم از مصرف شیر و غذا ممانعت می‌كنیم ولی در بزرگسالی عوامل بسیاری روی مصرف انواع مواد غذایی مخصوصا شیرینی‌جات تاثیر می‌گذارند. به طور كلی یك‌چهارم كل غذای روزانه برای بدن ما مفید می‌باشد. عوارض روحی مانند شادی، خشم و افسردگی، عوامل فرهنگی مانند عادات غذایی خانواده و سنت‌ها مانند اربعین، نذری، عاشورا و تاسوعا، جمعه‌ ظهرها و عوامل اجتماعی مانند انواع مهمانی‌ها و روابط با دوستان نیز در غذاخوردن موثرند. حال سوال اصلی این است كه چگونه وقتی كودك گرسنه نیست بی‌دلیل غذا یا تنقلات مانند انواع شیرینی‌جات مصرف نكند؟

1- بدن كودك را گرسنه نگه ندارید 

گاهی اوقات كودك صبح‌ها صبحانه مصرف نمی‌كند. در صورتی كه مصرف صبحانه باید
20-30 درصد كل غذای روزانه باش تا موتور سوخت و ساز متابولیسم ما راه می‌افتد مخصوصا مواد پروتئین به راه انداختن این موتور كمك می‌كنند. بهترین مجموعه‌ای كه می‌توانیم صبح در برنامه غذایی فرزند دلبند خود بگنجانیم نان، تخم‌مرغ یا پنیر و گردو می‌باشد.

وقتی بدن كودك خود را تا عصر گرسنه نگه می‌داریم پس از مصرف غذای اصلی به خورده‌خواری و مصرف تنقلات روی می‌آوریم زیرا هورمون سروتونین در مغز به حداقل رسیده است سیگنال اشتباه به قسمت گرسنگی (هیپوتالاموس) می‌رسد. 

2- آرام غذا خوردن 

كودك خود را راهنمایی كنید تا درست غذای خود را بجود و آرام غذا بخورد و لذت ببرد: غذای خود را با آرامش مصرف كنید (نه داخل یخچال یا سر اجاق گاز) و مابین مصرف غذای خود جرعه‌های كمی آب بنوشید  و این را به كودك نیز آموزش دهید. اصلا به كودك در مقابل تلویزیون و یا كامپیوتر غذا ندهید.

 تحقیقات نشان داده‌‌اند كه در كودكان لاغر 12 دقیقه طول می‌كشد تا احساس سیری به مغز برسد و در افراد چاق حدود 20 دقیقه. پس آرام غذا میل كنید تا به پرخوری نرسید. چند لقمه اول بالاترین لذت را به شما می‌دهد. پس كودكان باید پس از مصرف 3-4 لقمه صبر كنند و ببینند آیا هنوز گرسنه هستند یا نه. 

3- سایر توصیه‌ها 

از چنگال به جای قاشق و از بشقاب كوچك‌تر برای جلوگیری از پرخوری استفاده كنید. برای فرزند دلبند خود به مقداری متعادل‌ غذا در بشقاب غذا بریزید. همیشه در منزل سبزیجاتی مانند هویج و كرفس و یا انواع آجیل خریداری كنید تا كودك تنقلات غیر مفید مصرف نكند. بهترین كار نخریدن است.

برای فرزند خود چیپس و پفك، شكلات و انواع كیك نخرید. در صورت علاقه‌مند بودن به شیرینی‌جات از مواد قندی طبیعی مانند خرمالو، موز، انجیر خشك و كشمش استفاده كنید. حتما آزمایش خون هر 6 ماه یكبار انجام شود. زیرا به طور مثال كمبود منیزیم در بدن میل به مصرف شكلات را بسیار افزایش می‌دهد. 

نكاتی كه والدین عزیز باید بدانند: 

عوامل فرهنگی: باید مصرف شیرینی‌جات و مواد قندی بعد از وعده اصلی یا مواد پركالری در ایام محرم و یا زولبیا و بامیه و شله‌زرد ماه رمضان كه بی‌دلیل به آن عادت كرده‌ایم را ترك كرد.

عوامل اجتماعی: باید از خوردن دسته‌جمعی و اصرار و تعارف مانند جمعه ظهرها، یا در محیط كار به دلیل لذت بردن از هم صحبتی، خوردن جلوی تلویزیون و فیلم اجتناب نمود.

عوامل فردی: افسردگی‌ها و عصبانیت مصرف مواد قندی را افزایش می‌دهند. مواد قندی در مغز به سروتونین تبدیل می‌گردند كه عامل شادی است. باید به جای شیرینی‌جات و مواد قندی مصنوعی از مواد غذایی مفید مانند شیر، عسل و كنجد استفاده نمود كه در مغز سروتونین می‌سازند.

در كوتاه مدت می‌توان با خوردن مواد غذایی بر خشم و احساسات منفی غلبه كرد ولی در دراز مدت چاقی و افزایش وزن اعتماد به نفس را كاهش داده و احساسات منفی و استرس را افزایش می‌دهد.

امید است نكات فوق برای داشتن فرزندان سالم با تناسب اندام مفید باشد. 

 

برچسب ها: غذای کودک، تغذیه کودک، بیماری کودک، غذای سالم، غذا خوردن کودک، رشد و تکامل، درمان بیماری در کودک تعداد بازديد: 647 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز