Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:17

14
خرداد
بدقولی كردن به كودكان

بدقولی كردن به كودكان

شاید به نظر بسیاری از ما بدقولی به كودكان اهمیت چندانی نداشته باشد ولی در واقع بدقولی به هر كسی (كوچك یا بزرگ) باعث خراب شدن رابطه‌ها و از بین رفتن برخی ارزش‌ها می‌شود.

اعظم اسلامی مجد

 

برخی از والدین در مورد هر قولی كه به فرزند خود می‌دهند، بسیار دقیق می‌باشند و به تك‌تك آنها اهمیت می‌دهند آنها هرگز قولی كه از عهده انجام آن برنمی‌آیند را به كودك نمی‌دهند و برخی از والدین در لحظه و موقعیتی كه در آن قرار دارند، تصمیم می‌گیرند قولی می‌دهند تا شرایط تغییر كند و بعد به آن عمل نمی‌كنند.

دسته دوم از اثرات ناخوشایند ناشی از بدقولی كردن به كودكان غافل هستند و فكر می‌كنند كه بدقولی به كودكان اصلا موضوع اهمیت‌داری نیست.

بهتر است كه والدین قبل از قول دادن كمی فكر كنند و بعد شروع به وعده و وعید دادن كنند. واقعا چه اهمیتی دارد؟ مگر دنیا با بدقولی كردن بزرگترها به آخر می‌رسد؟

قول، قول است

قول كوچك یا قول بزرگ نداریم. وقتی كه اعتماد و اطمینان به وجود می‌آید و به دنبال آن ایمان در آن رابطه شكل می‌گیرد، بدقولی كردن به راحتی تمام زنجیرها را پاره می‌كند.

نتایج بدقولی به کودک

- باعث كاهش حس عزت نفس در آنها می‌شوید. برای اینكه در جامعه و در زندگی اجتماعی موفق باشیم نیاز به حس عزت نفس داریم. وقتی كه به قولی به كودك‌تان می‌دهید عمل نمی‌كنید آنها احساس بی‌ارزشی و بی‌اهمیت بودن می‌كنند.

این احساس كم‌كم به عدم وجود عزت نفس در كودك منجر می‌شود.

- بدقولی كردن امروز شما باعث می‌شود كه آنها نیز در آنها انسان‌های بدقولی شوند. كودكان از طریق رفتارها و اعمال ما زندگی كردن را یاد می‌گیرند.

با بدقولی‌های كوچك خود، كم‌كم ارزش قول را پایین می‌آورید آنها نیز وقتی كه بزرگتر می‌شوند، تبدیل به بزرگسالانی بدقول می‌شوند چرا كه فكر می‌كنند حق بدقولی كردن را دارند و اینكار را از خود شما آموخته‌اند.

- بدقولی كردن، نوعی دروغ گفتن است. دروغ گفتن شیوه‌ها و شكل‌های مختلف دارد بعضی از مردم با مبالغه كردن، بعضی از پنهان كردن حقیقت وعده‌ای هم با بدقولی دروغ می‌گویند.

در واقع با قول بیجا دادن (قولی كه می‌دانید عمل كردن به آن در كار نیست) می‌خواهید كودك و یا حتی فرد بزرگسال را فریب دهید.

- برخی مواقع به جای اینكه از قول دادن‌های بیجا استفاده كنید، بهتر است معذرت خواهی كنید. از كودك‌تان بخواهید كه شما را ببخشید نه اینكه با وعده و وعید بیجا او را فریب دهید.

- آنها از شما ناامید می‌شوند. زندگی هیچ كودكی بدون ناامیدی نیست، اما می‌‌توان این ناامیدی‌ها را به حداقل رساند با انتخاب دقیق‌تر و بهتر كلمات.

- با بدقولی‌هایمان به آنها احساس مهم نبودن و بی‌اهمیتی را می‌دهیم.

- كودكان متوجه هستند كه شما در قبال دیگر چگونه به قول‌هایتان عمل می‌كنید و چگونه مراقب حرف زدن‌های خود هستید و وقتی این موارد را در مورد فرزند خود رعایت نمی‌كنید، در واقع حس بی‌اهمیت بودن را به آنها انتقال می‌دهید و برعكس زمانی‌كه به وعده‌‌های خود عمل می‌كنید و روی حرف‌تان می‌مانید به آنها نشان می‌دهید كه چقدر برایتان مهم هستند.

- به آنها یاد می‌دهیم كه به ما احترام قائل نشوند. والدینی كه قول‌های بی‌ربط می‌دهند و به آنها عمل نمی‌كنند احترام خود را كم كم از دست می‌دهند.

- به خاطر داشته باشید كه اعتماد با مجموعه‌ای از تجربه‌ها ساخته می‌شود تجربه‌هایی كه با دیگران داریم وقتی كه یك رفتار تداوم پیدا می‌كند، رابطه‌ها در آن بهبود می‌یابند.

نتایج خوش‌قولی به کودک

- اعتماد و اطمینان بیشتری بین او و شما به وجود آید. او به حرف‌های شما اعتماد می‌كند و یاد می‌گیرد كه باید به قولش وفا كند.

- باعث به وجود آمدن نظم و قانون بیشتری در خانواده می‌شود. گاهی والدین از قول‌ها به عنوان تهدید در برابر خطاهای كودكان استفاده می‌كنند مثلا به آنها می‌گویند:

«حالا كه اینكار نادرست را انجام دادی، هرگز تو را به پارك نمی‌برم» و بعد عمل نكردن به همین حرف باعث می‌شود كه كودك از هیچ كدام از تهدیدهای شما ترسی نداشته باشد چرا كه می‌داند آنها را عملی نخواهید كرد و به رفتارش ادامه دهد. و وقتی كه كودك بزرگتر می‌شود این رفتار ادامه می‌یابد و خانواده را دچار معضلات جدی می‌كند.

- به آنها صداقت را می‌آموزد. جمله «تو دروغ گفتی به من» جمله‌ای ناخوشایند است كه هیچ‌یك از ما دوست نداریم از دهان فرزندمان بشنویم.

پای‌بند بودن به قولی به آنها می‌دهیم، یعنی صداقت داشتن با او وظیفه‌ والدین پرورش حس و روحیه صداقت در كودكان است نه تخریب آن.

- به آنها ارزش و اهمیت قول دادن را می‌آموزد. آنها یاد می‌گیرند كه باید به قولی كه می‌دهند ارزش قائل شوند و خودشان در آنیده والدین بدقولی نباشند.

- والدین نخستین آموزگاران كودكان هستند. اهمیت دادن به قولی كه می‌دهید و عمل كردن به آن به آنها چیزهای مهمی یاد می‌دهد و لازم است كه والدین،‌ آموزگاران خوبی برای فرزندان خود باشند.

وقتی كه به فرزند خود قولی می‌دهید،‌ توجه داشته باشید كه آیا توان عمل كردن به آن را دارید.

اگر فقط می‌خواهید از قول دادن به عنوان حربه‌ای برای آرام كردن و متقاعد نمودن كودك در آن لحظه استفاده كنید بهتر است هرگز اینكار را نكنید و به عواقب آن بیندیشید.

 

برچسب ها: روانشناسی کودک، تربیت کودک، مراقبت از کودک، کودک و والدین، رفتار با کودک، بد قولی به کودک، قول دادن به کودک تعداد بازديد: 2413 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز