Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:15

8
اسفند
با بچه‌های لوس چگونه رفتار كنیم؟ (2)

با بچه‌های لوس چگونه رفتار كنیم؟ (2)

كودكان از ابتدا لوس به دنیا نمی‌آیند، بلكه این رفتار و نحوه تربیت كردن والدین است كه سبب لوس شدن كودكان می‌شود

ناامید نشوید و به تلاش خود ادامه دهید 

اما علیرغم تلاش فراوان والدین جهت تربیت یك كودك لوس، از آن جایی كه مشكلات فراوانی بر سر راه وجود دارد و ممكن است والدین خسته شده و دیگر ادامه ندهند! والدین باید این نكته را به خود یادآوری كنند. تنها دلیلی كه آنها می‌خواهند ادامه ندهند فقط یك دلیل خودخواهانه است و دلیل این است ادامه دادن سخت است و اگر ادامه ندهیم راحت تر هستیم!

در این جا نكته‌ای را یادآور می‌شویم: اگر كودك 2 ساله شما بخواهد بطری وایتكس را سر كشیده و بخورد، شما بدون معطلی او را از این كار باز خواهید داشت و مانع او می‌شوید حتی اگر با این كار شما، كودك از شما متنفر شده و جیغ و داد و فریاد راه اندازد، شما از این موضوع ناراحت نمی‌شوید؛

بنابراین در مورد تلاش‌های خود برای اصلاح كودك لوس خود، همیشه اینگونه فكر كنید تا بتوانید به تلاش خود ادامه دهید. ممكن است كودك شما به خاطر این عمل شما، اكنون شما را دوست نداشته باشد اما مطمئناً در 40 سالگی شما را دوست خواهد داشت و از شما تشكر خواهد كرد. 

چرا فرزندان خود را لوس تربیت می‌كنیم؟ 

كودكان از ابتدا لوس به دنیا نمی‌آیند، بلكه این رفتار و نحوه تربیت كردن والدین است كه سبب لوس شدن كودكان می‌شود والدینی كه بدون در نظر گرفتن هیچ قید و شرطی و هیچ محدودیتی، رفتار خود محوری و خود بینی را در كودكانشان تقویت می‌كنند، امروزه والدین ممكن است به دلایل مختلفی سبب لوس شدن كودك خود شوند، آنها روش‌های درست و صحیح تربیت فرزند را نمی‌دانند و یا آن قدر كار می‌كنند كه خسته‌اند و رمقی برای تربیت درست فرزند ندارند، یا شاید می‌ترسند كه خودباوری فرزندشان آسیب ببیند و دچار خدشه شود و یا شاید می‌ترسند كه فرزندان از دست آنها عصبانی شده و آنها را دیگر دوست نداشته باشند؛

حتی ممكن است والدینی عمداً بچه‌های خود را لوس تربیت ‌كنند زیرا احساس می‌كنند كه اینگونه بهتر است و دوست دارند كه دائماً هر چیز را برای فرزند خود فراهم كنند زیرا می‌خواهند همیشه آنها را خوشحال ببینند و به عواقب این كار نمی‌اندیشند!

كودكان لوس در حقیقت والدین خود را كنترل می‌كنند و خود خارج از كنترل هستند!

كودكان در واقع می‌خواهند كه والدین‌شان برای آنها پدر و مادر باشند یك كودك در مراحل رشد خود به دستورات و قید و شرط‌ها و محدودیت‌هایی كه والدین از او می‌خواهند نیاز دارد و در صورتی كه این موارد در زندگی او وجود نداشته باشد به دنبال آنها می‌گردد. كودكی كه دائماً با لوس‌بازی‌های خود، والدین را اذیت كرده شاید به دنبال اعمال محدودیت‌هایی از جانب والدین است تا بتواند در جهت صحیح رشد كرده و بزرگ شود.

خواسته‌های فراوان و رفتارهای نابهنجار او تا حد زیادی معنی‌دار است او می‌خواهد والدین را آزمایش كند، او می‌خواهد ببیند كه بالاخره والدین چه عكس‌العملی در برابر رفتارهای او نشان می‌دهند تا رفتارهای او اصلاح شود.

بدون تردید كودكی كه لوس بار آمده و رفتارهای لوس از خود نشان می‌دهد مسلماً در جمع همكلاسی‌های خود، گروه ورزشی و یا گروه‌های دیگری كه عضو آن می‌باشد پذیرفته نمی‌شود و بنابراین اولین كسی كه از لوس بودن ضربه خورده و آسیب می‌بیند، خود كودك می‌باشد و متوجه می‌شود كه این خودخواهی بر سر راه پیشرفت او قرار دارد و كار را برای او سخت می‌كند.

آنها با زبان بی‌زبانی به والدین خود می‌گویند كه نمی‌‌خواهند خودخواه و لوس باشند و به بچه‌هایی كه خودخواه و لوس نیستند و در نزد همه پذیرفته شده‌اند، احساس حسادت می‌كنند، بنابراین آنها هم به دنبال اصلاح و تربیت صحیح خود هستند و از پدر و مادر این انتظار را دارند.

 

برای خواندن بخش اول - با بچه‌های لوس چگونه رفتار كنیم؟ - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روانشناسی کودک، تنبیه کودک، رفتار با کودک، روانشناسی بالینی، اصول رفتار با کودک، رفتار با کودک لوس، لوس کردن کودک تعداد بازديد: 4616 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز