Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 13:34

29
آذر
كودك، كامپيوتر و تلويزيون - بخش دوم

كودك، كامپيوتر و تلويزيون - بخش دوم

امروزه تلویزیون در هر خانه‌ای وجود دارد و مشكل می‌توان كودكی را از تماشای آن منع كرد.

مترجم: فاطمه مهدی‌پور

 

 

جایگاه تلویزیون قبل از سه سالگی

امروزه تلویزیون در هر خانه‌ای وجود دارد و مشكل می‌توان كودكی را از تماشای آن منع كرد. برخی مواقع تلویزیون باعث ایجاد تنش بین والدین و كودكان شده و اسباب نگرانی والدین را فراهم می‌سازد. باید توجه داشته باشید كه تلویزیون می‌تواند ابزاری آموزنده و سرگرم كننده باشد و این وظیفه شماست كه قوانین وضع كنید و با عمل به آن از فواید تلویزیون بهره‌مند شوید. در تلویزیون اهریمنی لانه نكرده، بلكه رفتار و چگونگی كاربرد شما و كودك‌تان از این دستگاه محل قضاوت است. 

فواید

 بعد از دو سالگی، تلویزیون چنانچه بتواند زمینه‌ای برای گفتگو و تبادل نظر فراهم آورد، باعث افزایش دانسته‌ها و اطلاعات كودك می‌شود. 

 اگر تلویزیون در شرایط مناسبی از نظر نور كافی، رعایت فاصله و زمان مناسب تماشا شود، خطری متوجه چشمان كودك دلبند شما نیست. 

 اگر تلویزیون به طور محدود و زمان‌بندی شده وارد زندگی روزمره كودك شود و تماشای آن با نگاهی نقادانه همراه باشد، نقش واقعی و موثر خود را در زندگی كودك ایفا می‌كند. 

مضرات

 تماشای بی‌اراده، خسته‌كننده و طولانی مدت تلویزیون حواس كودكان كم‌سن را بیش از اندازه تحریك می‌كند و باعث می‌شود كودك خسته و عصبی شده و حتی دچار اختلال خواب شود. 

 وقتی در تماشای تلویزیون افراط شود، به موازات آن استعدادها و خلاقیت كودك به هدر می‌رود. كودك نیاز دارد كه در افكار و خیالات خود غرق شود، بازی كند و انرژی خود را تخلیه نماید. 

 برنامه‌ها و محتویات تلویزیون می‌تواند باعث ایجاد اختلالات خواب، خستگی، كسالات و اضطراب كودكان شود. 

 تلویزیون قدرت تمركز كودك را به مخاطره می‌اندازد. 

 اگر نمایش صحنه‌های خشونت‌بار بیش از حد مجاز باشد، می‌تواند احساسات كودك را جریحه‌دار و او را از نظر روانی آشفته سازد. 

 در نهایت اینكه تلویزیون زمانی تاثیر مثبت دارد كه كودكان از سنین خیلی پایین پای آن ننشینند؛ زمان طولانی را صرف تماشای تلویزیون نكنند و مهم‌تر از همه خودتان كودك را در تماشای تلویزیون همراه می‌كنید. 

نكات طلایی

 پیش از چهار سالگی، نیم ساعت و تا شش سالگی یك ساعت زمان برای تماشای تلویزیون كافی است و بهتر است بیش از این برای تماشای این جعبه جادویی وقت صرف نشود. 

 شرایط مناسبی از نظر میزان نور و فاصله مناسب فراهم كنید. فاصله كودك تا صفحه تلویزیون باید حداقل 5/2 متر باشد. 

 برنامه مناسب سن كودك را انتخاب كنید و اجازه ندهید مدام كانال‌ها را عوض كند. 

 با مشورت فرزندتان زمانی را برای تماشای تلویزیون اختصاص دهید. تعیین زمان مشخص بهتر از آن است كه او هر زمانی دلش خواست، هر چند كوتاه، پای تلویزیون بنشیند. 

 هیچ‌گاه وسط فیلم تلویزیون را خاموش نكنید. بهتر است به او گوشزد كنید به محض اینكه فیلم تمام شود تلویزیون را خاموش می‌كنید و او باید به رختخواب برود. 

 سعی كنید زمانی كه كودك مشغول تماشای تلویزیون است كنارش بنشیند تا اگر موضوعی او را نگران ساخت یا سؤالی برایش پیش آمد، توضیحاتی بدهید. 

 در مواقعی مثل غذا خوردن از روشن كردن تلویزیون خودداری كنید. این عادت شما را از گفتگو و تبادل نظر با اعضای خانواده محروم می‌سازد. 

 برای فرزندتان توضیح دهید تلویزیون «همه چیزدان» نیست و تمام حقایق را بازگو نمی‌كند... به او تفهیم كنید كه تلویزیون صرفا یك دستگاه است و در خصوص هر آنچه نشان می‌دهد با فرزندتان بحث و گفتگو كنید. این كار روحیه انتقادی كودك را برمی‌انگیزد و به او ذهن تحلیل‌گری می‌بخشد.

 

برچسب ها: کودک و تلویزیون، مضرات دیدن تلویزیون، دیدن فیلم برای کودک، زمان تلویزیون، زمان تلویزیون دیدن کودک تعداد بازديد: 696 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز