Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 13:50

12
اردیبهشت
ضرورت آموزش مهربانی و صلح دوستی در کودکان

ضرورت آموزش مهربانی و صلح دوستی در کودکان

صلح مفهومی از دوستی اجتماعی، همدلی و مهربانی است و جهان بحران‎زده امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به صلح و مهربانی دارد. صلح و دوستی از مسائل بسیار مهم است که ابتدا از کودک و خانواده آغاز می‎شود

اعظم حاجی یوسفی - بنیانگذار خیریه کود‌کان نیکوکار موعود‌ ایرانیان

 

تحریریه زندگی آنلاین : صلح مفهومی از دوستی اجتماعی، همدلی و مهربانی است و جهان بحران‎زده امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به صلح و مهربانی دارد. صلح و دوستی از مسائل بسیار مهم است که ابتدا از کودک و خانواده آغاز می‎شود و سپس در جامعه گسترش می‌یابد.

 

تحقیق در زمینه صلح و مهربانی از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است

چرا که این مهم باعث افزایش آگاهی جوامع به ویژه والدین نسبت به ارزش صلح و دوستی در جامعه می‎شود و این افزایش آگاهی باعث افزایش مهربانی و در نتیجه کاهش درگیری و نزاع در جامعه خواهد شد.

مهربانی باعث آزاد شدن هورمون‎هایی می‎شود که حس خوبی را در ما به وجود می‎آورند و ایجاد این حس باعث افزایش سروتونین (انتقال‎دهنده عصبی) است که سبب حس «رضایت در ما» می‎شود. بر اساس تحقیقاتی که در یکی از دانشگاه‎های کلمبیا درباره خوشدلی انجام گرفت، مشخص شد که نگرانی‎های اجتماعی همراه با کاهش تاثیر مثبت در ارتباط هستند. تاثیر مثبت به تجربه حالت‎هایی مانند لذت، علاقه و یا هیجان گفته می‎شود که تاثیر مهمی در سلامت روانی دارد. همچنین محققان دریافته‎اند که در طول چهار هفته زمان آزمایش تاثیر مثبت در افرادی که رفتار محبت‎آمیز و مهربانانه داشتند به طور چشمگیری افزایش یافته است.

مسلما فردی که عمل مهربانانه در حق وی انجام شود، خشنود می‎شود، اما پژوهش‎ها نشان داده تاثیرات مثبت مهربانی بر شخص مهربان بیشتر از فرد دریافت‎کننده است و نکته جالب اینکه افرادی که حتی شاهد این ماجرا هستند نیز تاثیر خوبی می‎گیرند و خوشبختانه می‎توان گفت: مهربانی مسری است، بنابراین زمان را از دست ندهید و رفتار‎های مهربانانه خود را افزایش داده و حتی مهربانی‎های کوچک‎تان را بی‎ارزش ندانید. دایره مهربانی خود را گسترش دهید و خلاصه مهربانی کردن را در زندگی خود و فرزندتان به یک عادت تبدیل کنید. از همین روی، بیایید عادت‎های خود را تغییر دهیم و از نقش کوچک خودمان شروع کنیم و بدانیم که اگر هر فرد یک تلاش و حرکت کوچک مهربانانه انجام دهد، موج عظیمی از مهربانی در دنیا به راه می‎افتد. به جای حرف زدن بیایید با مهربانی زندگی کنیم و برای دیگران به خصوص کودکان یک انگاره (الگو) باشیم.

یکی از وظایف عمده والدین این است که اهمیت مهربان بودن را در کودکی به فرزندان‎شان تفهیم کنند و لازم است قبل از آن، نیک‎خویی را در زندگی خود مقدم دانسته و آگاهانه این موضوع را به کودک‎شان آموزش دهند و در حقیقت می‎توان گفت والدین نقطه آغاز هستند.

تلاش برای پیشگیری از نامهربان شدن فرزندان‎مان از اهمیت بسیاری برخوردار است و باعث پیشگیری از درگیر شدن‎شان با مشکلات در سنین نوجوانی و جوانی‎شان خواهد بود. اگر چه کودکان با فطرت مهربان بودن به دنیا می‎آیند، اما این ویژگی را باید در آنها پرورش داد.

به فرزندان‎تان بگویید ابتدا با خود مهربان باشند و بعد به آدم‎های دیگر توجه کنند، به آنها تاکید کنید که مهربانی یعنی اینکه به کسانی که نیاز به کمک دارند یاری کنند، حتی با کسانی که با او مهربان نیستند؛ مهربان شوند و این مهم را ملکه ذهن کودکان کنید که در مقابل مهربانی‎هایی که انجام می‎دهند چشم‎داشتی نداشته باشند. همیشه این جمله را به ایشان بگویید بارها و بارها: من می‎خواهم تو همیشه با همه چیز و همه کس مهربان باشی. اگر تاکنون به این موضوع به طور جدی نپرداخته‎اید، از همین امروز شروع کنید.

 

برای آموزش مهربانی هیچگاه خیلی زود یا خیلی دیر نیست و در مورد موضوعات زیر با آنها گفتگو کنید:

هیچ به زندگی خود فکر کرده‎اید؟

شاید فکر کنید یک زندگی معمولی دارید

یک خانواده و یک خانه

پدر، مادر، خواهر و برادر

به مدرسه می‎روید از مدرسه بر می‎گردید، ناهار می‎خورید، درس می‎خوانید، تلویزیون تماشا می‎کنید، به کلاس‎های مختلفی مانند زبان، شنا، موسیقی و ... می‎روید، با دوستان‎تان بازی می‎کنید، با خانواده به مسافرت و گردش می‎روید و چیز‎های مختلف دیگر، که همه آنها برای شما عادی است.

اما اگر کمی به اطرافیان خود دقت و در مورد مسائل و مشکلات اجتماعی مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که چقدر خوشبخت هستید، زیرا کسانی هستند که تمام این چیزهایی که برای شما عادی و معمولی می‌باشد، برای آنها یک آرزو است.

کسانی که هم سن و سال شما هستند و مجبورند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند، آنها نمی‎توانند به راحتی شما به مدرسه بروند و درس بخوانند، بعضی از آنها پدر و مادر ندارند و بعضی از آنها پول کافی برای تهیه کیف و کتاب و لباس ندارند. آنها ممکن است حتی گرسنه بمانند یا اگر بیمار شوند به سختی می‎توانند به پزشک مراجعه و دارو تهیه کنند.

بنابراین با مطالعه در مورد مشکلات این افراد به شما ثابت می‎شود که چقدر خوش‎شانس هستید که از امکانات کافی در زندگی برخوردارید.

به راحتی درس می‎خوانید، نگران هزینه‎های تحصیل نیستید، هیچگاه آرزوی داشتن کیف، کتاب، لباس و غیره را ندارید، هیچ‎گاه گرسنه نمی‎خوابید و اگر بیمار شوید، بدون نگرانی از هزینه‎های درمان به راحتی به پزشک مراجعه می‎کنید.

چون شما پدر و مادر و خانواده‎ای دارید که قادر هستند هر چه می‎خواهید، برایتان فراهم کنند، بنابراین به شکر داشتن این همه نعمت و آسایش مهربان باشید و به مطالعه و شناخت آسیب‎های اجتماعی بپردازید و به آسیب‎دیدگان کمک کنید. شما نه تنها باید به همنوعان خود کمک کنید، بلکه باید به حیوانات، آب و هوا و خلاصه محیط اطراف خود نیز کمک کنید. آیا ناراحت نمی‎شوید وقتی متوجه شوید میلیون‎ها درخت قدیمی در حال مرگ هستند؟

جنگل‎ها، آب‎ها، حیوانات، هوا و ... توانایی کمک به خود را ندارند و این شما هستید که باید کمک کنید و دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کنید. نگویید از دست یک نفر چه کمکی بر می‎آید؟ شما یک عضو جامعه هستید و با همکاری دوستان‎تان می‎توانید تغییرات بزرگی ایجاد کنید. با پیوستن به یکدیگر گروهی تشکیل دهید و با بنیاد‎های خیریه همکاری کنید و در مورد مشکلات موجود در جامعه تحقیق نمایید و راه‎های مبارزه با آسیب‎ها را بیاموزید و به دیگران هم آموزش دهید.

لطفا با فرزندان‎تان به فعالیت‎های اجتماعی بپردازید و مطمئن باشید شما می‎توانید در کاهش درد و رنج انسان‎ها و محیط اطراف‎تان تاثیر‎گذار باشید و دنیایی بهتر بسازید و امیدواریم با کمک والدین و سلسله مقالات بتوانیم به فرزندان‎مان کمک کنیم.

مطمئن باشید مهربانی سخت و پیچیده نیست. پس شروع کنید و قبل از هر چیز با خود مهربان و در صلح باشید.

از همین لحظه شروع کنید و فرصت‎هایی ایجاد کنید تا فرزندان‎تان با انواع مفاهیم صلح و مهربانی آشنا شوند. هر چه تعداد کودکان صلح‎جو و مهربان بیشتر شود، فرزندان‎تان در آینده در دنیایی بهتر و کم‎آسیب‎تر زندگی خواهند کرد.

برچسب ها: کودک، عزت نفس، اعظم حاجی یوسفی، همدلی، مهربانی، صلح تعداد بازديد: 261 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز