Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 21:18

7
دی
مادر پدر؛آغوشت را ازمن نگير! - بخش اول

مادر پدر؛آغوشت را ازمن نگير! - بخش اول

آغوش والدین امن‌ترین و آرامبخش‌ترین جای برای نوزاد و کودک است.

نرگس میرفتاح؛ روان شناس و مدرس مهارت‌های زندگی

 

 

آغوش والدین امن‌ترین و آرامبخش‌ترین جای برای نوزاد و کودک است. اما نکته‌ای که شما والدین عزیز قبل از فرزنددار شدن باید به آن توجه کنید این است که با رعایت مهارت توجه به خود و آرامش روانی این تصمیم بزرگ زندگیتان را بگیرید اگر دچار تنش‌ها، اضطراب‌ها، استرس‌ها و  بیماری‌هایی هستید خود را درمان کنید و یا در مرحله درمان باشید که آغوش گرم شما همراه استرس و تنش برای فرزند شما نباشد هر چه شما والدین عزیز سالم‌تر، شاداب‌تر، آرام‌تر و دارای توجه به خود باشید این آرامش شما به فرزند دلبندتان انتقال می‌یابد و در رشد عاطفی کودکتان تاثیر بسزایی دارد.

مهارت فرزندپروری را یاد بگیرید

تصمیم زیبایی است تولد فرزند و باردارشدن، مهم‌ترین قسمت زندگی زناشویی است شیرین‌ترین لحظه‌ای است که زن و مرد در زندگی تجربه می‌کنند و دارای نقش پدری و مادری می‌شوند و مسئولیت جدید و مهمی به دوش می‌کشند اما عزیزان دانستن و یادگیری مهارت فرزندپروری را قبل از اقدام به این مسئله در زندگی خود جای دهید نه زمانی که فرزندتان متولد شده و فرصت کلاس و آموزش ندارید اما باز هم از صحبت‌های روان‌شناسی رسانه‌ها استفاده کنید و تربیت میوه زندگیتان را ایمن کنید و این را به خاطر داشته باشید که تامین عاطفی فرزندتان در دستان پدر و مادر است و هیچ کدام نمی‌‌توانند جای دیگری را بگیرند و هر یک وظایفی دارند.

ارتباط عاطفی با نوزاد

اما مسئله تاثیر آغوش والدین، والدینی که صبور، مهربان، عاشق و با مدیریت زمان و برنامه‌ریزی دقیق پیش می‌روند می‌توانند از لحاظ عاطفی هم در دوران نوزادی، کودکی و هم به سوی بزرگسالی فرزند خود را تامین عاطفی کنند. آغوش والدین تجربه‌ای است شگفت‌انگیز که در طی آن، شما و کودکتان یاد می‌گیرید که یکدیگر را دوست بدارید. این ارتباط ممکن است به محض آن که چشمان خود را برای نخستین بار به روی کودک می‌گشایید، شکل بگیرد. اگر زایمان به خوبی پیش برود و نوزاد بلا فاصله بعد از تولد به نزد شما آورده شود، ممکن است با نگاه  کردن و شیر خوردن، عشق شدیدی را در شما ایجاد کند.

نوزاد نزدیکی بدن مادر، شنیدن صدای او،  نگریستن به چشم‌هایش و طعم نخستین شیر را تجربه خواهد کرد؛ تمام این چیزها سبب احساس آرامش و امنیت در وی می‌شود. اهمیت برقراری ارتباط عاطفی مادر و نوزاد به گونه‌ای است که به محض تولد، نوزاد را روی شکم مادر قرار می‌دهند تا ارتباط عاطفی دوطرفه‌ای بین آنها شکل گیرد. این روش، برای ادامه شیردهی، ثبات عواطف بین مادر و نوزاد و در نهایت رشد و تکامل شیرخوار مؤثر است اما پس از تولد و در دوران شیرخوارگی، مهم‌ترین راه ادامه ارتباط عاطفی میان مادر و نوزاد، در آغوش گرفتن کودک به دنبال آن تماس پوستی است.

پوست بیشترین نقش را در برقراری ارتباط کودک با محیط پیرامونش دارد و به دلیل آن که در اوایل زندگی هنوز احساسات طفل شیرخوار تکامل نیافته است، حس لامسه نقش مهمی  در این زمینه دارد. در آغوش گرفتن نوزاد و تماس پوستی با او باعث تقویت رشد شناختی، روحی و عاطفی است این کار نه تنها باعث بغلی شدن کودک نمی‌شود، بلکه با تأمین نیاز غریزی اش باعث افزایش بقای او شده و به‌عنوان نیروی انرژی زا عمل می‌کند. از آنجا که اکثر عکس‌العمل‌های نوزاد، غریزی است و در حافظه‌اش باقی نمی‌ماند، تصور بغلی شدن کودک نادرست است و از نظر علمی مورد قبول نیست. همچنین تماس پوستی با کودک باعث می‌شود بسیاری از علائم مربوط به بیماری‌ها مانند افزایش یاکاهش دمای بدن و یا تورم بزودی تشخیص داده شود.

نیازهای عاطفی

کودکان به‌خصوص در شش ماه اول زندگی نیازمند توجه کامل والدین خود هستند. آنها گریه می‌کنند تا نیازهایشان برطرف شود، بنابراین شیردهی کافی در رسیدگی به نوزاد، نوعی ارزش‌گذاری به کودک محسوب می‌شود. کودک با سن کمتر از شش ماه شخصیتی جدا از مادر ندارد، گریه او خبر از مشکلش می‌دهد و در آغوش گرفتن او باعث آرامش کودک می‌شود در حالی که بی‌اعتنایی کودک را بهانه‌گیر و لجوج می‌کند. ارتباط جسمانی و عاطفی مادر و جنین پس از تولد، کودک را برای پنج الی شش ماه نسبت به بیماری‌هایی که مادر نسبت به آن ایمن است، مصون می‌کند از طرفی ادامه این ارتباط و در آغوش گرفتن نوزاد توسط مادر، مقاومت شیرخوار را در برابر عوامل عفونی تقویت کرده و باعث افزایش اشتهای او می‌شود. نقش پدر در رشد جسمانی و عاطفی فرزندش به این صورت است که  تماس پوستی پدر با فرزند ارتباط عاطفی قوی را بین آنها برقرار می‌کند.

تحقیقات ثابت کرده است بوی بدن پدر باعث آرامش نوزاد است به همین دلیل توصیه می‌شود کودکی که در اثر قولنج، دچار درد و ناراحتی شده است، در آغوش پدر قرار گیرد. این در حالی است که تماس کودک با پدر یا مادر سیگاری باعث بروز مشکلات پوستی، آلرژی واسترس در او می‌شود. در آغوش گرفتن نوزاد بر تکامل سیستم شنوایی او مؤثراست و  قدرت شنیداری شیرخوار در شش ماهگی تحریک می‌شود، بنابراین بغل کردن و صحبت کردن با او با لحنی مناسب، آرام و همراه با نوازش باعث تقویت شنوایی در نوزاد می‌شود و شخصیت او را در آینده آرام می‌کند. هنگام استفاده از گهواره، مادر بالای سر کودک باشد و با نوازش، صحبت، گفتار زیبا و لالایی او را آرام کند. 

ادامه مطلب

برچسب ها: محبت پدر و مادر به فرزند، بوسیدن نوزاد، آغوش پدر و مادر، نوازش کردن نوزاد، محبت به نوزاد تعداد بازديد: 650 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز