Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 19:25

25
آبان
راهکارهایی برای شادی و نشاط فرزندان

راهکارهایی برای شادی و نشاط فرزندان

به تغذیه کودک خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. تغذیه کودک‌تان باید حاوی مقدار کافی لبنیات و پروتئین باشد. این دو گروه غذایی بیشتر از بقیه موارد مهم هستند، لذا مصرف کافی آنها باعث جلوگیری از بسیاری از اختلالات یادگیری و ذهنی می‌شود.

به قلم : سمیرا بیژنی ؛ دانشجوی کارشناسی ارشد و روانشناسی

 

تحریریه زندگی آنلاین : تغذیه کودک

به تغذیه کودک خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. تغذیه کودک‌تان باید حاوی مقدار کافی لبنیات و پروتئین باشد. این دو گروه غذایی بیشتر از بقیه موارد مهم هستند، لذا مصرف کافی آنها باعث جلوگیری از بسیاری از اختلالات یادگیری و ذهنی می‌شود. لبنیات مثل شیر و پنیر محلی خوش‌طعم، ماست، دوغ و بستنی. پروتئین شامل انواع گوشت، سویا، تخم‌مرغ و ... می‌باشد.  تا می‌توانید از مصرف تنقلات کودک‌تان کم کنید. گرچه چیپس، پفک و مارش‌مالو بسیارخوشمزه هستند و باب‌میل کودک شما، اما به یاد داشته باشید که در مرحله سنی است که به مواد اولیه و مغذی احتیاج ضروری دارد. توصیه می‌کنم که برای جمع‌های دوستانه نیز از وعده‌های کوچک و سالم استفاده کنید، به جای ژله و بسیاری از دسرهایی که هیچ‌گونه ارزش غذایی ندارند و تنها حسن آن‌ها افزایش قند نامطلوب در بدن است!

در نظر داشته باشید که تنقلاتی مانند چیپس، پفک و ‌... باعث بی‌میلی و بی‌اشتهایی به غذای اصلی می‌شوند و در صورتی که مصرف آن‌ها به تکرار زیاد انجام شود، می‌توانند عامل افزایش استرس  و اضطراب نیز باشند.

 

جعبه شادی

هر هفته به کودک‌تان یک جعبه شادی هدیه دهید. داخل این جعبه می‌تواند شهربازی باشد، می‌تواند مسافرت باشد، خریدن اسکیت یا دوچرخه باشد، می‌تواند خریدن کتاب‌های داستان یا رفتن به جشن تولد دوست فرزندتان باشد، توجه داشته باشید که داخل جعبه شادی هر چیزی که ماهیت شادمانه و مثبتی برای فرزندتان دارد، یعنی باعث شوق و لبخند و انگیزه او می‌شود و او را نسبت به فعالیت‌های سالم و مثبت سوق می‌دهد و دارای انگیزه می‌کند، می‌تواند قرار بگیرد. او با دریافت این جعبه شادی از شما هم کودکی شاد و فعال خواهد بود و نیز احساس بی‌توجهی و عدم محبت را از سوی والدین دریافت نخواهد کرد. این مهم به خصوص برای والدینی که به هر علتی از فرزند خود دور هستند، مثلا در ماموریت شغلی به سر می‌برند یا به علت پدیده طلاق مانند گذشته با فرزند خود وقت نمی‌گذرانند، می‌تواند گزینه مناسبی برای نشان دادن عشق همیشگی پدر و مادر به فرزند دلبندشان باشد.

 

 بیان موثر

کودک شما باید به بیان موثری برسد، یعنی اینکه باید بتواند تمام خواسته‌ها و احتیاجاتش را به صورت مثبت بیان کند و هیچ گونه ترس، خجالت و نگرانی از این موضوع نداشته باشد. خوب حالا سوال پیش می‌آید که چگونه فرزندانی تربیت کنیم که بتوانند بیان موثری را در مورد احساسات، افکار و خواسته‌هایشان داشته باشند. فرزندانی که در دوران دانش‌آموزی به جد یادگیرنده فعال این نظام هستی باشند که بر پایه علم بنا شده است و در زمان دانشجوبی نیز بتوانند به صورت درست و نظام‌مند جوینده دانش باشند، برای هر دو این مولفه‌ها یعنی هم جوینده و هم یاد گیرنده بودن، بیان موثر لازم است.

 

تمریناتی برای بیان موثر

خواندن کتاب‌های داستان، دیدن انیمشین‌های آموزنده و مثبت، کلاس تئاتر و اجرای تمرینات فرح‌بخش پانتومیم با کودک‌تان در جمع باعث پرورش بیان موثر در ایشان خواهد شد. همچنین محول کردن بسیاری از اموری که کودک خود از پس آن بر می‌آید به او باعث رشد چشم‌گیر شخصیت مستقل و بااعتماد به نفس او خواهد شد.

 

گوشه‌نشینی را جدی بگیرید

خطر گوشه‌نشینی را جدی بگیرید. اگر کودک شما بیش از انداره تمایل به تنها بودن در خانه یا تنها بازی کردن دارد، اگر کودک شما علاقه و رغبتی به فضای بیرون از خانه نشان نمی‌دهد، اگر علاقه‌ای به بودن در جمع دوستان، مسافرت، میهمانی، عروسی، جشن تولد و ... ندارد، این برای شما زنگ خطر محسوب می‌شود، زیرا مشاهده این موارد غیرعادی محسوب می‌شود. کودکی که تازه به اجتماع روی آورده است و جمع و جمعیت را درک کرده، خواهان ارتباط بیشتر می‌باشد و دوست دارد فضاهای شلوغ را تجربه کند. او علاقه زیادی به شهربازی، نشستن در کنار بزرگ‌ترها و بازی کردن با کودکان خواهد داشت، اما اگر این گونه نباشد، به این معنا است که شما با کودکی گوشه‌گیر مواجه هستید که اگر عملکرد ضعیف او را بهبود نبخشید و با سهل‌انگاری از کنار آن عبور کنید، فرزندی که اکنون دارید، در آینده به فردی وابسته تبدیل خواهد شد که ترس از اجتماع دارد و از محیط‌های شلوغ اجتناب می‌ورزد. ما انسان هستیم و با زندگی کردن در کنار یکدیگر است که احساس هویت، شادمانی و زنده بودن می‌کنیم. پس با تشویق کودک خود برای حضور در جمع هم‌سالان و بزرگ‌ترها مانع از گوشه‌گیری بیش از اندازه او شوید.

تا ابد حضورتان همواره سبز...

تا دیداری دیگر بدرود...

برچسب ها: کودک، شادی، تغذیه، تربیت کودک تعداد بازديد: 108 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز