Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 20:39

1
اردیبهشت
نقش پدرها در تغذيه فرزندانشان

نقش پدرها در تغذيه فرزندانشان

همان اندازه كه مادرها در تغذیه فرزندشان مسئولیت دارند، پدرها نیز مسئول هستند و این مسئولیت فقط محدود به پخت و پز و آشپزخانه نیست. پدر و مادر هر دو با هم در مورد روش و شیوه زندگی كردن به صورت خانوادگی تصمیم‌گیری می‌كنند.

اعظم اسلامی مجد

 

 

در اغلب خانواده‌ها، مادرها مسئولیت خرید و تهیه مواد غذایی را بر عهده دارند. آنها هستند كه از كودك راجع به غذایی كه دوست دارد، می‌پرسند و همان غذا را درست می‌كنند. اما همان اندازه كه مادرها در تغذیه فرزندشان مسئولیت دارند، پدرها نیز مسئول هستند و این مسئولیت فقط محدود به پخت و پز و آشپزخانه نیست. پدر و مادر هر دو با هم در مورد روش و شیوه زندگی كردن به صورت خانوادگی تصمیم‌گیری می‌كنند.

اگر پدر و مادری به خوردن میوه و سبزیجات به اندازه كافی در طول روز اهمیت دهند، فرزندشان نیز به این سمت و سو كشیده می‌شود. اگر پدر و مادر عادت داشته باشند كه روبروی تلویزیون بنشینند و چیپس و پفك بخورند، فرزندشان نیز به همان سو حركت می‌كند و علاقه نشان می‌دهد. 

نقش شما در تغذیه كودك

در مورد كودك زیر 12 سال، ‌همیشه پدر و مادر مهم‌ترین نقش و الگو را در مورد تغذیه كودكان به عهده دارند. در بیشتر خانواده‌های امروزی، كودكان ترجیح می‌دهند كه به جای تحرك داشتن و ورزش كردن، با والدین خود بنشینند، چیزی بخورند و تلویزیون تماشا كنند.

اگر والدین كودك عادت داشته باشند مدام روبروی تلویزیون بنشینند و به طور كلی زندگی كم تحركی داشته باشند، كودكشان نیز به همین شیوه خو می‌گیرد و مشكل اصلی از همین جا شروع می‌شود كه اغلب والدین هنوز باور نكرده‌اند كه خودشان الگوی رفتاری فرزندشان هستند. 

پدرها؛ الگویی برای عادات غذایی فرزندان

همه پدرها می‌توانند یك الگوی خوب برای عادات غذایی كودكشان باشند حتی اگر چاق باشند و یا اضافه وزن داشته باشند. در حقیقت پدرها بیشتر از آنچه كه تصورش را می‌كنند روی تغذیه فرزندانشان تاثیرگذار هستند. 

خوردن میوه و سبزی بیشتر

پدرها می‌توانند میوه و سبزیجات بیشتری نسبت به غذاهای فرآوری شده و غذاهای آماده خریداری كنند و روی برنامه غذایی سالم داشتن تأكید بیشتری داشته باشند. كودكان باید یاد بگیرند كه چه زمان دست از غذاخوردن بكشند و اینكه چرا خوردن غذاهای سالم تا این اندازه مهم است.

اغلب مردم عادت دارند ظرف غذای خود را كاملا تمیز كنند و محتویات غذایی آن را تمام و كمال بخورند ولی پدرها می‌توانند به فرزندان خود یاد بدهند كه مجبور نیستند با وجود احساس سیری باز هم به خوردن ادامه دهند. وقتی احساس پری می‌كنید، دیگر نیازی نیست به خوردن ادامه دهید. 

نوشیدن كمتر نوشابه

تمایل كودك به نوشیدن انواع نوشابه‌های مضر، می‌‌تواند ریشه در علاقه‌های بزرگ‌ترها از جمله پدر داشته باشد. 

با تلویزیون غذا نخورید

وعده‌های غذایی خانواده اهمیت زیادی دارند. در عین غذا خوردن، تلویزیون را روشن نكنید و مشغول تماشا نباشید. سعی كنید به فرزندان خود درس‌های باارزشی بیاموزید اینكه غذا و خانواده حرمت دارند و نباید با چیزهای دیگر مثل تلویزیون و برنامه‌های مربوط به آن، آنها را بی‌ارزش كرد.

غذا خوردن در كنار هم

افرادی كه در یك خانواده دور هم جمع می‌شوند و در كنار هم غذا می‌خورند، عادت‌های غذایی سالم‌تری دارند. محدود كردن زمان تماشای تلویزیون كمك زیادی در این رابطه می‌كند. پدرها می‌توانند به دریافت كالری كمتر از طریق غذاخوردن و خوردن غذاهای مغذی اهمیت دهند و كم كم اینكار را در خانواده به عادت تبدیل نمایند و مهم‌تر از همه اینكه به سلامت غذاها اهمیت دهند و یك الگوی سالم برای فرزندان خود باشند. 

خوردن صبحانه

عادت صبحانه خوردن هرگز نباید نادیده گرفته شود. چرا كه وعدة‌ غذایی صبحانه انرژی مورد نیاز را به مغز و بدن می‌رساند، پدرهایی كه عادت به خوردن صبحانه ندارند، ‌كم كم این شیوة خود را به كودكشان نیز انتقال می‌دهند. 

افزایش آگاهی تغذیه‌ای

در میان وعده‌های غذایی، سعی كنید به شام اهمیت كمتری دهید. سالاد سبزیجات و سوپ برای شام بسیار مفید است. با وجود اینكه این روزها مشكل چاقی و اضافه وزن در میان كودكان بسیار رواج یافته است، اما نمی‌توان انكار كرد كه تعداد زیادی از كودكان نیز به دلیل بی‌اشتهایی و یا عادت نادرست غذایی دچار سوء تغذیه و كمبود برخی از ویتامین‌های ضروری بدن هستند.

نقش پدرها در این زمینه بسیار مهم است. آنها می‌توانند برنامه‌هایی را در خانواده پیاده كنند و تا حدود زیادی مشكلات را برطرف نمایند مثلا كنترل تغذیه افراد خانواده، بالا بردن سطح آگاهی و بینش افراد در خانواده، حفظ سلامت افراد خانواده و... 

سلامت خانواده

بی‌شك مادرها فرصت بیشتری برای بودن در كنار فرزندانشان دارند و با آنها وقت سپری می‌كنند ولی پدران آگاه و مطلع می‌توانند نقش مهمی را در حفظ سلامت خانواده خود ایفا نمایند كه معمولا هم نادیده گرفته می‌شود.

هیچ‌گاه نباید بروز برخی مشكلات تغذیه‌ای در كودكان را فقط به مادر خانواده ربط دهید چرا كه پدرها نیز به همان میزان در این امر سهم دارند در حالی‌كه در چنین مواردی همواره انگشت اتهام رو به سوی مادرها است. 

5 سال اول زندگی

عادت‌های غذایی معمولا در چند سال نخست زندگی كودكان شكل می‌گیرد و از همانجا به طور مستقیم روی رشد و سلامت آنها اثر می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهند كه نقش پدرها در تغذیه كودكان در پنج سال نخست زندگی‌شان بسیار مهم است. در پنج سال نخست زندگی كودك، جهش رشدی در آنها اتفاق می‌افتد و رفتارهای غذایی آنها شكل می‌گیرد و در واقع عادات غذایی آینده‌شان شكل می‌گیرد.

آنها در این سال‌ها هر آنچه كه می‌بینند را یاد می‌گیرند و این یك امر مسلم در هر فرهنگ است. پدرهایی كه عادات غذایی درست و سالم دارند، برای فرزندان خود الگوی سالم و مناسبی هستند. آنها سعی می‌كنند كه هر روز سالم بخورند و سالم بنوشند و این حقیقت را به فرزندشان یاد می‌دهند كه باید در مورد آنچه وارد بدن خود می‌كنیم، ‌آگاه باشیم.

 

برچسب ها: زندگی مشترک، تربیت کودک، بچه دار شدن، کودک و والدین، پدر شدن، پدر و فرزند، پدر و تغذیه کودک تعداد بازديد: 1141 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز