Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 18:21

16
فروردین
شوخ طبعی و خوش اخلاقـی در کودکان

شوخ طبعی و خوش اخلاقـی در کودکان

بسیاری از افراد معتقدند کودکان خندیدن و شوخ بودن را از والدین خود به ارث می‌برند. والدینی که شاد هستند، کودکان شادتری دارند. اما وراثت تنها عامل تعیین کننده نیست. محیط نیز تاثیر زیادی بر خلق و خوی کودکان و ویژگی‌های رفتاری آنان دارد...

در جامعه امروزی، وجود برخی ویژگی‌های اخلاقی به جذاب‌تر شدن افراد و موفقیت‌های اجتماعی آنها کمک بسیاری می‌کند. هرچند برخی ویژگی‌های اخلاقی ذاتی و ژنتیکی هستند، اما بسیاری خصیصه‌های دیگر را می‌توان به مرور زمان در شخصیت افراد ایجاد و تدریجا پرورش داد. خوش اخلاقی و شوخ طبعی از جمله ویژگی‌های اخلاقی مثبتی هستند که نه تنها برای اطرافیان فرزندتان جذاب است، بلکه برای خود کودک نیز فواید بسیاری را در آینده به دنبال خواهد داشت. خنده و شادی موجب کاهش هورمون‌های استرس، کاهش درد، افزایش توان سیستم ایمنی بدن، آرام شدن ماهیچه‌ها، جلوگیری از بیماری‌های قلبی، افزایش توانایی مقابله با فشارهای بیرونی، بهبود روابط با دوستان و اعضای خانواده و افزایش اعتماد به نفس می‌شود.
شوخ طبعی و خوش اخلاقی را می‌توان در کودک در سنین پایین ایجاد کرد. به گفته یکی از پزشکان متخصص، شوخ طبعی و شوخی کردن ارتباط مستقیمی با رشد شناختی کودکان دارد. زمانی فرزند شما می‌تواند با اطرافیان خود شوخی کند و لطیفه بگوید که حافظه اش تقویت شده باشد و بتواند به روابط عناصر مختلف در دنیای اطراف و جامعه بیرونی پی ببرد. کودک باید بتواند با الگوهای رفتاری و ساختارهای اجتماعی و طبقاتی آشنا شود. بدین ترتیب است که اگر اتفاقی خلاف عادت رخ دهد، او را به خنده می‌اندازد و او نیز به تدریج یاد خواهد گرفت چطور از چنین حوادثی برای خنداندن اطرافیان استفاده کند.

خنده مسری است
بسیاری از افراد معتقدند کودکان خندیدن و شوخ بودن را از والدین خود به ارث می‌برند. والدینی که شاد هستند، کودکان شادتری دارند. اما وراثت تنها عامل تعیین کننده نیست. محیط نیز تاثیر زیادی بر خلق و خوی کودکان و ویژگی‌های رفتاری آنان دارد. اگر اطرافیان کودک اهل خندیدن باشند، کودک نیز از آنان یاد خواهد گرفت، حتی اگر خندیدن به اصطلاح در ذات او نباشد.

با فرزندتان شوخی کنید
کودکان 4 یا 5 ساله بسیاری از شوخی‌ها و لطیفه‌های پیچیده شما را متوجه نخواهند شد. اما اگر لطیفه‌های ساده اما به ظاهر بی مزه برای آنها تعریف کنید، به احتمال خیلی زیاد می‌توانید او را بخندانید. به مرور متوجه خواهید شد که فرزند شما نیز سعی می‌کند از شما تقلید کند. کودکانی که به مدرسه می‌روند در طول روز لطیفه‌های زیادی از دوستان خود می‌شنوند. به لطیفه‌های فرزندتان توجه کنید و او را تشویق کنید. به حرف‌های خنده دار او بخندید و کاری کنید که او از شوخ طبعی خود لذت ببرد.

با خنده مشکلات را حل کنید
اگر دخترتان یک لیوان آب پرتقال را ریخت روی زمین یا لیوانی از دست پسرتان افتاد و شکست، بهتر است شما به جای سرزنش او، با او بخندید. در چنین شرایطی فرزند شما به اندازه کافی ناراحت است. اگر می‌خواهید به او کمک کنید، کاری کنید او بتواند نکته‌ای خنده دار و جالب در آن اتفاق پیدا کند و شروع به خندیدن کند. برای مثال اگر فرزندتان آب پرتقال را روی میز ریخت، با چهره‌ای متعجب رو به فرزندتان کنید و از او بپرسید: «به نظرت میز تشنه است؟» همین شوخی به ظاهر بی‌مزه به شاد شدن فرزند شما کمک بسیاری می‌کند و همچنین به او یاد می‌دهد در مواقع بحران، با خندیدن مشکلات را حل کند.

بهانه‌های ساده برای خندیدن پیدا کنید
برای خندیدن، لازم نیست یک اتفاق فوق العاده خنده دار و جالب بیافتد. همچنین اگر می‌خواهید فرزندتان را بخندانید، لازم نیست یک کمدین حرفه‌ای باشید. کافیست کمی خلاقیت و حوصله داشته باشید. کمی آب را با مقداری مایع ظرف شویی مخلوط کنید و با یک نی حباب درست کنید. یا داستان‌های تخیلی و با نمک بسازید. اما آنچه در این میان مهم‌تر از خندیدن است، تقویت روابط خانوادگی است. اینکه شما برای گذراندن اوقاتی خوش با فرزندتان وقت می‌گذارید باعث می‌شود رابطه فرزندتان با شما تقویت شود و او به شما علاقه پیدا کند. با این حال، تعیین محدوده‌های رفتاری همچنان مهم است. به گونه‌ای که فرزندتان بتواند در اوج صمیمیت با شما، احترامتان را نیز حفظ کند.

الگوی خوبی باشید
اگر می‌خواهید فرزند خوش اخلاق و شوخ طبعی داشته باشید، اول باید از خود شروع کنید. زیرا بخش عمده‌ای از رفتارهای کودکان، تقلیدی است از رفتارهایی که آنها در اطراف خود می‌بینند. اگر شما در شرایط بحرانی و استرس زا نمی‌توانید خود را کنترل کنید، از فرزندتان توقع خوش اخلاقی در شرایط سخت را نداشته باشید. سعی کنید در هر حال بخندید و همیشه به نقاط مثبت شرایط نگاه کنید. همچنین اگر فرزندتان مرتکب اشتباهی از روی غفلت شد، سخت گیری بیش از حد نکنید و سعی کنید با خندیدن و رویی باز اشتباهش را به او گوشزد کنید. همیشه محیط اطراف خود را با نشاط نگهدارید و برای خندیدن و شاد بودن، به دنبال بهانه باشید.

 

برچسب ها: کودک، شوخ طبعی تعداد بازديد: 1740 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز