Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 1 آبان 1403 - 05:08

17
مرداد
چند ایده کاربردی و مدرن برای اتاق کودک و نوجوان

چند ایده کاربردی و مدرن برای اتاق کودک و نوجوان

طراحی مناسب اتاق خواب کودکان، نه تنها موجب سرگرمی آنها می‌شود، بلکه به تقویت تخیل‌شان نیز کمک می‌کند. طراحی اتاق کودک می‌تواند بیش از حد کودکانه نباشد، طوری که هم مناسب این سن و سال باشد و هم مناسب دوران نوجوانی.

به قلم : آذین نعمتی ؛ كارشناس ارشد معماری

 

تحریریه زندگی آنلاین : طراحی مناسب اتاق خواب کودکان، نه تنها موجب سرگرمی آنها می‌شود، بلکه به تقویت تخیل‌شان نیز کمک می‌کند. طراحی اتاق کودک می‌تواند بیش از حد کودکانه نباشد، طوری که هم مناسب این سن و سال باشد و هم مناسب دوران نوجوانی. در وهله اول لازم است که اتاق کودک، نیازهای اصلی او را تامین نماید و با شرایط سنی او سازگار باشد. با بزرگ‌تر شدن کودکان، اگر ذخیره مالی مناسبی دارید، می‌توانید دکوراسیون او را تغییر دهید، اما اگر می‌خواهید برای این منظور، زیاد هزینه نکنید، می‌توانید با کمک چند ایده ساده و دم‌دستی، تغییرات مورد نظر را لحاظ کنید.

 

1- نشیمنگاهی کنار پنجره

جا دادن یک نشیمنگاه راحت کنار پنجره، راحتی زیادی به این اتاق داده است. هوا به خوبی در این فضا جریان دارد. ارتفاع دیوارها بلند است. تختخواب آن به شکل خانه بوده و با سایر وسایل اتاق هماهنگی دارد. رنگ یاسی ملایم اتاق با فضایی که کنار پنجره ایجاد شده است، این مکان را رویایی جلوه می‌دهد.

بیشتربخوانید:

ایده هایی برای طراحی اتاق کودک

 

 

2- ویژگی‌های اصلی اتاق را برجسته کنید

این اتاق یک شومینه بسیار زیبا دارد که حس گرمی زیادی به فضا بخشیده است. شومینه را می‌توانید با تزئینات جانبی زیادی، شیک و جذاب کنید. در قسمت بالای شومینه می‌توانید تابلو و اثر هنری بگذارید و دور تا دور آن را با رنگی که دوست دارید و ترجیح می‌دهید، نقاشی کنید. این فضا رویایی بوده و همزمان قدیمی و جدید است.

3- به‌کار‌گیری یک پالت رنگی

این اتاق خواب یک پالت رنگی است که طیف گسترده‌ای از رنگ صورتی را نمایش می‌دهد. تزئینات داخلی اتاق، به افزایش سطح انرژی آن و جذابیت بیشترش کمک کرده است.

 

4- استفاده از یک چادر بلند برای بازی

این چادر بلند خردلی رنگ که در یک گوشه از اتاق قرار گرفته است، هم فضای متفاوتی ایجاد کرده و هم مکان جالب و امنی برای بازی کردن به وجود آورده. یک جفت نقاشی (تابلو) رنگی و جذاب با الهام از نقاشی‌های سبک فرانسوی نیز روی دیوار نصب شده است.

بیشتربخوانید:

دکوراسیون اتاق کودک

 

 

 

5- استفاده از رنگ سبز به طور پراکنده در فضای اتاق

ترکیبی از کاغذ دیواری نقش برجسته که رنگی خنثی دارد با یک کفپوش مناسب و استفاده از رنگ سبز در فضای اتاق، این اتاق را به مکانی گرم، دنج و آرام‌بخش تبدیل نموده است. کودکی که پا به مرحله نوجوانی گذاشته است، در این فضا احساس امنیت و راحتی خواهد کرد و می‌تواند ساعت‌ها غرق بازی، کتاب خواندن و انجام برخی کارهای هنری شود.

 

6- استفاده از بافت روی دیوارها

برخی از انواع کاغذ دیواری‌های پارچه‌مانند بافت‌دار به شکل عجیبی فضای اتاق کودک و نوجوان را جذاب و دلخواه می‌کنند. با کمی نورپردازی روی دیوار یا کنج اتاق، استفاده از کاغذ دیواری‌های بافت‌دار در دیوارهای توکار و یا اطراف تختخواب و به‌کار‌گیری چند وسیله تزئینی در اتاق، می‌توانید فضایی کاملا متفاوت ایجاد کنید. این کاغذ دیواری‌ها، بافتی نرم دارند و حس لطافت و گرمای ویژه‌ای در فضای اتاق به وجود می‌آورند.

7- اتاقی به سبک رمانتیک

این اتاق کودک و نوجوان، رمانتیک است. دیوارهای هلویی ملایم، یک تختخواب قاب‌دار که با روبان گره خورده است، یک قوی زیبا، آویز سقفی کریستالی، پنجره مشبک و قاب‌دار، کفپوش چوبی، قالیچه‌ای با طرح هندسی و سایر عناصر موجود در اتاق، این فضا را در عین اینکه با ظرافت و نرم نشان می‌دهد، به جذابیت ظاهری آن نیز افزوده است. این اتاق برای سال‌های بعد از کودکی و حتی نوجوانی نیز مناسب است.

 

8- استفاده از رنگ‌های سرد و ملایم

این اتاق کودک با رنگ‌های سرد آبی و صورتی ملایم طراحی شده است. مبلمان اتاق برای سال‌های بزرگسالی نیز مناسب می‌باشد. این اتاق شبیه بستنی‌های رنگارنگ است. نت عجیبی دارد. یک نوع لطافت و طراوت دلنشین در آن جاری است. رنگ غالب فضا، سفید بوده، اما از رنگ‌های پاستیلی به طور پراکنده در اطراف اتاق استفاده شده است.

بیشتربخوانید:

دکوراسیون اتاق کودک در شرایط خاص

 

 

 

 

9- اتاقی با لهجه قرمز

رایج‌ترین کاربرد رنگ قرمز در دکوراسیون، استفاده از آن به صورت لکه‌ای و پراکنده است. در این حالت معمولا سایر قسمت‌های فضا را با رنگ‌های خنثی طراحی می‌کنند و بعد از قرمز در بخش‌های کوچک‌تر و به صورت تزئینی استفاده می‌شود. رنگ قرمز پُر‌رنگ اتاق در ملحفه‌های راه‌راه، چراغ مطالعه، قالیچه کف اتاق و چند وسیله کوچک دیگر، گرمای ویژه‌ای به آن بخشیده است.

 

10- استفاده از رنگ‌های شفاف و واضح

این اتاق یک پالت رنگی قوی از ترکیب سفیدی، سیاهی و قرمزی است. فضای آن هندسی است. شاید ظاهر آن کمی عجیب و غریب به نظر برسد، اما همان لگوهای بسیار بزرگ و شکل‌های هندسی روی قالی و مبلمان اتاق، فضایی ایجاد کرده است که برای بسیاری از نوجوانان جذابیت زیادی دارد. طراحی اتاق محدودیت سنی ندارد.

11- استفاده از صورتی تند

این اتاق روشن و شاد، ظاهری مدرن و امروزی دارد. رنگ صورتی در آن به گونه‌ای استفاده شده است که در سال‌های بعد می‌تواند با رنگ دیگری جایگزین شود. فضای اتاق طراوت و سرحالی را القا می‌کند.

 

12- تیرک‌های رنگ شده

این اتاق خواب با سایه‌های آرام‌بخش آبی و سبز تزئین شده است. از همان رنگ سبز آبی روی دیوارها، پرده‌ها و پوشش تختخواب نیز استفاده شده است. تیرک‌های نصب شده روی سقف که سبک اتاق‌های قدیمی را القا می‌کنند، نیز با همان رنگ، نقاشی شده‌اند. هماهنگی دلنشینی در فضای اتاق جریان دارد.

13- فضایی با‌مزه و سرگرم‌کننده

کمدهای استفاده شده در این اتاق، شکل با‌مزه و متفاوتی دارند. میز تحریر وسط کمدها، از تیزی و زمختی کمدها کم کرده است و باعث ملایمت بیشتر فضا شده است. فضای نسبتا خالی بین کمدها و دیواری که با کاغذ دیواری روشن تزئین شده، باعث ایجاد تعادل در اتاق شده است.

 

14- فضایی فانتزی با کمی شیطنت بیشتر

فضای این اتاق شیرین است. رنگ‌های قرمز، صورتی، بنفش ملایم و سفید به شکل بامزه‌ای در آن به کار رفته است، طوری که بار شیطنت اتاق را بیشتر نموده است. بسیاری از کودکان و نوجوانان شاد، عاشق چنین فضاهایی هستند.

 

15- یک تختخواب پهن و جادار

یک تختخواب چوبی بزرگ و جادار، مکانی برای مطالعه و معاشرت کودک یا نوجوان در ساعات فراغت، کاغذ دیواری با طرح انتزاعی و رنگ ملایم، یک قالیچه بسیار نرم، استفاده از رنگ‌های ملایم، شیارهای چوبی روی سقف و دیوارکوب‌های مینیمال همگی در این اتاق کوچک و مختصر، به خوبی جای گرفته‌اند و حس راحتی زیادی را القا می‌کنند.

برچسب ها: آذین نعمتی تعداد بازديد: 141 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز