Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 01:53

15
دی
اگر كودك شما گوشت نمی خورد

اگر كودك شما گوشت نمی خورد

ماهی‌های چرب دارای امگا3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامت بدن ضروری هستند.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

بسیاری از کودکان نسبت به برخی مواد غذایی حساسیت خاصی دارند و حاضر به خوردن آنها نیستند. گوشت نیز جزء این دسته از مواد غذایی است. در کل گوشت جزء موادی است که بسیاری افراد، حتی بزرگسالان رغبتی به خوردن آن ندارند. اما عدم علاقه کودکان به گوشت بدین معنا نیست که آنها باید از خواص متعدد آن محروم شوند. در ادامه به برخی خواص گوشت و جایگزین‌های مناسب آن اشاره خواهیم کرد.

آهن
آهن ماده‌ای مغذی است که کودکان برای رشد و انرژی به آن نیاز دارند. آهن اکسیژن را در خون جابجا کرده و آن را به اندام‌های اصلی می‌رساند. بیماری‌های ناشی از کمبود خون، از جمله کم‌خونی، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن کودک شده و احساس ضعف و خستگی را افزایش می‌دهد. هر کودک در طول روز به حدود 8 الی 10 میلی‌گرم آهن نیاز دارد. گوشت و غذاهای دریایی از منابع اصلی آهن هستند. به همین دلیل هم ساده‌ترین راه تامین آهن بدن کودک دادن گوشت و غذاهای دریایی به اوست.

پروتئین
پروتئین از عوامل اصلی رشد کودکان است. گوشت سرشار از پروتئین است. پروتئین استخوان‌های کودک را مقاوم کرده و ماهیچه‌های او را تقویت می‌کند. همچنین جریان خون و هورمون‌های بدن را تنظیم می‌کند و از پوست کودک محافظت می‌کند. در 85 گرم انواع گوشت حدود 20 گرم پروتئین موجود است. به همین دلیل مصرف گوشت بسیار مهم است.

ویتامین B12
ویتامین B12 برای رشد سیستم عصبی و سلول‌های بدن کودک ضروری است. این ویتامین فقط در غذاهای حیوانی موجود است که مهمترین منبع آن جگر و گوشت، خصوصا گوشت قرمز است. هر کودک برای رشد طبیعی به 2/1 الی 8/1 میکروگرم ویتامین B12 در طول روز نیاز دارد. هر وعده ماهی سالمون یا تن حاوی حدود 5/2 الی 5 میکروگرم ویتامین B12 است. این میزان در گوشت قرمز 5/1 میکروگرم و در گوشت سفید 1 میکروگرم است.
علاوه بر پروتئین، آهن و ویتامین B12، گوشت دارای مقادیر زیادی روی و منیزیم است. این دو ماده مغذی برای سلامت استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند.

اگر فرزندتان گوشت نمی‌خورد
اگر مقاومت فرزند شما در برابر خوردن گوشت زیاد است، می‌توانید با مشورت یک پزشک نیاز بدن او را از طریق مکمل‌ها برطرف کنید. اگر فرزند شما علاقه‌ای به خوردن گوشت ندارد، به احتمال زیاد بسیاری از مواد مغذی ضروری را به میزان کافی دریافت نمی‌کند. البته توجه داشته باشید که در اکثر موارد، حس نفرت از یک ماده غذایی در میان کودکان گذراست و پس از مدتی برطرف می‌شود. اما چنانچه حساسیت فرزند شما به گوشت برای مدتی طولانی باقی ماند، شما می‌توانید از راه‌های بسیاری نیاز بدن او به مواد مغذی موجود در گوشت را برطرف کنید.

اگر فرزندتان دوست ندارد یا نمی‌تواند تکه‌های گوشت را خوب بجود، سعی کنید گوشت را به صورت چرخکرده یا ریز خرد کرده به او بدهید. علاوه بر گوشت قرمز، می‌توانید سایر انواع گوشت نظیر مرغ، بوقلمون، و حتی ماهی و میگو را نیز چرخ کنید. برخی کودکان از ترکیب شدن گوشت با سایر مواد غذایی خوششان نمی‌آید اما اگر گوشت را به صورت جدا و در قالب غذاهای متنوع به آنها بدهید، خوششان می‌آید. برای مثال می‌توانید بال مرغ را سوخاری کنید و به او بدهید. علاوه بر طعم خوب، کودک می‌تواند این غذا را خودش به تنهایی و بدون کمک شما بخورد که همین لذت غذا خوردن را برای او افزایش می‌دهد.

گوشت‌های مختلف را امتحان کنید. گوشت قرمز نسبت به گوشت‌های دیگر طعم قوی‌تری دارد و سفت‌تر است. گوشت مرغ، بوقلمون و شترمرغ گزینه‌های جایگزین خوبی هستند. به فرزندتان ماهی بدهید. تمام انواع ماهی دارای مقادیر بسیاری پروتئین و آهن هستند. علاوه بر این، میزان چربی‌های اشباع شده موجود در ماهی بسیار کمتر از سایر انواع گوشت است.

همچنین ماهی‌های چرب دارای امگا3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامت بدن ضروری هستند. از جایگزین‌های گوشت استفاده کنید. سویا یکی از این جایگزین‌های مناسب است که می‌توان از آن به جای گوشت چرخکرده استفاده کرد. سویا بوی گوشت را نمی‌دهد اما در عین حال بسیاری از خواص آن را داراست. با وجود تمام این اقدامات، باز هم به احتمال زیاد نیاز فرزندتان به پروتئین به‌طور کامل برطرف نخواهد شد. پس بهتر است از سایر منابع غذایی نیز استفاده کنید. برخی از این منابع عبارتند از:

تخم مرغ کاملا آب‌پز
شیر پرچرب، انواع پنیر و ماست
حبوبات از جمله انواع لوبیا، عدس و نخود
دانه‌ها، خصوصا دانه کنجد
غلات (پروتئین در غلات به مقدار زیادی موجود است.)

 

برچسب ها: غذای کودک، تغذیه کودک، میان وعده کودک، کودکانی که گوشت دوست ندارند، وعده اصلی غذای کودک تعداد بازديد: 1058 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز