Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 07:04

26
آبان
آرام باشند!

آرام باشند!

اگر کودک شما بیش از حد تحرک دارد، این بدان معنا نیست که او بیش فعال است. تعداد کمی از کودکان واقعا بیش فعال هستند (3 تا 6 درصد کودکان در سن مدرسه). بیش فعالی اغلب با عدم تمرکز و کم توجهی همراه است.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

قبل از سن 6 سالگی برای کودکان بسیار سخت است که برای مدت طولانی بدون حرکت بمانند. کودکان نیاز فراوانی به تحرک دارند، آنها نیاز دارند: راه بروند، بدوند، بپرند یا از جایی بالا بروند تا بتوانند احساس خوبی داشته باشند و از تنش رهایی یابند یا حتی برای اینکه احساسات خود را بیان کنند (مثلا برای نشان دادن شادی) به هوا بپرند! گاهی انگیزه‌های تحرک کودک، با هیجاناتی همراه می‌شود که کنترل او را دشوار می‌کند.

کودک با احساسات خود زندگی می‌کند و هنوز به اندازه کافی بالغ نشده است تا بتواند به احساسات خود تسلط پیدا کند. اما یادمان باشد که این هیجانات جزو لاینفک فرآیند فیزیولوژیکی طبیعی اوست. شما نمی‌توانید منتظر باشید که کودک 2 یا 3 ساله‌تان خودش منطقی برخورد کند و از دویدن باز ایستد. به کمک شما کودک به‌تدریج یاد خواهد گرفت که او فرمانروای بدنش است و می‌تواند هر موقع که تصمیم بگیرد از حرکت بایستد.

راهکارهایی برای اینکه به کودک بیاموزید آرام باشد 

 کودک خود را با ماشینی که بسیار سریع حرکت می‌کند مقایسه کنید. به او خاطر نشان کنید زمانی که می‌دود قلب کوچکش سریع‌تر می‌زند، پاهایش ناچار هستند سریع‌تر حرکت کنند، اگر بخواهد چیزی بگوید باید صدایش را بلندتر کند و نفس‌هایش سریع‌تر می‌شود. به او بگویید اگر می‌خواهد دچار حادثه‌ای نشود باید سرعت موتورش را کاهش دهد! به کودکتان یادآوری کنید که راننده ماشینش خود اوست و تنها خودش است که می‌تواند سرعتش را کنترل کند.  به کودكتان بیاموزید که به آرامی نفس بکشد تا بتواند آرامش خود را بازیابد. برای آموزش بهتر روش آهسته نفس کشیدن، تصویر بادکنکی را که بادش در حال خارج شدن یا در حال باد شدن است برای او ترسیم کنید.

برای اینکه به کودک‌تان کمک کنید تا آرام بنشیند، به او بگویید: «من تا 5 می‌شمرم و وقتی گفتم 5، دوست دارم که تو نشسته باشی.» وقتی او نشست تا زمانی که کاملا آرام شود با دادن دستورالعمل‌های جدید (مثل بستن چشم، دراز کشیدن، عمیق نفس کشیدن و ...) به شمردن ادامه دهید.  شدت صداها را کاهش دهید؛ با او آرام صحبت کرده و تشویقش کنید که آرام‌تر سخن بگوید.

به طور مثال تظاهر کنید که یک دکمه در گردن او وجود دارد که با فشار دادن آن صدای او را کم می‌کنید.  کودک را تشویق کنید که بازی‌های انرژی بر، آرام و پشت سرهم را انجام دهد: به عنوان مثال بازی ماشین و چراغ قرمز که کودک باید با توجه به چراغ حرکت کرده یا پشت چراغ قرمز توقف کند؛ بازی مجسمه که کودک با شنیدن آهنگ باید حرکت کند و با قطع شدن صدای آهنگ باید همانند مجسمه بی‌حرکت بماند؛

بازی خانه سازی و... .  از کودکتان هنگامی که موفق می‌شود آرامشش را حفظ کرده و خود را کنترل کند، قدردانی کنید. در مکان‌هایی مثل کتابخانه، مطب دکتر، رستوران و ... که حفظ سکوت الزامی است، بهتر است از کودک بخواهید بازی‌های بی‌صدایی را انجام دهد؛ به عنوان مثال راه رفتن لاک پشت یا موش را تقلید کند و هنگامی که هیجان زده است به سادگی و ملایمت دستتان را روی شانه‌های او قرار دهید.

آیا کودک شما بیش فعال است؟

اگر کودک شما بیش از حد تحرک دارد، این بدان معنا نیست که او بیش فعال است. تعداد کمی از کودکان واقعا بیش فعال هستند (3 تا 6 درصد کودکان در سن مدرسه). بیش فعالی اغلب با عدم تمرکز و کم توجهی همراه است. اگر فکر می‌کنید که فرزندتان با این مشکل دست به گریبان است با پزشک خود مشورت کنید او مطمئنا راهکارهایی را به شما ارائه می‌دهد تا بتوانید به کودکتان کمک کنید.

 

برچسب ها: آرام کردن کودک، کودک بیش فعال، بیش فعالی، علل بیش فعالی، درمان بیش فعالی، آرام بودن کودک تعداد بازديد: 727 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز