Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 03:51

26
دی
آموزه‌های زمستانی برای کودکان

آموزه‌های زمستانی برای کودکان

آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده‌اید که در کنار تمام آموزش‌هایی که به فرزندان‌تان می‌دهید، شاید جای بعضی موارد خالی باشد. در حالی که آموزش و یادآوری آنها نه تنها به دانسته‌های کودک شما می‌افزاید

به قلم :  مهرنوش رجایی - روانشناس تربیتی

 

تحریریه زندگی آنلاین : آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده‌اید که در کنار تمام آموزش‌هایی که به فرزندان‌تان می‌دهید، شاید جای بعضی موارد خالی باشد. در حالی که آموزش و یادآوری آنها نه تنها به دانسته‌های کودک شما می‌افزاید، بلکه آنان را دقیق و کنجکاوتر از قبل بار می‌آورد، البته بچه‌های مدرسه‌رو چون تحت آموزش رسمی هستند، موارد مختلف را از طریق مدرسه فرا می‌گیرند، اما بچه‌هایی که هنوز به سن مدرسه نرسیده‌اند، لازم است تا بسیاری از موارد به کمک والدین به آنان آموخته شود.

از جمله آموزش‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، فصل‌های سال است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد که شاید بچه‌ها بسیاری از آنها را ندانند. به عنوان مثال هم‌اکنون با گذر از پاییز، فصل زمستان را پیش رو داریم. فصلی که شاید تنها چیزی که بچه‌ها به خوبی از آن بدانند برف زمستانی و درست کردن آدم برفی باشد، اما بد نیست تا بچه‌ها را با دیگر مواردی که مختص فصل زمستان است آشنا کنیم تا شناخت کامل‌تری از آن پیدا کنند و درک بهتری از فصول سال داشته باشند.

 بیشتربخوانید:

10روش برای اینکه عزت نفس دختر نوجوان تان را بالا ببرید

 

 

 

 

چگونگی روز و شب‌های زمستانی

چگونگی روز و شب‌های زمستانی اولین شناختی است که می‌توان از آن برای بچه‌ها گفت، البته بچه‌ها درک بسیار خوبی از روز و شب دارند. پس چه بهتر که برایشان توضیح دهیم که زمستان روز‌ها کوتاه‌تر و شب‌ها بلندتر است و همین بلند بودن شب‌ها باعث شده تا صبح‌های زمستانی کمی دیرتر هوا روشن شود و بعد ازظهر نیز زودتر هوا تاریک می‌شود.

 

 آگاهی دادن از وسایل گرمایشی به کودکان

همه بچه‌ها همان‌طور که سوز و سرمای هوا را در فصل زمستان به خوبی احساس می‌کنند، لازم است تا نسبت به وسایل گرمایشی این فصل سرد شناخت کافی پیدا کرده، آن را به خوبی بشناسند و تفاوت آنها را بدانند. مثلا فرق میان بخاری گازی، شومینه و شوفاژ را درک کرده و نسبت به رعایت موارد ایمنی وسایل گاز‌سوز مانند بخاری گازی، توسط شما آگاهی پیدا کنند. و نیز با بیان این نکته که در فصل زمستان با بستن پنجره‌ها باید مانع هدر رفتن گرما و انرژی شد، بچه‌ها را نسبت به این‌گونه مسائل آگاه ساخت.

بیشتربخوانید:

سر به راه کردن کودکان بی نظم

صبر؛ چاشنی غذا‌ خوردن کودک

 

 

 

 شناخت از پوشش زمستانی و لباس‌های این فصل

یکی از موارد مهم دیگری که بچه‌ها باید درک درستی از آن داشته باشند، شناخت از پوشش و لباس‌های فصل زمستان است. کاپشن، کلاه، دستکش، شال گردن، جوراب ضخیم و چکمه از جمله الزامات این فصل است که با تفهیم آنها به بچه‌ها برای رفتن به بیرون از منزل برای حفظ گرمای بدن می‌توان از بروز سرماخوردگی پیشگیری نمود.

 

 نام بردن و آگاهی دادن از میوه‌ها و سبزیجات زمستانی

برای اینکه بچه‌ها میوه‌ها و سبزیجات فصل زمستان را به خوبی بشناسند، بهتر است همه آنها را از نزدیک دیده و با مزه آنها آشنا شوند. با تفهیم اینکه مرکبات از جمله میوه‌های فصل زمستان هستند و میوه‌هایی مانند ازگیل و خرمالو و نیز سبزیجاتی مانند شلغم و کدو حلوایی مختص این فصل هستند با بیان ساده از خواص‌شان، کودکان‌تان را به خوردن آنها ترغیب کنید.

 

 مطلع ساختن کودکان از غذاهای خاص و گرم زمستانی

غذاهایی مانند عدسی، لوبیا گرم، شیر برنج، فرنی، آش، سوپ، حلیم و شیر گرم از جمله غذاهایی هستند که بیشتر در فصل زمستان پخته و آماده می‌شوند. سعی کنید کودکان‌تان را با این گونه غذاها آشنا ساخته و با تهیه آنها در زمستان و مطلع ساختن بچه‌ها از مغذی بودن آنها، شناخت بیشتری را در بچه‌ها نسبت به اینگونه غذاها ایجاد کنید تا آنان ضمن شناخت و آشنایی بیشتر با مزه این نوع غذا‌ها به خوردن آن ترغیب شوند.

بیشتربخوانید:

چاقی کودکان بر رشد قدی او تأثیر منفی دارد

 

 

 

برچسب ها: تغذیه، کودکان، لباس زمستانی، زمستان، سرگرمی، تربیت کودک، سرماخوردگی، آموزش، مهرنوش رجایی تعداد بازديد: 94 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز