Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 07:56

30
اردیبهشت
مهربان باشیم و کودکان‌مان را مهربان تربیت کنیم

مهربان باشیم و کودکان‌مان را مهربان تربیت کنیم

یادگیری مهارت مهربانی تاثیرات مهمی بر زندگی شخصی و آینده فرزندتان خواهد گذاشت. نتایج پژوهش‌هایی که درباره مهربانی انجام شده، نشان داده‌اند که محبت کردن در حق دیگران دارای فواید جسمانی و روانی متعددی است

به قلم : اعظم حاجی یوسفی- بنیانگذار خیریه کود‌کان نیکوکار موعود‌ ایرانیان

 

تحریریه زندگی آنلاین : یادگیری مهارت مهربانی تاثیرات مهمی بر زندگی شخصی و آینده فرزندتان خواهد گذاشت. نتایج پژوهشهایی که درباره مهربانی انجام شده، نشان دادهاند که محبت کردن در حق دیگران دارای فواید جسمانی و روانی متعددی است که از مهمترین آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

دستگاه سیستم ایمنی مهربان‌ها عملکرد بهتری دارد

انجام فعالیت‌های خیرخواهانه مانند کمک کردن به همسایگان، کمک‌های نقدی و غیر نقدی موجب نیرومندتر شدن دستگاه ایمنی بدن و در نتیجه سلامت جسمانی فرد کمککننده می‌شود و تاثیرش بر سلامت، بیشتر از ترک سیگار و یا ورزش کردن است.

محبت کردن به دیگران باعث افزایش آنزیم‌هایی چون سروتونین میشود. سروتونین انتقال‌‌‌دهنده عصبی است که سبب ایجاد حس رضایت و خوب بودن میشود.

نوعدوستی و کمک به دیگران، مثل ورزش کردن موجب آزاد شدن اندروفین‌ها میشود که با نگرش مثبت و حس رضایت همراه است.

 بیشتربخوانید:

ضرورت آموزش مهربانی و صلح دوستی در کودکان

 

 

 

مهربانی با خویشاوندان

 شاید پیش آید که یکی از خویشاوندان و یا دوستان شما در حال دست و پنجه نرم کردن با سختی‌ها و افت و خیزهای زندگی باشد. در چنین شرایطی فکر کنید چگونه می‌توانید به او کمک کنید. گاهی حتی می‌توان با هدیه دادن یک کتاب الهام‌بخش باعث شد تا در آن لحظه‌های خاص به او امید هدیه داده شود.

امید دادن به دیگران از اهمیت بسزایی برخوردار است. دوستان‌تان را به شنیدن داستان‌های الهامبخش مثل شنیدن صدای خنده یک کودک، یک بوسه مهربانانه، یک آغوش گرم و بسیاری از داستان‌های الهامبخش دیگر دعوت کنید. دستتان را روی شانه‌اش بگذارید و به او بگویید که کنارش هستید.

گاهی شاید حتی ندانیم که در آخر به کجا میرسیم، اما با امید خواهیم دانست که حتما به جایی که دوستش داریم خواهیم رسید.

 بیشتربخوانید:

کودکم نوروز پیام آور مهربانی و همدلی است

 

 

 

ما باید ناامیدی محدود را بپذیریم، اما نباید هرگز امید نامحدود و بیانتها را از دست بدهیم (مارتین لوترکینگ).

مهربانی با غریبه‌ها

با همه مهربان باشید، حتی با افرادی که آنها را نمی شناسید. به مردم لبخند بزنید و سلام کنید.

مهربان بودن با غریبه‌ها به آن معنا نیست که به همه اعتماد کنید، بلکه به این معنا است که صبور باشید، زود قضاوت نکنید و برای کنار آمدن با آدم‌ها همه تلاش‌تان را بکنید. همه دوست‌های ما یک روز غریبه بوده‌اند.

مهربان بودن با غریبه‌ها باعث می‌شود تا افکار و روحیات‌مان مثبت‌تر باشد و این گونه به طور طبیعی دوست‌های بیشتری را به سمت خود جذب میکنیم، البته مثبتگرایی هم به این معنا نیست که شخصیت یا اخلاقیات قوی و جدی داشته باشیم، به عنوان مثال اگر در مهمانی دیده باشید، گاهی بعضی از افراد آنقدر مثبت هستند و رویی گشاده دارند که ناخودآگاه به سمتشان جذب می‌شویم و برخی جز شکایت کردن کار دیگری نمی‌‌کنند.

هیچ چیز در زمین مقدستر از انسانیت نیست (والتر سوج لندر).

مهربانی بدون دلیل

 منتظر مناسبتی نباشید، گاهی برای یکی از دوستان یا افراد خانوادهتان یک هدیه بخرید و از طریق یک هدیه محبت خود را نشان دهید.

هدیه‌ها و سوغاتی‌های کوچک و با ارزش مادیِ اندک، گاهی دنیایی از عشق و عاطفه می‌سازند و بسیار با ارزش‌تر از هدیه‌های گران قیمت، ولی بدون عشق و احساس ارزش دارند.

دقت کنید که خود هدیه اهمیت چندانی ندارد. حس خوب و فکر و ذهنیت خوبی که به شما می‌دهد، بسیار مهم است و دانستن اینکه دوست‌تان متوجه می‌شود که شما چه اندازه به فکر او هستید، بسیار با ارزش است.

وقت آن رسیده است که از خودتان چیزی ببخشید و آن را با دل و جان هدیه کنید به دیگری (جبران خلیل جبران).

مهربانی با محیط

یک درخت بکارید. فرقی نمی‌کند که کاشتن را از مرحله دانه شروع کردهاید یا از نهال. مطمئن باشید که با این کار زیبایی و زندگی به دنیا و زمین هدیه می‌دهید.

طبیعت از راه‌های مختلف با ما حرف میزند. طبیعت به ما پیام زنده بودن و زندگانی میدهد.

همیشه درختان مرا شگفتزده می‌کنند و من پیوسته جذب گیاهان و درختان می‌شوم و آنها به من امید میدهند. حس قدرت، ساخته شدن، رشد کردن بدون فشار و اعمال زور. درختان نمیروند که برسند، آنها می‌ایستند تا غلبه کنند.

برای یک درخت کلمه غیر ممکن معنا ندارد. او نیرو و قدرتی از درونش میجوشد که به بیرون از آن می‌رسد، رشد می‌کند، قوی می‌شود و خودش را برای روزهای پیشبینی نشده آماده می‌کند.

عقلانیت با شگفتی‌ها و حیرت‌ها شروع می‌شود (سکوتیس).

مهربانی در جامعه

دایره مهربانی خود را گسترش دهید، مهربانی را محدود نکنید و مهربانی‌های کوچکتان را به رفتارهای بزرگتری از شفقت گسترش دهید و اجازه دهید مهربانی زندگی شما را متحول کند.

در جامعه مودبانه رفتار کنید. هنگام ورود به ساختمان درب را برای نفر پشت سرتان باز نگه دارید. از دیگران صادقانه به تعریف بپردازید. شایعهپراکنی نکنید. خالصانه به دیگران توجه کنید. اگر کتابی را دوست دارید و یا کتابی را که دیگر نمیخوانید، می‌توانید آن را در یک محل عمومی جا بگذارید و از خواننده بخواهید همین کار را انجام دهد.

واژه‌های محبتآمیز هزینه زیادی ندارند، با این حال دستاوردهای بسیاری دارند (پاسکال).

مهربانی با خود

 پیوسته مراقب افکار و رفتار خود باشید، حتی در رابطه با موضوعات کوچک و بیاهمیت سعی کنید اخلاق‌مدار رفتار کنید.

سال‌ها که میگذرند، بیش از پیش می‌بینم که ارزش‌ها در حال از بین رفتن هستند، البته نه به این معنا که دیگر هیچ اهمیت و جایگاهی در زندگی مردم ندارند، ولی به جرأت می‌توان گفت دیگر ارزش قبل را ندارند. متاسفانه ما در رفتار با دیگران سعی میکنیم به خواسته‌های قلبی خود اهمیت داده، هر کاری که دلمان می‌خواهد را انجام دهیم و به خواسته قلبی خودمان اهمیت می‌دهیم.

احترام و تحسین و تشویق گاهی جای خود را به تمسخر می‌دهد، اما بهتر است به ندای قلبی خود گوش دهیم، چون ندای قلبی هرگز ما را به بیراهه نمیبرد (جان وودن).

مهربانی با دیگران

 مهربانی با دیگران رفتار و روابط اجتماعی ما را بهبود می‌بخشد. انسان موجودی اجتماعی است. همه ما باید بدانیم که هر رفتاری که انجام می‌دهیم، به نوعی به خودمان باز می‌گردد، حتی اگر گاهی اوقات نتوانید آن بازگشت را به سرعت ببینید، اما این اتفاق به هرحال خواهد افتاد.

روز تولد همه همکاران خود را بپرسید و یک دیوار تولد درست کنید و تاریخ تولد هر کدام را روی دیوار بنویسید. به عنوان یک معلم همیشه با دانشآموزان در ارتباط بودم روز تولد هر کسی برای او مهم و متفاوت است.

بادکنک، کارت تولد، کیک و یا هر چیز تزئینی دیگر می‌تواند آن روز را برای ما مهم و زیباتر کند.

واقعا حیف است که سالروز میلاد کسی باشد و از کنار آن بیتفاوت رد شویم، بدون آنکه از کمترین چیز در حد یک تولدت مبارک دریغ کنیم.

درست کردن دیوار تولد فکر بکری است. من این کار را در مدرسه انجام دادم و تاریخ تولد بچه‌ها را روی دیوار نوشتم. تصور کنید روز تولدتان باشد و از معلم و همکلاسی‌های خود یک کارت هدیه بگیرید که همه بچه‌ها امضا کرده‌اند و تولدت را تبریک گفتهاند.

بسیار لذت‌بخش است که ببینی تاریخ تولد خودت را به یاد نداشتی، ولی کسی یا کسانی تاریخ تولد تو را به یاد داشته و به تو تبریک گفتند (الن گلاسکو)[.

 

برچسب ها: کودکان، تربیت کودک، اعظم حاجی یوسفی، تقویت اعتماد به نفس، احترام، لبخند، موسسه خیریه، روابط اجتماعی، تقویت سیستم ایمنی بدن، نیکوکاری تعداد بازديد: 310 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز