Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 07:01

1
آذر
خانه ای با عطر و بوی آرامش برای بچه ها بسازیم

خانه ای با عطر و بوی آرامش برای بچه ها بسازیم

در اینجا نظر کارشناسان را در خصوص ایجاد یک محیط آرام در خانه مرور می‌کنیم و پیشنهاداتی نیز در مورد اینکه چگونه خانه را همواره محیطی آرام و پر انرژی برای بچه‌ها بسازیم ارائه می‌شود.

نیکی پاک‌بین؛ کارشناس ارشد بیولوژی

 

محیط خانه جایی است امن برای فرار از هیاهوی محیط اطراف، مکانی برای تمدید انرژی بعد از یک روز فعالیت.

بچه‌ها بخصوص خانه را امن‌ترین مکان برای خود در کنار والدین می‌دانند و دوست دارند آرامش خود را در آنجا در کنار اعضای خانواده‌شان بسازند.

اما گاهی اوقات محیط آرامش‌بخش خانه به قول معروف از دست در می‌رود و نیاز به ترمیم پیدا می‌کند.

پس با هم مروری می‌کنیم بر نظر کارشناسان در این مورد و پیشنهاداتی در مورد اینکه چگونه خانه را همواره محیطی آرام و پر انرژی برای بچه‌ها بسازیم.

1- لوازم اضافی کمد‌ها را خارج کنید

آیا در کمد بچه‌ها انبوهی از وسایل به درد نخور، کارت‌ها و کاغذهای پاره شده، جمع شده یا بلا استفاده هست؟

کفش‌ها و لباس‌های آنها را که دیگر اندازه نیست بیرون آورید. آنهایی که نو، تمیز و استفاده نشده هستند را به فرد دیگری بدهید تا استفاده شوند یا به خیریه‌ها ببخشید.

آنهایی را هم که دیگر قابل استفاده نیست، دور بریزید تا فضای درونی کمد‌های آنها وسیع‌تر شود و ازحالت آشوب و به هم ریختگی به دلیل انبوه وسایل جمع‌آوری شده بلااستفاده، بیرون آید.

با خارج ساختن وسایل اضافی از کمد‌ها و اتاق، استقبال آنها از اتاق با فضای بزرگ‌ترشان را ببینید و لذت ببرید.

همین کار را با وسایل خانه هم انجام دهید. وسایل اضافی را دور بریزید. در این کار از بچه‌ها هم کمک بگیرید تا آموزشی برای آنها باشد.

فضای داخل خانه که باز شد همگی احساس خیلی بهتری خواهید داشت. کودکان معمولا از این کارها استقبال می‌کنند و بیشتر از همه خوشحال می‌شوند. امتحان کنید.

2- از رنگ‌های آرامش بخش استفاده نمایید

رنگ دیوارهای خانه و اتاق‌ها اثر مستقیم بر روی حالات روحی افراد و به خصوص بچه‌ها دارد.  ما در مورد یک مدل یا برند یا جنس خاص از رنگ صحبت نمی‌کنیم، بلکه منظور ما خود رنگ است.

به گفته کارشناسان، رنگ‌های ملایم‌تر با درجه تندی کمتر، آرامش می‌آورند. رنگ صورتی کمرنگ، آرامش  دهنده فیزیکی است.

آبی کمرنگ هم تسکین دهنده ذهنی است. زرد کمرنگ هم تسکین دهنده عاطفی است.

زندگی در خانه‌ای با دیوارهای کاملا سفید هم می‌تواند خسته کننده باشد، اما کمترین تغییر با ایجاد رنگ سبز در دیوارها می‌تواند بچه‌ها  را سر شوق آورد.

سبز همه را به دامان طبیعت می‌برد. اگر در خانه خود فضای کافی دارید اتاقی را به عنوان اتاق آرامش در نظر بگیرید.

بسیار مفید فایده است. چه خودتان چه بچه‌ها می‌توانید زمان‌های خاصی را در آنجا به ریلکسیشن اختصاص دهید.

3- طبیعت را به درون خانه آورید

بیرون رفتن و قدم زدن زیر آسمان آبی و کنار درختان سبز  چنان احساس آرامشی به ما می‌دهد که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.

همه به این نتیجه رسیده‌اید که بچه‌ها چطور در دامان طبیعت آرام می‌شوند. پس چرا طبیعت را با خود به خانه‌ها نیاوریم؟

نگهداری از گیاهان در محیط خانه حتی در گلدان‌های کوچک تاثیر فوق العاده‌ای در تازگی محیط خانه خواهد داشت.

اگر می‌توانید فضایی را به این بخش اختصاص دهید. از کاشت گیاهان در گلدان از بچه‌ها کمک بگیرید و آنها راهم در گلکاری‌ها شرکت دهید.

بچه‌ها عاشق گلکاری‌اند. گاهی اوقات پنجره‌های منزل را باز بگذارید تا هوای تازه به داخل خانه جریان پیدا کند و حس آرامش به خانواده دست بدهد.

بچه‌ها را با خود به تنفس‌های عمیق و آرام‌بخش عادت دهید.

4- روشنی خانه

روشنایی‌های با لامپ فلورسنت باعث می‌شود احساس آرامش کمتری نسبت به زمانی که از لامپ‌های دیگر استفاده می‌کنید داشته باشید.

در اتاق آرامش خانه از لامپ‌های با نورغیر معمول و نور شدید استفاده نکنید. نور شمع از آرامبخش‌ترین نورها است.

اتاق بچه را هم سعی کنید طوری انتخاب کنید که در طول روز حتما از نور طبیعی خورشید و تابش‌های آن بهره‌مند شود و در طول شب هم روشنایی آن نه خیلی کم باشد و نه زیاد.

5- عطر و بوی خانه

معمولا بر اثر آشپزی و پخت و پز یا استفاده از مواد شستشو دهنده یا حتی گاهی موادی که در استحمام به کار می‌رود بوهایی در خانه می‌پیچد که ممکن است شما  که در منزل هستید خودتان متوجه نباشید اما وقتی فردی از بیرون از منزل وارد خانه شود بو را متوجه خواهد شد.

بچه‌ها معمولا به این بو‌ها حساس‌ترند و زود اعتراض می‌کنند. در چنین مواقعی عود یا شمعی معطر بسوزانید.

6- چیدمان مناسب وسایل

کمدها و دراور‌ها را که بیرون ریختید و وسایل اضافی و به درد نخور را هم که خارج ساختید. حال مرتب چیدمان کنید.

چیدن وسایل و نظم دادن به آنها اهمیت فراوانی دارد. لباس‌های فصل را در طبقه‌های کمد و برای استفاده جلوی دست بگذارید و لباس فصول دیگر را بسته‌بندی کرده و  در زیر تخت یا انباری و دور از دسترس قرار دهید.

هر قفسه را مرتب و منظم بچینید و جای هر وسیله‌ای را برای بچه‌ها تعیین کنید و از آنها بخواهید پس از استفاده دوباره آن را سرجای اول خود قرار دهند.

سبد چوبی بزرگی داشته باشید و در پایان روز برای جمع کردن اسباب بازی‌ها یا وسایل بچه‌ها از آن استفاده کنید. با بچه‌ها بازی خاصی ترتیب دهید تا سبد را از وسایل پخش شده در اطراف خانه پرکنند و در سبد بزرگ بریزند و نهایتا آن را به اتاق برده و شروع به چیدمان هر وسیله سر جای خودش کنند.

این هم خود ترفندی است برای آموزش آنها. هر چیزی سر جای خودش. کارت‌های بازی، اسباب بازی‌ها، مداد رنگی‌ها و ... این گونه زمانی که به آن هم نیاز دارند دچار سردرگمی و استرس برای پیدا کردن از بین انبوهی از وسایل‌شان  نمی‌شوند.

7- فنگ‌شویی را امتحان کنید

فنگ‌شویی هنر چینی‌ها یا درواقع موقعیت قرارگرفتن اشیا است، به‌طوریکه انرژی مثبت در خانه جریان داشته باشد و می‌تواند تغییر محل تخت‌خواب یا کاناپه و مبل یا دیگر وسایل خانه و قرار دادن گیاهان و دیگر وسایل، افزودن انواع هنرها یا رنگ‌ها باشد.

به گفته یکی از کارشناسان جابجایی وسایل و خارج ساختن وسایل اضافی، انرژی‌های گیر افتاده در گوشه کنارها و کنج‌ها را آزاد می‌کند و به جریان می‌اندازد.

اگر از وجود کابل‌ها در محلی از دیوار مطمئن هستید، به دلیل امواج الکترومغناطیس آن هرگز تخت‌خواب‌ها را در کنار آن دیوار قرار ندهید.

8- مناطق بدون فن آوری

اگر تعداد صفحات دیجیتالی خانه را بشمارید خود شما هم متعجب خواهید شد. لپ‌تاپ، تلفن، تبلت، تلویزیون و ...کم نیستند.

نتایج تحقیقی صورت گرفته توسط مایکروسافت در سال 2013 نشان داده است که تعداد وسایل دیجیتالی موجود در خانه بطور متوسط 10 دستگاه قابل اتصال و 6 دستگاه قابل دسترسی به اینترنت است.

به هرحال همه می‌دانیم که عدم حضور این دستگاه‌ها در منزل امکان پذیر نیست، اما یک راه حل خوب می‌تواند خروج آنها از اتاق خواب باشد.

در مورد اتاق بچه‌ها هم می‌توان این قانون را در خانه گذاشت که موقع خواب همه وسایل الکترونیکی از اتاق آنها خارج شود.

محققان عدم استفاده از نور آبی را که مخصوص وسایل دیجیتالی است از یک ساعت قبل از خواب برای بچه‌ها پیشنهاد می‌کنند.

9- صداها

آنچه شما می‌شنوید بر روی حالات روحی شما مستقیما اثر می‌گذارد. بعضی افراد با نوعی موسیقی خاص آرام می‌شوند، برخی دیگر با صدای پرندگان یا صدای طبیعت.

برای بچه‌ها آرام بودن در ساعات نزدیک به خواب اهمیت زیادی دارد. اگر هم تمایل به شنیدن موسیقی دارند از صداهای طبیعت مثل جریان آب و پرندگان برای آنها استفاده نمایید.

10- با مهربانی با یکدیگر صحبت کنید

اگر می‌خواهید خانه‌ای آرام داشته باشید با یکدیگر با مهربانی و صوت ملایم و کلمات شیرین و زیبا صحبت کنید.

رعایت احترام به یکدیگر آرامش خاصی را در خانه ایجاد خواهد کرد. این مساله نه تنها باعث می‌شود محفلی آرام داشته باشید، بلکه به بچه‌ها می‌آموزد مانند شما رفتار کنند.

کودکان تحمل جیغ و فریاد را ندارند. آنها آرامش می‌خواهند.

 

برچسب ها: روانشناسی کودک، دکوراسیون منزل، چیدمان منزل، آرامش کودک، دکوراسیون خانه، تمیز کردن خانه، فنگ شویی، آرامش خانواده، آرام کردن محیط خانه، روشنایی خانه تعداد بازديد: 842 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز