Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 20:09

21
مهر
بخشش به نیازمندان، کلید شادی و سلامت

بخشش به نیازمندان، کلید شادی و سلامت

دانشمندان دریافتند که کمک کردن می‌تواند سلامت و شادی فرد کمک‌کننده را افزایش دهد. آنها این موضوع را با استفاده از تکنیک‌های صحیح علمی به اثبات رسانده‌اند.

 اعظم حاجی یوسفی؛ موسس و بنیانگذار موسسه خیریه کودکان نیکوکار موعود ایرانیان، ترجمه: مونا بهروزمند

 

همه ما  در تلاشیم تا جهان را به جایگاهی بهتر تبدیل کنیم تا خود و فرزندان‌مان در سلامت و آرامش به زندگی ادامه دهیم.

جهان به جایگاهی بهتر تبدیل نخواهد شد و سلامت و آرامش ما و فرزندان‌مان به دست نخواهد آمد، مگر با کمک کردن به دیگران. و همه ما می‌دانیم که کمک کردن به موسسات خیریه باعث ارتقاء سطح زندگی نیازمندانی می‌شود که این کمک‌ها را دریافت می‌کنند و در نتیجه به کاهش آسیب‌ها در جامعه می‌انجامد.

کمک کردن، چه کمکی به افراد می‌کند؟

دانشمندان در تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده‌اند، دریافتند که کمک کردن می‌تواند سلامت و شادی فرد کمک‌کننده را افزایش دهد. آنها این موضوع را با استفاده از تکنیک‌های صحیح علمی به اثبات رسانده‌اند. 

برخی از مزیت‌های کمک کردن برای اهداکنندگان

کمک کردن باعث تکامل انسان می‌شود

یک مطالعه نشان داد: کودکان و نوجوانان پس از رفتارهای انسان دوستانه، به حس رضایت دست می‌یابند و همین موضوع باعث تائید فرضیه دانشمندان شد که رفتارهای مهربانانه و انسان‌دوستانه باعث تکامل انسان‌ها می‌شود و احتمالا دلیل این مهم مزایای همکاری و انسانیت می‌باشد.

بخشیدن و کمک کردن باعث شادی انسان می‌شود

در مطالعه بعدی دانشمندان، افراد شرکت‌کننده در این تحقیق را به دو گروه تقسیم‌بندی کردند.

از گروهی خواستند روزانه مبلغ اندکی را صرف کمک به دیگران نمایند و از گروه دیگر خواستند روزانه همان مبلغ را برای خودشان هزینه کنند.

در پایان محققان متوجه شدند افرادی که مبلغ مورد نظر را برای کمک کردن به دیگران اختصاص داده بودند، شادتر از افرادی بودند که همان مبلغ را برای خودشان هزینه کرده بودند (برای داشتن یک حس خوب این مبالغ بسیار ناچیز است). 

کمک‌های روزانه شما به دیگران، شما و فرزندان‌تان را از پزشکان دور نگه می‌دارد

نتایج تحقیقات دانشمندان که در مقاله نیویورک‌تایمز با عنوان اثرات بالقوه کمک کردن به دیگران بر روی سلامتی منتشر شد حاکی از آن بود که:

افراد سخاوتمندی که به دیگران کمک می‌کنند، کاهش قابل توجهی از فشارخون را تجربه می‌کنند. 

اگر بدانید کمک‌هایتان کجا و چگونه صرف می‌شود، به شادی بیشتری دست می‌یابید

با توجه به مطالعاتی در سال 2013 ثابت شد که: آگاهی از اینکه کمک‌های فرد اهداکننده چه تاثیری بر روی بهبود زندگی افراد دریافت‌کننده دارد، تاثیر بیشتری روی میزان احساس رضایت و حس خوب اهداکننده می‌گذارد.

افراد شرکت‌کننده در این تحقیق وقتی متوجه شدند که کمک‌هایشان کجا و چگونه صرف می‌شود احساس شادی بیشتری کردند. 

توسعه و به دست آوردن کسب و کاری خوب

در نهایت مطالعات دانشمندان نشان داد، مدیرانی که به کارمندان خود انگیزه کمک به دیگران می‌دهند و برای این موضوع هزینه می‌کنند باعث بهبود بهره‌وری، کار گروهی، تعامل و حتی رضایت شغلی پرسنل خود می‌شوند.

بنابراین اگر شما مدیر مجموعه‌ای هستید این موضوع برای کمک به کسب و کار شما عالی است و اگر کارمند هستید این موضوع برای کاهش سطح استرس شما عالی است.

به خیریه‌ها کمک کنید و کودکان‌تان را هم با خود همراه کنید و از مزایای کمک‌تان که سلامتی است بهره‌مند شوید.

حس کمک کردن فوق‌العاده است و وقتی شاهد لبخندی هستی که از باز کردن هدایای شما روی صورت فرد دریافت‌کننده می‌نشیند، خوشحالی وجودت را پر می‌کند.

علاوه بر این‌ها مطالعات نشان می‌دهد که کمک و اهدا کردن، مزایای بسیاری برای بهبود سلامتی فرد کمک‌کننده به دنبال دارد و راه‌های مختلفی وجود دارد که افراد خیر بتوانند در کنار کمک‌هایی که می‌کنند از این مزایا و سلامتی برخوردار شوند.

تجربه کنید: وقتی زمان خود را برای کمک به موسسات خیریه اختصاص می‌دهید و یا به آن‌ها کمک مالی می‌کنید، بیشتر لذت می‌برید تا اینکه صرفاً بروید و بهترین هدیه را بخرید.

(قدرت درک این موضوع را در کودکان‌تان پدید آورید) 

به دلایل زیر کمک کردن برای شما به خصوص فرزندان‌تان مفید است

1- عزت نفس و احساس ارزشمند بودن

یکی از پیامد‌های مثبت کمک به موسسات خیریه این است که شما و فرزندان‌تان را به احساس خوبی نسبت به خودتان می‌رساند.

توانایی شما در کمک کردن به افراد نیازمند به شما کمک می‌کند تا علاوه بر حس رضایتمندی به رشد شخصیتی نیز دست یابید.

یک پیشنهاد: به جای اینکه مبلغی را صرف خرید هدیه برای کسی کنید که ممکن است حتی نگاهی به آن نیندازد و از آن استفاده نکند، مبلغ آن را از طرف آن شخص به یک موسسه خیریه اهدا کنید و فیش واریزی را به او به صورت نمادین هدیه دهید.

با این کار هم شما و هم عزیزان‌تان از کمک به دیگران به احساس خوبی می‌رسید.

دیگران را هم به این کار تشویق نمائید و چه زیباست اگر اینگونه رفتارها تبدیل به یک فرهنگ و یا به عبارت خودمانی رسم شود.

کودکان‌تان را به اینگونه رفتارها تشویق کنید.

2- کاهش افسردگی و خوش‌اخلاقی

شما و کودکان‌تان با کمک کردن به دیگران به اعتماد به نفس بیشتری دست می‌یابید و اعتماد به نفس باعث داشتن روحیه، تفکرات عمیق و خوش‌بینانه‌تری در شما خواهد شد.

مطالعات ثابت کرده که این موضوع تاثیرات مثبتی بر روی مغز می‌گذارد. این تاثیرات در مغز باعث عملکردهایی چون لذت و خوشحالی در مغز می‌شود.

لذت و خوشحالی‌هایی مثل: غذا خوردن، ورزش کردن و بغل کردن. و اینگونه واکنش‌های شیمیایی در مغز می‌تواند منجر به تشکیل الگوی مداری برای بهبود سلامتی شود.

پس اگر روز بدی را گذراندید، کمک کردن به دیگران می‌تواند راهی برای بهتر کردن حال‌تان باشد. با کمک کردن نه تنها حال شما خوب می‌شود بلکه زندگی افراد دیگر نیز بهبود می‌یابد.

3- طول عمر بیشتر

شما هرچقدر هم در زندگی راحت باشید باز هم دچار استرس‌های زیادی خواهید شد و استرس، افسردگی و اضطراب می‌تواند باعث آسیب زدن به سلامت بدن شده و یا مشکلاتی مانند سردرد، بی‌خوابی و فشارخون بالا برای‌تان به همراه بیاورد.

بنابراین یکی از دلایلی که کمک کردن و هدیه دادن به نیازمندان را برای شما مفید می‌سازد این است که با اینکار سطح استرس روزانه شما کاهش می‌یابد و باعث می‌شود در زندگی روزهای آرام‌تری را سپری کنید و تحقیقات ثابت کرده‌اند: میزان خیرخواهی و کمک انسان‌ها به دیگران رابطه مستقیم و نزدیکی با طول عمر آن‌ها داشته است. 

بهبود جامعه جهانی

همه ما در تلاش هستیم تا در دنیایی بهتر زندگی کنیم

کمک‌های خیرخواهانه شما می‌تواند به بشریت کمک کند و اینگونه کمک‌ها تاثیر غیرقابل باوری روی مردم و جامعه دارد.

جوامع خیرخواه با سعی در بهبود کیفیت زندگی برای اطرافیان کمک می‌کنند تا جهانی سالم و شادتر داشته باشیم.

آینده‌ای روشن بساز و تغییر ایجاد کن

بنابراین هرگاه خواستی به خود فکر کنی به این بیندیش که کمک کردن به دیگران علاوه بر مزایای بسیاری برای شما چه تاثیرات مثبتی نیز بر زندگی دیگران و حتی دنیا می‌گذارد.

از همین امروز شروع کنید

همه کودکان این دنیا حق دارند آینده‌ای روشن داشته باشند.

با کمک به این کودکان کمک کنید تا یک زندگی سالم را از همین امروز شروع کنند.

 

 

برچسب ها: شادی، روانشناسی کودک، فواید بخشش، فواید کمک کردن، فواید کمک کردن به دیگران، راه های دستیابی به شادی، کمک کردن و شادی، آموزش کمک کردن به کودکان تعداد بازديد: 765 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز