Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 18 شهریور 1403 - 03:50

31
اردیبهشت
ده رنگ آرامش‌بخش و ملایم در اتاق خواب کودک

ده رنگ آرامش‌بخش و ملایم در اتاق خواب کودک

آیا دوست دارید که فضایی آرام‌بخش و دنج برای فرزند خود ایجاد کنید؟ برای انجام این کار در قدم نخست باید به رنگ غالب محیط دقت کنید.

به قلم : آذین نعمتی ؛ كارشناس ارشد معماری

 

تحریریه زندگی آنلاین : آیا دوست دارید که فضایی آرام‌بخش و دنج برای فرزند خود ایجاد کنید؟ برای انجام این کار در قدم نخست باید به رنگ غالب محیط دقت کنید. روانشناسان و کارشناسان معتقدند که رنگ اتاق می‌تواند اثر زیادی بر روان افراد به جا بگذارد. علاوه بر آن رنگ‌ها روی سلامت جسمانی نیز تاثیر دارند. برای بهره‌مندی از مزایای روانشناختی رنگ، لازم نیست که دانشمند باشید. با کمی مطالعه و تحقیق می‌توانید به آنچه که لازم است بدانید، دسترسی پیدا کنید. همان میزان از دانش کلی و آگاهی نیز برای شما کافی است تا اتاق فرزندتان را به پناهگاهی امن و گوشه‌ای دنج و راحت تبدیل کنید.

بیشتربخوانید:

ایده های جذاب برای طراحی اتاق خواب کودک ( قسمت دوم )

 

 

 

 

1- آبی بسیار ملایم

 مانند نیلی دریا و یا آبی آرام آسمان (بدون ابر)، مانند سایه‌های بسیار ملایم آبی که ذهن را آرام می‌کند و این حس را به ذهن افراد متبلور می‌کند که همه چیز در جای درست خویش قرار دارد. قرار گرفتن در معرض رنگ آبی ملایم، برای کاهش فشار خون و ضربان قلب موثر است. این رنگ بدن را خنک می‌کند و کودک را برای داشتن خوابی آرام و آسوده آماده می‌کند.

همچنین رنگ آبی احساس اضطراب و پرخاشگری را کاهش می‌هد و یک نوع مرهم طبیعی برای کودکان کمی عصبی محسوب می‌شود. متخصصان معتقدند که اگر هدف اصلی شما از انتخاب رنگ مناسب برای اتاق فرزندتان، تمرکز بر تنظیم خواب او و بهبود آن است، از رنگ آبی تیره استفاده نکنید.

از نظر رنگ‌شناسی سایه‌های روشن تا متوسط این رنگ، باعث خواب آرام می‌شوند. آبی‌های دراماتیک و عمیق، اثر انرژی‌بخش دارند و باعث کم‌خوابی نیز می‌شوند. آبی آسمانی، آبی دریا و یا حتی فیروزه‌ای روشن، از طیف‌های مطمئن‌تر رنگ آبی برای این منظور هستند.

 

2- سبز مات یا نیمه شفاف

 رنگ سبز، قدرتمندترین رنگ در طبیعت است و به ما احساس امنیت می‌دهد. این حس، نوعی حس غریزی است و به طور درونی حس شکوفایی و رشد را در وجود آدمی بیدار نگه می‌دارد. رنگ سبز، ارتباط مستقیمی با میزان سلامتی بیشتر، شفا و تندرستی دارد. اضطراب را کاهش می‌دهد و باعث افزایش تمرکز می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که قرار گرفتن در معرض رنگ سبز می‌تواند توانایی خواندن در کودکان را بهبود بخشد.

برای رنگ کردن اتاق کودک می‌توانید از رنگ سبز روشن تا متوسط و سبز تیره استفاده کنید. اگر رنگ سبز تیره را با رنگ‌های خنثی کمی روشن‌تر کنید، نتیجه درخشانی به دست خواهید آورد.

 بیشتربخوانید:

دکوراسیون اتاق کودک

 

 

 

3- بنفش خیلی ملایم

  بسیار گفته می‌شود که رنگ بنفش با خرد و معنویت همراه است. ویژگی‌های آرام‌بخش آبی و زنانگی‌های صورتی را توامان دارد. رنگ‌های اسطوخودوس و یاسی می‌توانند فضایی ملایم و آرام ایجاد کنند، اما در سایه‌های کم و محدود و نه به صورت اغراق شده. برای اینکه مطمئن شوید رنگ مناسبی را انتخاب کرده‌اید، این نکته را به خاطر داشته باشید که رنگ بنفش همواره روی دیوار کمی تیره‌تر از حد انتظارتان به نظر می‌رسد، پس انتخاب‌تان حداقل یک پرده روشن‌تر از انتخاب اولیه‌تان باشد تا از نتیجه کار رضایت بیشتری داشته باشید.

 

4- سفید استخوانی

 سفید، طیف‌های زیادی دارد. به غیر از سفید گچی، انواع دیگر آن که از ترکیب مقداری رنگ دلخواه با رنگ سفید به دست می‌آید، می‌تواند در فضای دکوراسیون اتاق کودک بسیار پر کاربرد باشد. این رنگ ملایم، حس آرامش و صلح را القا می‌کند. علاوه بر آن این رنگ در دکوراسیون، جذابیت ویژه‌ای دارد. سفیدی که کمی به آبی می‌خورد و یا سفیدی که تُند و گچی است، چندان مناسب فضای اتاق کودک نیست. به جای این طیف‌ها، از سفید عاجی، آنتیک و استخوانی استفاده کنید. ترکیب این رنگ‌ها با رنگ‌های خاکی و خنثی، فضای غنی‌تری ایجاد می‌کند. در انتخاب رنگ‌های ترکیبی، سعی کنید به رنگ‌های ملایم و آرام‌بخش پایبند باشید و از سفید در کنار رنگ‌های تُند استفاده نکنید، زیرا باعث تحریک کودک‌تان می‌شود.

5- خاکستری (طوسی) یخچالی

 رنگ طوسی افکار و احساسات را تحریک و تقویت می‌کند و باعث می‌شود که کودک با خود درونی‌اش بیشتر در تماس قرار بگیرد. این رنگ آرام‌بخش است، اما اگر مقدار آبی آن کمی زیاد شود، می‌تواند خسته‌کننده باشد و یا اینکه غم و اندوه را القا کند. طوسی روشن نسبت به طوسی تیره، انتخاب بهتری است، مخصوصا اگر آن را با یک رنگ پاستیلی زیبا مثل نارنجی، ترکیب کرده باشد. رنگ دوم می‌تواند به فضای اتاق گرمی بیشتری بدهد.

 

6- صورتی پاستیلی

 رنگ صورتی از عشق و محبت و دوستی صحبت می‌کند. این رنگ برای اتاق کودک، انتخاب بسیار خوبی است. صورتی پاستیلی احساسات گرم و راحت را به کودک القا می‌کند و به افزایش آرامش او کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که صورتی بر روان آدمی تاثیر آرام‌بخشی دارد و می‌تواند به کاهش رفتارهای پرخاشگرانه کمک کند.

بیشتربخوانید:

دکوراسیون اتاق کودک در شرایط خاص

 

 

 

 

7- رنگ خاکی

 رنگ‌های خنثی و خاکی، اثری گرم و انرژی‌بخش دارند. علاوه بر آن می‌توانند فضا را به نوعی تعادل و ثبات رنگی برسانند. اتاق‌هایی که به رنگ خاکی هستند، حس دنج بودن و آرامش را القا می‌کنند. در کنار رنگ خاکی روشن می‌توانید از رنگ قهوه‌ای یا بژ به صورت ترکیبی استفاده کنید تا با ایجاد کمی کنتراست، میزان انرژی فرزندتان را نیز بالا ببرید. چنین فضایی هم آرام‌بخش است و هم پر از انرژی و حرکت.

 

8- زرد ملایم مایل به نارنجی

 رنگ زرد به شدت با شادی و هیجان همراه و مرتبط است. این رنگ برای فضای اتاق کودک، رنگ مناسبی است. به جای استفاده از رنگ زرد تند، لئونی و حتی لیمویی بهتر است از زرد ملایم‌تر که کمی هم نارنجی دارد، استفاده کنید تا گرمای فضا بیشتر شود و علاوه بر آن آرام‌بخش‌تر نیز باشد. برای شروع در استفاده از زرد، اغراق نکنید. کاغذ دیواری با گل‌های زرد مایل به نارنجی می‌تواند انتخاب درستی باشد.

9- سبز کله غازی (سبز آبی)

 اگر بین انتخاب رنگ آبی و یا سبز برای اتاق کودک‌تان، مردد مانده‌اید، یک راه‌حل مناسب انتخاب رنگ سبز آبی یا همان کله‌غازی است که ترکیب هر دو رنگ را توامان دارد. سبز آبی نعنایی، کله‌غازی و یا هر عنوان دیگری که به آن بدهیم، قدرت آرام‌بخشی هر دو رنگ را دارند. در واقع همزمان حس صلح‌طلبی و ملایمت را نیز القا می‌کنند. این رنگ می‌تواند حس تعادل را نیز ایجاد نماید و در ثبات شخصیت و تداوم و پایداری رفتاری موثر باشد. از نظر جنسیتی نیز، رنگ سبز آبی، یک نوع رنگ خنثی محسوب می‌شود و مناسب هر دو جنس است. این رنگ در دکوراسیون بسیار پر کاربرد است.

 

10- هلویی ملایم

 یک جایگزین طلایی برای رنگ صورتی، رنگ هلویی است. رنگ هلویی طیف‌های مختلفی دارد. وقتی با رنگ‌های خنثی و سرد ترکیب می‌شود، ایجاد محیطی دنج و آرام می‌کند و بدون آنکه بیش از اندازه چشم را بزند، باعث سرزندگی و نشاط می‌شود. با توجه به تطبیق‌پذیری این رنگ، هلویی از آن دسته رنگ‌هایی است که می‌تواند سال‌ها همراه کودک‌تان باشد و دلزدگی ایجاد نکند. اگر همچنان در مورد انتخاب این رنگ مردد هستید، می‌توانید برای شروع یکی از دیوارها را هلویی رنگ بزنید و یا از کاغذ دیواری‌های چاپی هلویی استفاده کنید.

برچسب ها: آذین نعمتی تعداد بازديد: 78 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز