Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:51

16
فروردین
همراهی با «کودک درون» کــودک

همراهی با «کودک درون» کــودک

وقتی کودکتان شروع به غُر زدن می‌کند که حوصله‌اش سر رفته است، چه فکری برای او می‌کنید؟ نگران نباشید. ما در اینجا می‌خواهیم بازی‌ها و تفریحاتی که می‌توانید با او تجربه کنید را به شما معرفی کنیم .

ترجمه :  اعظم اسلامی مجد

تحریریه زندگی آنلاین : وقتی کودکتان شروع به غُر زدن می‌کند که حوصله‌اش سر رفته است، چه فکری برای او می‌کنید؟ نگران نباشید. ما در اینجا می‌خواهیم بازی‌ها و تفریحاتی که می‌توانید با او تجربه کنید را به شما معرفی کنیم تا دفعه بعدی شما هم با کمک یکی از آنها، اوقات خوشی را در کنار فرزندتان سپری کنید.

 

* اگر هوا مساعد باشد، بیرون از خانه بروید و زیر نور ستاره‌ها و ماه به تماشای آسمان بنشینید. از بین ستاره‌ها، شکل درست کنید. برای آنها اسم بگذارید و حتی کودکتان را تشویق کنید که بیشتر کنجکاوی نشان دهد

 

توپ‌الفبا

این بازی در کنار فرزندتان معنی پیدا می‌کند. بازی با یک توپ و برچسب‌های حروف الفبا انجام می‌شود. آنقدر سرگرم کننده است که کودکتان اصلاً متوجه آموزشی بودن آن نمی‌شود. بازی توپ الفبا مخصوص کودکان پیش دبستانی است. به جای برچسب‌ها می‌توانید حروف الفبا را روی توپ بنویسید (انتخاب خودتان است). کودک با دست‌های کوچکش توپ را به بالا پرتاب می‌کند (تا جایی که می‌تواند بلند و بالا). بعد که توپ از دست‌های او پایین افتاد و آن را برداشت، حرفی را که انگشت‌هایش لمس کرد باید با آن کلمه‌ای بگوید که اولش همان حرف باشد. اگر کلمه را نمی‌دانست، شما به او بگویید و او تکرار کند. ممکن است در دفعات بعدی باز هم همان حرف باشد و خواهید دید که او کلمه را به یاد دارد. این کار را نوبتی انجام دهید. یک بار شما و یک بار او. بازی آنقدر او را سرگرم می‌کند که متوجه گذر زمان نمی‌شود.

 بیشتر بخوانید:

آموزش اخلاق ومهرورزی درنــــوروز

والدین خوب چه ویژگی‌هایی دارند؟

پیکاسوکوچـولوی مـا

 جشن حباب

این جشن را باید در یک فضای باز مثل حیاط خانه یا پارک بگیرید. جشن حباب لذت زیادی دارد. بسته به نوع وسایلی که در اختیار دارید، می‌توانید حباب‌های کوچک و بزرگ بسازید و مدت‌ها با کودکتان سرگرم بازی باشید.

 

آشپزی کردن

ما تقریباً هر روز سه میان وعده داریم. اجازه دهید کودکتان نیز در این میان وعده‌ها با شما در آشپزی کردن مشارکت کند. شرکت در آشپزی کردن، تجربه بسیار خوبی است. هم جنبه تفریح دارد و هم آموزش. شما از طریق آشپزی کردن می‌توانید خیلی چیزها را به او یاد بدهید. طرز تهیه غذاها، مواد به کار رفته در آنها، خواصشان، خوراکی‌های مفید و مضر و حتی به کار گیری اعداد، ارقام و ریاضیات در اندازه گیری‌ها. تمام این بخش‌های آموزشی در حین تفریح و سرگرمی ایجاد می‌شوند.

 

  بازی فرهنگ‌های جهان

در واقع با چند تا کارت بازی، می‌توانید یک سفر به دور دنیا بروید. کودک شما از میان کارت‌ها کارتی را بیرون می‌کشد و شما درباره آن برایش توضیح می‌دهید. به این ترتیب او با نحوه زندگی سایر کودکان، غذا خوردن، لباس پوشیدن و حتی بازی کردن آنها آشنا می‌شود.

 

 قلعه بازی

چند صندلی بردارید و با یک یا دو ملحفه، مخفیگاه درست کنید. بچه‌ها عاشق فضاهای مخفی و پناهگاه هستند. خواهید دید که تا ساعت‌ها حاضر هستند همان جا بمانند و بازی کنند.

 

 سفر

ماشین را برای یک سفر کوتاه یک روزه آماده کنید. به موزه، باغ وحش و یا حتی یکی از نزدیک‌ترین شهرستان‌های اطراف خود، سفر کوتاهی کنید. نیازی به برنامه ریزی دقیق نیست. این گونه سفرهای کوتاه یک روزه، برای کودکتان جنبه ماجراجویی خواهند داشت.

 بیشتر بخوانید:

تفسیر روانشناختی نقاشی کودکان

مزایا و معایب تک فرزندی

 

 بازی خیالی

از هواپیما بازی کردن یا افتتاح یک رستوران و بسیاری بازی‌های دیگر همگی در خیالات و تصورات کودکان رخ می‌دهند. بازی‌های خیالی بسیارند، حتی می‌توانید یکی را خودتان اختراع و با کودکتان بازی کنید.

 

 بازی تخته کوچک

تخته بازی برای کودکان پر از هیجان است. تخته بازی را هم خودتان بسازید. روی تخته‌ای که ساخته‌اید می‌توانید بازی حروف یا اعداد راه بیندازید. علاوه بر تخته، چون کودکان از بازی روی سطوح لذت می‌برند، شما می‌توانید کف اتاق مکعب‌های بازی، لی لی، اسباب بازی‌های دستی، اسلاید و ... را بچینید و با او بازی کنید.

 

 

یادگیری و آموزش را می‌توان سرگرم کنده و بازی‌های آموزشی

پر نشاط هم برگزار کرد. فقط باید خودتان را جای کودکتان بگذارید و از بازی لذت ببرید. بهتر است که یکبار شما معلم شوید و یک بار او. بعد راجع به هر چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند، معلم بازی کنید. اگر می‌خواهید اصولی‌تر اقدام کنید، کمی در اینترنت جستجو کنید و ببینید برای سن کودک شما کدام بازی‌های آموزشی مناسب‌تر هستند.

 

 وقت فیلم شب

حالا که دیگر نوبت فیلم تماشا کردن خانوادگی رسیده است، می‌توانید یک پرده سینمایی درست و با هم فیلم تماشا کنید. یا اگر امکان این کار نیست، چند فیلم و انیمیشن مناسب دانلود کنید و به همراه تنقلات سالمی که تهیه کرده‌اید، فیلم تماشا کنید.

 

  نقاشی بیرون خانه

برای این کار کمی بَنِر لازم دارید. از رنگ‌های غیر سمی استفاده کنید، حتی رنگ انگشتی می‌تواند بهترین انتخاب باشد. روی بنرها نقاشی بکشید و تا می‌توانید با فرزندتان تفریح کنید و لذت ببرید.

 

 قصه‌های تصویری

از داخل مجله‌ها و آلبوم‌های عکس، بعضی عکس‌ها را بیرون بکشید و بگذارید که کودکان قصه خودشان را درباره آن عکس بسازند. اگر کودکتان سواد خواندن و نوشتن دارد، از او بخواهید که قصه‌اش را بنویسد و اگر هنوز نه، خودتان چیزهایی که می‌گوید را بنویسید.

 

فعالیت‌های طبیعتی

مادر طبیعت، گاهی شما را صدا می زند که بروید و یک روز خوش را در دل طبیعت و در دامان او سپری کنید. برای چنین روزهایی می‌توانید از قبل در فکر تهیه چند بازی ساده باشید که در طبیعت قابل انجام باشد. از چهار دیواری خانه‌تان که خارج شوید و کمی که از شهر فاصله بگیرید، آسمان آبی شما را به وجد خواهد آورد.

 

 فعالیت‌ها و تفریحات خواندنی

با خواندن یک کتاب خوب می‌توانید زمان خوشایندی را با فرزندتان سپری کنید. می‌توانید از کتاب الهام بگیرید، مثلاً لباسی شبیه لباس قهرمان کتاب به او بدهید و حتی از او بخواهید بعضی صفحه‌ها را بازی کند. این کار توجه کودکان را به کتاب خوانی بیشتر کرده و آن را برایشان سرگرم کننده می‌کند.

 

 آزمایشات و تحقیقات علمی

می‌توانید در منزل خودتان دانشمند کوچولو پرورش دهید، حتی می‌توانید یک آزمایشگاه کوچک داشته باشید. بسیاری از آزمایش‌های علمی مخصوص سن کودکان هستند و بسیار دیدنی وهیجان‌انگیزند. حتماً در فکر انجام دادن چند تا از آنها باشید.

 

 زیر ستاره‌ها

بازی کردن در تاریکی شب هم لذت خودش را دارد. اگر هوا مساعد باشد، بیرون از خانه بروید و زیر نور ستاره‌ها و ماه به تماشای آسمان بنشینید. از بین ستاره‌ها، شکل درست کنید. برای آنها اسم بگذارید و حتی کودکتان را تشویق کنید که بیشتر کنجکاوی نشان دهد و سوالاتش را در مورد فضا از شما بپرسد. اگر پاسخ همه آنها را نمی‌دانید، بگویید که بعد از جستجو کردن جوابش را می‌دهید.

 

 بازی آلات موسیقی

برای این بخش قرار نیست آلات واقعی موسیقی داشته باشید. بعضی از آنها را خودتان بسازید. با قابلمه، شیشه مربا، چوب و ... یک کنسرت خانوادگی راه بیندازید. یکی ساز بزند و یکی آواز بخواند. کودکان این گونه تفریحات را خیلی دوست دارند.

 

برچسب ها: روانشناسی کودک، تربیت کودک، بازی کودکانه، زندگی آنلاین، آموزش، کودک دورن تعداد بازديد: 525 تعداد نظرات: 1

نظرات

  • با بچه ها سرگرم شدن بهترین نشاطه . .. الهی روزی بیاد ک با نوه ها مون بتوانیم بازی کنیم و بخوبی سرگرم بشن .... ممنون از مطلب خوبتون .

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز