Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 15:43

5
بهمن
وقتی کودکتان گوشت و مرغ نمی خورد (1)

وقتی کودکتان گوشت و مرغ نمی خورد (1)

بسیاری از کودکان به دلیل دوست نداشتن بافت، بو و یا مزه گوشت تمایلی به مصرف آن از خود نشان نمی دهند و از مصرف گوشت‌های سفت و خوب پخته نشده امتناع می‌کنند و یا این که تمایلی به مصرف گوشت‌های سفید از خود نشان نمی دهند.

فرزاد برهمندپور؛ کارشناس ارشد تغذیه و ارتقای سلامت

 

برخی از کودکان ممکن است در سنین 3 تا 10 سالگی تمایلی به مصرف انواع گوشت‌ها نداشته باشند و این باعث نگرانی والدین آن‌ها در جهت تامین مواد مغذی لازم بدنشان شود.

حقیقت امر آن است که بسیاری از کودکان به دلیل دوست نداشتن بافت، بو و یا مزه گوشت تمایلی به مصرف آن از خود نشان نمی دهند و از مصرف گوشت‌های سفت و خوب پخته نشده امتناع می‌کنند و یا این که تمایلی به مصرف گوشت‌های سفید به خصوص انواع غذا‌های دریایی و ماهی از خود نشان نمی دهند و به همین دلیل به سمت مصرف مواد غذایی غیرگوشتی سوق پیدا می‌کنند.

برخی از متخصصان تغذیه این رفتار‌های تغذیه ای خاص در این کودکان را ناشی از تغذیه تکمیلی نادرست آن‌ها در سنین 6 ماهگی تا 1 سالگی می‌دانند که باعث شده آن‌ها در مصرف گروه گوشت‌ها عدم تمایل از خود نشان دهند. 

آیا برای تامین مواد مغذی این کودکان باید نگران بود؟ 

با وجود این که مواد گوشتی، منبع مهمی از پروتئین‌های مرغوب، عنصر آهن، روی و ویتامین B12 هستند و در رشد و نمو کودک نقش بسیار مهمی دارند، اما این مواد مغذی در بسیاری دیگر از مواد غذایی حیوانی نیز مانند تخم مرغ و لبنیات یافت می‌شوند. پس در صورتی که کودکی تمایل به مصرف موادگوشتی نشان ندهد، این به معنی بروز یک کمبود بزرگ در بدن او نیست، بلکه اگر والدین به یک سری نکات کلیدی در مورد رژیم غذایی کودک خود توجه نمایند، می‌توانند مطمئن باشند که مواد مغذی کافی به بدن او می‌رسد. 

نکات کلیدی در رژیم غذایی کودکانی که گوشت نمی خورند 

1- اولین موردی که در رژیم غذایی این کودکان باید مد نظر قرار گیرد، دریافت منابع کافی مواد پروتئینی مرغوب می‌باشد تا نمودار رشد کودک دچار اختلال نشود. در این زمینه توصیه می‌گردد که در رژیم غذایی روزانه آن‌ها حداقل 2 لیوان شیر، 1 پیاله ماست، حداقل 1 عدد تخم مرغ، انواع لوبیا‌های پخته، توفو (پنیر سویا) موجود باشد.

2- توجه به دریافت مواد غذایی حاوی آهن بخصوص در کودک دختر از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد و می‌تواند مانع از کم خونی گردد. با وجود این که منابع گوشتی حاوی آهن مرغوب «هِم» می‌باشند که جذب خوبی دارند، اما در منابع غذایی گیاهی مانند انواع لوبیا‌ها، باقلا، سبزیجات با برگ سبز و سویا هم مقادیری آهن وجود دارد.

اما برای این که جذب آهن این مواد غذایی در بدن کودک سریعتر انجام گیرد، ضروری است که همراه با این مواد غذایی از منابع غذایی حاوی ویتامین C استفاده شود. برای مثال استفاده از فلفل سبز، گوجه فرنگی تازه و خام در غذا‌های کودک به همراه آب پرتقال به عنوان یک نوشیدنی، می‌تواند جذب آهن را در بدن کودک افزایش و مانع از کمبود این عنصر و بروز کم خونی گردد.

3- عنصر روی از جمله مواد مغذی است که کمبودش می‌تواند با کاهش رشد قدی همراه باشد و یکی از منابع خوب آن منابع گوشتی است. البته خوشبختانه این عنصر در سبوس غلات و تخم مرغ هم به مقادیر بالایی وجود دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که والدین این کودکان حتما در رژیم غذایی فرزند خود، نان‌های کامل و سبوس دار بگنجانند و به هیچ عنوان مصرف 1 عدد تخم مرغ را در رژیم غذایی روزانه کودک خود برای تامین عنصر روی فراموش ننمایند.

البته برخی تحقیقات علمی در زمینه عنصر روی نشان داده که مصرف زیاد مواد فیبری (بیش از 25 گرم در روز) می‌تواند در جذب عنصر روی در بدن اختلال ایجاد نماید. بنابراین در صورتی که کودکی تمایل زیادی به مصرف میوه‌ها و سبزی‌های سبز و نشاسته‌ای از خود نشان می‌دهد، ممکن است برای او نیاز به مصرف مکمل روی باشد. البته مصرف مکمل روی حتما باید زیر نظر پزشک و با توصیه او باشد.

 

 

برای خواندن بخش دوم -وقتی کودکتان گوشت و مرغ نمی خورد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: غذای کودک، تغذیه کودک، اشتهای کودک، کودکانی که گوشت نمی خورند، تغذیه کودک بدغذا تعداد بازديد: 1160 تعداد نظرات: 1

نظرات

  • در خصوص عدم علاقه کودکان به مرغ یا گوشت

    میتوان تکه های مرغ یا گوشت را تبدیل به رشته های نازک تر کرد

    تا جویدن و حضم ان برای کودک راحت تر باشه

    من از همین روش برای کودک 3 ساله خودم استفاده کردم

    و نتیجه گرفتم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز