Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 16:30

5
بهمن
وقتی کودکتان گوشت و مرغ نمی خورد (2)

وقتی کودکتان گوشت و مرغ نمی خورد (2)

اگر کودکی در سنین کودکی خود تمایلی به مصرف گوشت نشان ندهد، این به آن معنی نیست که او در تمام عمر خود نمی تواند از گوشت استفاده نماید و یا این که او باید حتما از یک رژیم غذایی گیاهخواری پیروی نماید.

4- یکی از مواد مغذی که منشاء حیوانی دارد و به مقادیر بسیار کمی در منابع گیاهی می‌توان آن را یافت، ویتامین B12 است به همین دلیل افرادی که از رژیم گیاهخواری محض پیروی می‌کنند، حتما دچار کمبود این ویتامین می‌شوند، اما در کودکانی که فقط گوشت نمی خورند، امکان بروز کمبود این عنصر در بدنشان بسیار نادر است.

چون که سایر منابع حیوانی از جمله شیرکامل، تخم مرغ و لبنیات می‌توانند تامین کننده این ویتامین ضروری برای بدن باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود که والدین برای تغذیه کودک خود حتما روزانه نیم تا یک لیتر شیر و لبنیات و مواد غذایی حاوی تخم مرغ را در نظر بگیرند.

5- مصرف شیرینی و نوشیدنی‌های شیرین باید محدود شوند. مشاهدات تغذیه‌ای در این کودکان نشان داده که برخی از این کودکان تمایل زیادی به مصرف مواد شیرین و نوشیدنی‌های شیرین دارند که همین امر می‌تواند باعث بروز چاقی‌های غیر متعارف در آن‌ها شود. به همین دلیل به والدین این کودکان توصیه می‌شود که ذائقه کودک خود را به سمت مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدنشان سوق دهند.

6- در صورتی که این کودکان به طور متنوع از میوه‌ها و سبزی‌های فصل به خصوص میوه‌های رنگی و سبزیجات با برگ‌های سبز در رژیم غذایی خود استفاده نمایند، می‌توان مطمئن بود که ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدنشان به مقادیر کافی تامین می‌شود.

7- داشتن 3 وعده اصلی و حداقل دو میان وعده غذایی در رژیم غذایی کودک می‌تواند تمایل او را به مصرف تنقلات غیر تغذیه‌ای کم نماید. به علاوه این که از بروز گرسنگی‌های شدید در بدن او جلوگیری می‌نماید.

آیا کودکانی که گوشت نمی خورند، نیاز به مکمل‌های غذایی خاصی دارند؟ 

بر اساس نظر متخصصان تغذیه، در صورتی که رژیم غذایی یک کودک متنوع باشد و در آن از همه انواع مواد غذایی گیاهی و شیر و لبنیات و تخم‌مرغ استفاده شود، اساسا نیازی به مصرف مکمل غذایی خاصی نمی‌باشد، اما در صورتی که به دلیل برخی عادات غذایی خاص، کودک بد غذا باشد و به خوبی غذای موجود در وعده‌های غذایی خود را استفاده ننماید، در آن صورت و با تجویز پزشک یا متخصص تغذیه در وهله اول برای او مصرف مکمل‌های مولتی ویتامینی و مینرالی مخصوص کودکان (نه بزرگسالان) ضروری می‌باشد.

در ضمن در صورتی که مصرف شیر و لبنیات و یا تخم مرغ در رژیم غذایی کودک بسیار محدود باشد، در آن صورت مصرف مکمل‌های کلسیم، ویتامین D، روی و ویتامین B12 البته با نظر پزشک اطفال برای او ضروری خواهد بود.

راه حل ورود گوشت به رژیم غذایی کودکانی که گوشت نمی‌خورند 

اگر کودکی در سنین کودکی خود تمایلی به مصرف گوشت نشان ندهد، این به آن معنی نیست که او در تمام عمر خود نمی تواند از گوشت استفاده نماید و یا این که او باید حتما از یک رژیم غذایی گیاهخواری پیروی نماید. بلکه بسیاری از کودکان در سنین بلوغ و یا بزرگسالی با تغییر ذائقه خود می‌توانند از گوشت استفاده نمایند؛ به شرط آن که گوشت به تدریج وارد رژیم غذایی آن‌ها شود.

تجربیات علمی نشان داده که مصرف گوشت‌های چرخ کرده نسبت به گوشت‌های تکه ای برای این کودکان مطبوع تر می‌باشد. پس در ابتدا باید در رژیم غذایی کودک، گوشت‌های چرخ کرده به مقدار کم وارد شود و سپس به تدریج مقدار آن افزایش یابد و در وهله بعد در طبخ مواد گوشتی سعی گردد تا غذا‌های خوشمزه با گوشت آماده شود تا ذائقه کودک برای پذیرفتن طعم، مزه و بافت منابع گوشتی آماده شود. مطمئنا با این روش، بعد از مدتی کودک تمایل به مصرف منابع گوشتی پیدا خواهد کرد.

 

 

برای خواندن بخش اول -وقتی کودکتان گوشت و مرغ نمی خورد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: غذای کودک، تغذیه کودک، تغذیه کودکان بدغذا، کودکانی که گوشت نمی خورند، تغذیه و گوشت تعداد بازديد: 866 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز