Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:44

21
تیر
نقش تغذيه در عفونت كودكان

نقش تغذيه در عفونت كودكان

تمامي كودكان در مقطعي از خردسالي خود دچار عفونت مي‌گردند. معمولا نشانه هر نوع عفونت در بدن كودكان تب و بالا رفتن درجه حرارت بدن است...

نقش تغذيه در عفونت كودكان

 

 

تمامی كودكان در مقطعی از خردسالی خود دچار عفونت می‌گردند.

معمولا نشانه هر نوع عفونت در بدن كودكان تب و بالا رفتن درجه حرارت بدن است. عفونت در كودكان انواع مختلفی دارد:

عفونت گلو، عفونت شكمی مخصوصاً التهاب آپاندیس، مننژیت، آبله مرغان، عفونت روده، عفونت گوش، عفونت چشم، عفونت‌های قارچی دستگاه تناسلی و شایع‌ترین آن عفونت ادراری و خطرناك‌ترین آن عفونت‌های خونی می‌باشد. در هر یك از این عفونت‌ها علائم بالینی متفاوت است و درمان مخصوص به خود را دارد.

ابتدا می‌بایست منشأ عفونت را جستجو كرد آزمایش خون در عفونت‌ها الزامی است فاكتور التهاب خون كه ESR نام دارد باید ارزیابی شود كه به چه مقدار در خون افزایش یافته است. ارزیابی انواع گلبول‌های سفید نیز اجباری است. بسیار حائز اهمیت است كه تب كودكان از 5/38 درجه سانتی‌گراد بالاتر نرود و با مسكن‌ها كنترل شود. پزشك معالج آنتی‌بیوتیك مخصوص عفونت خاص باكتریایی را تجویز می‌كند تا تب كنترل شود. پزشك نشانه‌های ظاهری در كودك را نیز بررسی می‌كند؛ از جمله هوشیاری و مدت زمان تب. اگر زخمی روی بدن داشته باید بررسی شود. یكی از علل عفونت می‌تواند تغذیه نادرست در كودكان باشد كه سیستم ایمنی آنها ضعیف شود دلیل آن كمبود پروتئین در سبد غذایی است كه سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌كند.

به غیر از تغذیه نامناسب علل دیگری هم می‌تواند سبب عفونت شود مانند كمبود اشتها، اسهال، دفع نیتروژن از ادرار و كمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها. كمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها عفونت را تشدید یا بهبود آن را به تعویق می‌اندازد. روی، ویتامین C، A و E از جمله این مواد مغذی می‌باشد. روی (Zinc) در انواع گوشت، حبوبات و آجیل یافت می‌شود، ویتامین C در انواع مركبات و كیوی، ویتامین A در هویج، خرمالو، گوجه‌فرنگی، ویتامین E در كره، جگر و انواع مغزها یافت می‌شود كه عدم كمبود آنها سیستم ایمنی را تقویت و از ایجاد عفونت جلوگیری می‌كند. در زیر نكات مهم تغذیه‌ای در درمان عفونت در كودكان ذكر خواهد شد.

 

طب مدرن

نوشیدن آب كافی بسیار حائز اهمیت در رفع عفونت و دفع سموم بدن از طریق ادرار می‌باشد، پس تا می‌توانید به فرزندان دلبندتان آب و مایعات بدهید. نوشیدن آب زغال اخته در دفع سموم و رفع عفونت بخصوص عفونت‌های ادراری بسیار مفید است در  زغال اخته اسید هیپوریك (Hippuric) وجود دارد اثر آن بسیار مشابه آنتی‌بیوتیك است و سبب رفع التهاب می‌گردد روزانه 30-15 سی سی به كودكان توصیه می‌گردد كه البته از افزودن شكر جلوگیری كنید. ماست تازه كشنده باكتری‌ها است و به تازگی ماست‌های پروبیوتیك تولید می‌شود كه برای رفع عفونت‌های گوارشی توصیه می‌گردد. مقدار بالای ویتامین C كشنده باكتری‌ها در افراد است. به كودكان آب مركبات به مقدار 250 سی‌سی روزانه توصیه می‌گردد. آناناس به دلیل دارا بودن بروملین با باكتری‌ها و ویروس‌های تولید كننده عفونت در بدن كودكان مبارزه می‌كند و التهاب‌ها را كاهش می‌دهد ولی در عین حال با بسیاری از داروها تداخل دارد كه می‌بایست از پزشك معالج بپرسید. آب مرغ به دلیل دارا بودن سیستئین برای رفع التهاب در تمامی عفونت‌های كودكان مفید است.

 

طب سنتی

این نوع درمان تحت نظر پزشك و به كودكان بالای یكسال توصیه می‌گردد. در عفونت‌های گوارشی چای بابونه و ریحان و آب سیب‌زمینی  توصیه می‌گردد. در عفونت گوش آب سیب‌زمینی و كلم و اسانس روغنی نعناع توصیه می‌شود. در عفونت‌های خون و تب بالا،  گل‌گاوزبان و گیاه بنفشه، آب اسفناج، جعفری و كرفس توصیه می‌گردد. امید است با مطالب تغذیه‌ای فوق در  پیشگیری از ایجاد عفونت در كودكان و بهبود آن مثمر ثمر باشیم.

برچسب ها: آبله مرغان، عفونت چشم، آپاندیس، زندگی آنلاین، عفونت گوش، رفع عفونت‌های گوارشی، عفونت روده تعداد بازديد: 613 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز