Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 05:14

9
خرداد
مهربان باشیم و کودکانی مهربان تربیت کنیم

مهربان باشیم و کودکانی مهربان تربیت کنیم

مهربانی یکی از خصیصه‌های وجود آدمی است. مهربانی به زندگی حیات می‌بخشد و باعث ایجاد رابطه بهتر با دیگران می‌شود. افراد مهربان به دیگران اهمیت می‌دهند و آنچه را برای خود می‌خواهند، برای دیگران هم می‌خواهند.

به قلم : اعظم حاجییوسفی - بنیانگذار خیریه کود‌کان نیکوکار موعود‌ ایرانیان

 

تحریریه زندگی آنلاین : مهربانی یکی از خصیصه‌های وجود آدمی است. مهربانی به زندگی حیات می‌بخشد و باعث ایجاد رابطه بهتر با دیگران می‌شود. افراد مهربان به دیگران اهمیت می‌دهند و آنچه را برای خود می‌خواهند، برای دیگران هم می‌خواهند. در واقع می‌توان گفت مهربانی زندگی را آسان‌تر می‌کند.

بعضی از افراد به دلیل خجالتی بودن نمی‌توانند مهربانی خود را بروز دهند. این مشکل با تمرین برطرف خواهد شد و با تکرار مهربانی تبدیل به عادت می‌شود. در حقیقت مهربانی نگرشی مثبت است که سبب تقویت روح و جسم انسان می‌شود و عادت به مهربانی سبک زندگی را تغییر می‌دهد و باعث آرامش می‌شود. پس بدون هیچ چشمداشت و انتظاری مهربانی کنید و مهربانی را تکرار و تکرار نمایید و در وجود کودکان هم رشد دهید.

بیشتربخوانید:

گام به گام با مهربانی

 

 

 

مهربانی با خویشاوندان

به پدربزرگ و مادربزرگ‌تان زنگ بزنید و جویای احوال‌شان شوید. گاهی به منزل‌شان رفته و با آنها وقت بگذرانید. از قصه‌ها و خاطرات‌شان لذت ببرید. باور کنید می‌توانید چیزهای بسیار سودمند و با ارزشی از تجربیات آنها بیاموزید و در زندگی‌تان به کار گیرید.

در حال رفتن به خانه نانا بودیم. با ریتم بلند، این جملات را در ماشین می‌خواندم و بالا و پایین می‌پریدم «خانه نانا، خانه نانا». آن وقت‌ها نمی‌دانستم، اینکه بتوانی یک روز تعطیل به خانه پدربزرگ و مادربزرگ بروی، چه خوشبختی بزرگی است و من فکر می‌کردم این خوشبختی تا ابد ادامه یابد تا اینکه بعد از گذشت چند سال روزی رسید که من توانستم خودم رانندگی کنم و به سمت بیمارستانی بروم که مادربزرگ در آن بستری بود و آن روز متوجه شدم که بعضی از خوشبختی‌ها ابدی نیستند.

بیا تا قدر یکدیگر بدانیم که تا ناگه ز یکدیگر نمانیم

مهربانی با غریبه‌ها

به راحتی می‌توانید روز یک نفر را بسازید، حتی اگر او را نشناسید. آدم‌های جدید را بشناسید. اگر آدم جدیدی در محل تحصیل یا کارتان دیدید، می‌توانید سر صحبت را با آنها باز کنید، حتی اگر آدم اجتماعی نیستید، تنها یک لبخند و برقراری یک ارتباط کوتاه بسیار کمک می‌کند. این مهربانی مخفی نخواهند ماند و تاثیر بسیاری در روحیه شما و طرف مقابل خواهد گذاشت.

 بیشتربخوانید:

ضرورت آموزش مهربانی و صلح دوستی در کودکان

 

 

 

مهربان بودن شیوهای حیاتی برای معنا بخشیدن به زندگی خود و البته زندگی دیگران است

مهربانی با دیگران

گاهی بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، فقط داشتن گوشی برای شنیدن است. وقتی با کسی حرف می‌زنید دقت کنید و با تمام وجودتان به او گوش بسپارید و منتظر نباشید فرصتی پیش آید تا حرفش را قطع کنید. اختصاص دادن زمانی از روزتان به یک نفر بزرگ‌ترین مهربانی است که می‌توانید انجام دهید.

هر کسی داستانی دارد، درسی برای یاد دادن و یا تجربه‌های ارزشمند که آن را با دیگران تقسیم می‌کند.

حال به خود ما بستگی دارد که چیزی بیاموزیم و اطلاعات‌مان را بیشتر کنیم، اما قبل از آن باید شنیدن و گوش دادن را یاد بگیریم. کمی صبوری لازم است و باید ذهن را مهار کرد. شاید سخت باشد، اما حتما میسر می‌شود و بدون شک ارزش تمرین کردن را خواهد داشت. این گونه هم به دیگری مهربانی کرده‌اید و هم به دانسته‌های خود افزوده‌اید.

اگر فرصت داشتم، سوالات بیشتری می‌پرسیدم و کمتر حرف‌هایش را به دلیل جواب دادن قطع میکردم (رابرت برالت)

مهربانی در جامعه

در اماکن عمومی مراقب سالمندان و افراد کم‌توان باشید. وقتی ماشینی توقف می‌کند تا مسافر و اعضای خانواده‌اش پیاده شوند و شما پشت آن ماشین معطل هستید، لطفا عجله نکنید و از افراد داخل ماشین هم بخواهید صبور باشند تا راننده و مسافرانش هول نشوند.

هنگام خرید از فروشگاه‌های بزرگ و ایستادن در صف‌های طولانی صندوق اجازه دهید افراد سالمند یا کم‌توان قبل از شما حساب کنند. تا می‌توانید در جامعه مهربان باشید و مهربانی را گسترش دهید. این بهترین راه برای ایجاد شادی برای خود و دیگران است. زندگی در یک جامعه پرمهر بسیار دوست‌داشتنی است.

 بیشتربخوانید:

کودکم نوروز پیام آور مهربانی و همدلی است

 

 

 

 

مهربانی با خود

تا به حال تلاش کرده‌اید ساز بزنید؟ موسیقی روح را به پرواز وامی‌دارد. از استعداد خود استفاده کنید. سازی بزنید و از طریق ساز زدن به دیگران نشان دهید که دوست‌شان دارید. موسیقی تاثیر جادویی در تقویت و تعالی روح دارد.

سفرهای خدمات جمعی بخشی از لذت‌های واقعی من در دوره متوسطه تحصیلی‌ام بود. همه بچه‌ها سفر را دوست داشتند، اما حس هیجان آنها همواره با نوعی ترس و اضطراب همراه بود. من چه گفتم؟ من چه خواستم؟ اگر کسی با من حرف نزند چه؟ اینها سوالاتی است که بچه‌ها مدام از خود می‌پرسند.

من کلاس هفتم بودم که یادگیری موسیقی را شروع کردم و تقریبا همیشه در این سفرها و دورهمی‌های مدرسه برای بقیه ساز می‌زدم و آواز می‌خواندم این کار اصلا سخت نبود و فقط کافی بود چند دقیقه وقت بگذرد. بعد همگی شروع به همراهی می‌کردند. این کار نه فقط باعث تقویت و تعالی روح می‌شود، بلکه باعث می‌شود ترس بچه‌ها از بین برود.

وقتی که کلام قاصر میشود، موسیقی لب به سخن می‌گشاید (هانس کریستین اندرسون)

 مهربانی بدون دلیل

یک پوستر درست کنید. استیکر‌های محبت‌آمیز برای دوستان‌تان بفرستید، حتی کسانی که مدت‌ها است با آنها ارتباط نداشته‌اید. جانایس دانش‌آموزی است که سفر عشق و مهربانی به دنیا را با ساده‌ترین و کوچک‌ترین کارها شروع کرده است و از کوچک‌ترین پروژه‌ها استفاده می‌کند تا مهربانی را پخش کند. او هر روز جملاتی مثبت را روی برگه‌هایی می‌نویسد، بین مردم پخش می‌کند و یا روی تابلوی اعلانات مدرسه نصب می‌کند، مثلا لبخند بزن و سعی کن همچنان مثبت باشی.

«غریبه»

او خیلی زود زیر تابلوی اعلاناتی که پیامش را گذاشته بود، این پیام را دید:

غریبه عزیز؛ پیامت را دریافت کردم. من روز بسیار سختی داشتم، ولی پیامت به من انرژی، نشاط و نیرو داد و روزم را خوب کرد. من هم برای تو آرزوی روزهای خوشی را دارم.

برچسب ها: تربیت کودک، خوشبختی، سبک زندگی، روابط اجتماعی، خجالت، مهربانی، آموزش، صلح تعداد بازديد: 92 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز