Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:50

22
تیر
گام به گام با مهربانی

گام به گام با مهربانی

متخصصان حوزه کودک بر این باورند که بسیاری از رفتارها و عواطف دوره کودکی مانند مهربانی در تعامل با محیط شکل می‌گیرد و خانواده اولین محیط دست‌یافتنی کودکان است که ایشان از آن سرمشق می‌گیرند

اعظم حاجی یوسفی - بنیانگذار خیریه کود‌کان نیکوکار موعود‌ ایرانیان

 

تحریریه زندگی آنلاین : متخصصان حوزه کودک بر این باورند که بسیاری از رفتارها و عواطف دوره کودکی مانند مهربانی در تعامل با محیط شکل می‌گیرد و خانواده اولین محیط دست‌یافتنی کودکان است که ایشان از آن سرمشق می‌گیرند، بنابراین نقش والدین در مهربان یا نامهربان شدن‌کودکان انکارناپذیر است. افراد نامهربان قادر به درک و کمک به دیگران نیستند و پیوسته به فکر خود و منافع‌شان هستند. متاسفانه رفتار نامهربانه کودکان در آینده می‌تواند به مشکلات جدی در زندگی آنها بینجامد. معضلاتی از قبیل پرخاشگری، بزهکاری، اعتیاد و دیگر انحرافات. مهربان باشید و راه‌های مهربانی را به کودک‌تان هم بیاموزید.

 بیشتربخوانید:

ضرورت آموزش مهربانی و صلح دوستی در کودکان

 

 

 

مهربانی با خود

با شایعه‌ها مقابله کنید. شاید لزومی نداشته باشد هر چیزی را بدانید. در مقابله با شایعه‌ها از خود بپرسید دانستن اینگونه شایعات چه اهمیتی دارد و یا اینکه چقدر این شایعات می‌تواند صحت داشته و تاثیرگذار باشد.

به جای پرداختن به شایعات می‌توانید برای خود هدفی محبت‌آمیز تعریف کنید و برای خود آرمان داشته باشید. تقویت این روحیه، مثل خلق هر عادت دیگری نیازمند اقدامات عملی است و هدف‌گذاری راه آسانی برای رسیدن به این موفقیت است. هیچ فکر کرده‌اید که چرا ما دو چشم، دو گوش، ولی یک دهان داریم؟

هیچ به قدرت زبان و کلام اندیشیده‌اید؟ زبان و گفتار برای ارتباط برقرار کردن است و تبادل افکار، عقاید، فلسفه و الهامات افکار به ما قدرت می‌دهند تا بهتر حرف بزنیم. افکار خوب، حرف‌های خوب می‌شوند. هیچ‌گاه با زبان بسته نمی‌توان ایده‌های فوق‌العاده را به دیگران انتقال داد، بنابراین حرف زدن و قدرت تکلم یک هدیه فوق‌العاده است. پس هر چه بیشتر بیندیشید که چطور از زبان و قدرت کلام استفاده کنید، به همان اندازه قدرتمند می‌شوید.

چرندگویی و پرداختن به شایعات باعث از بین رفتن قدرت کلام می‌شود. به همه ما یک زبان هدیه داده شده است که به یاد داشته باشیم باید از این عضله (زبان) به خوبی محافظت کنیم.

بهتر است که به خاطر بیاوریم که چه حرف‌هایی را آرزو داشتی که ای کاش می‌گفتی و چه حرف‌هایی را آرزو داشتی که ای کاش نمی‌گفتی (فرانک رای کلارک).

 

 مهربانی با طبیعت (محیط)

محیط ما نیازمند عشق و دوست داشتن است و دوست داشتن طبیعت کار سختی نیست. این کار را می‌توان با کمی توجه بیشتر به بازیافت شروع کرد. ممکن است پیدا کردن یک قوطی آشغال بازیافتی کمی از وقت شما را بگیرد، اما فکرش را بکنید که چه تاثیری روی محیط می‌گذارد و از همه مهم‌تر، دیدن این صحنه چه تاثیری روی روحیه فرزند شما می‌گذارد. بیایید فقط یک قدم به سوی دنیایی تمیزتر برداریم.

اگر آشغالی در دست داشته باشید، آیا آن را در خیابان یا شهری که بسیار تمیز و فوق‌العاده است می‌اندازید؟ یا اینکه ترجیح می‌دهید آن آشغال را در خیابان یا شهری نامرتب و کثیف بیندازید؟

هر چه محیط و فضای پیرامون ما تمیزتر باشد، تمایل ما برای آنکه آنجا را در همان وضعیت مطلوب نگه داریم، بیشتر می‌شود. تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که واقعا چرا جاهای تمیز همواره تمیز می‌مانند و بر عکس جاهای بسیار کثیف، کثیف‌تر هم به نظر می‌رسد.

پس بیایید عادت‌های خود را تغییر دهیم و از نقش کوچک خودمان شروع کنیم و بدانیم که اگر هر شخص یک تلاش و حرکت کوچک انجام دهد، موج عظیمی در دنیا به راه می‌افتد. پس به جای حرف زدن و بیان کلماتی مثل دوستی با محیط زیست، بیایید با آن زندگی کنیم و برای دیگران به خصوص کودکان یک الگوی خوب باشیم.

دنیا را دوست بدارید؛ همانگونه که خود را دوست می‌دارید (لاو تی زد یو).

 بیشتربخوانید:

کودکم نوروز پیام آور مهربانی و همدلی است

 

 

مهربانی با غریبه‌ها (دیگران)

ارتباط برقرار کردن و صحبت کردن با دیگران شکل‌های مختلفی دارد که با کمی توجه به اطراف درمی‌یابیم که بسیار ساده و دست‌یافتنی است. در اغلب‌ افراد این تصور وجود دارد که مهربانی کردن به دیگران کاری پردردسر و زحمت آفرین است، این درحالی می‌باشد که می‌توان برای محبت کردن به اطرافیان هر روز قدم‌های کوچک و موثری برداشت. شاید برایتان پیش آمده باشد که در پارک دیده باشید فردی تنها و غمگین نشسته است. در این صورت به راحتی می‌توانید از او دعوت کنید که کنار شما بنشیند یا اینکه شما کنار او بنشینید و با او سر صحبت را باز کنید و یا چه راهی بهتر از این که غذا یا بستنی‌تان را با دیگری تقسیم کنید، یا با غریبه‌ای که سر میز غذا و کنارتان نشسته باب دوستی را باز کنید. برخی از ما گاهی زیادی خجالتی هستیم. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در دوران تحصیل، گاهی دل‌تان می‌خواسته کنار یکی از بچه‌های مدرسه بنشینید، با او غذا بخورید و دوست شوید، ولی خجالت کشیده و این خجالت باعث شده هرگز دوستی با آن شخص را آغاز نکنید. هیچ‌گاه برای پیدا کردن دوست دنبال جای خاصی نباشید. فقط خجالت را کنار بگذارید و بدون ناراحتی، نگرانی یا ترس برای شروع دوستی پیشقدم شوید. اگر به دنبال یافتن دوستی هستید، نیازی به جستجوی زیاد نیست. شما می‌توانید هر جا که می‌روید دوستی پیدا کنید و یا برای دیگری دوستی خوب شوید (زیگ زیگلار).

 

مهربانی با خانواده

یک قرار با فرزند خود بگذارید، حتی اگر کودک خردسالی باشد و مدت زمانی نسبتا طولانی را با هم خوش بگذرانید، همیشه در جمع از صفات خوب کودک‌تان تعریف کنید و این گونه او را متوجه کنید که قدر رفتارهای خوبش را می‌دانید. مطمئن باشید همین برای آنها کافی است.

 

یک خاطره

در روز تولد ۱۱ سالگی‌ام باران تندی می‌بارید. آسمان سیاه و کبود شده بود، اما من و مادرم بیرون از خانه بودیم و می‌خواستیم به فروشگاه مورد علاقه من سری بزنیم. من همیشه عاشق اسباب‌بازی بودم، حتی اکنون هم به اسباب‌بازی‌ها عشق می‌ورزم. هیچ‌گاه آن روز را فراموش نخواهم کرد. فقط من و مادرم بیرون بودیم و انگار که ما مهم‌ترین آدم‌های همه دنیا بودیم. مادرم کتاب مورد علاقه‌ام به نام زنان کوچک را برایم خرید و در صفحه اول آن نوشت تقدیم به دختر اولم در تولد یازدهمین سال زندگی‌اش. تولدت مبارک. اطمینان دارم که از خواندن این کتاب لذت خواهی برد و با آن رویاپردازی خواهی کرد (مادرت).

هم‌زمان که مشغول یاد دادن زندگی به کودکان خود هستیم، آنها زندگی را از عملکرد ما می‌آموزند و شاید بتوان گفت آنها هم به ما زندگی کردن را یاد می‌دهند (آنجلا اسکویندت).

 

مهربانی با جامعه

گروهی متشکل از دوستان و فرزندان‌شان درست کنید. تعدادی گل و بادکنک تهیه کنید و به همراه گروه از نزدیک‌ترین بیمارستان محل زندگی‌تان بازدید کنید و این هدایا را به مسئول بیمارستان بدهید تا به دست کودکان بستری شده در بیمارستان برسد. بهتر است فرزندان‌تان در لابی بیمارستان منتظر بمانند و وارد بخش‌ها نشوند. یا با گروه، تعداد زیادی کارت تبریک با یک عالمه آرزوهای خوب آماده کنید، روی آنها نقاشی و نوشته‌های زیبا بنویسید و در اتوبوس یا تاکسی یا محل عمومی دیگری بگذارید. لذت گرفتن این کارت‌های تبریک خیلی بیشتر از آنهایی هست که دیگران از روی وظیفه برای ما می‌فرستند.

برای هدیه دادن با گروه مشتاق و فعال‌تان، داخل یک اتوبوس شوید، حتی می‌توانید کلاه‌های دلقکی بر سر بگذارید و هدایای خود را به دیگران بدهید و باعث لبخند زدن و خوشحال شدن آنها بشوید. مطمئن باشید بچه‌ها با انجام این گونه فعالیت‌ها بسیار ذوق‌زده می‌شوند و تمام آن روز را خوشحال خواهند بود و تمام عمر آن روز را فراموش نخواهند کرد. لبخند کودکان مانند نوری است در تاریکی و شادمانی عطر و بویی شگفت‌انگیز دارد.

 هرگز امکان ندارد که شادمانی را به دیگران هدیه بدهید، ولی خودتان شاد نشوید (رالف والدو امرسون).

ادامه دارد...

لطفا بعد از مطالعه هر مقاله، در برگه‌ای مهربانی‌هایی را که طی یک ماه به همراه کودک‌تان انجام می‌دهید، یادداشت و برای ما ارسال نمایید (واتس‌آپ 09391287850) و به قید قرعه جایزه بگیرید.

 

برچسب ها: خانواده، تربیت کودک، اعظم حاجی یوسفی، تقویت اعتماد به نفس، لبخند، موسسه خیریه، انرژی مثبت، مهربانی تعداد بازديد: 191 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز