Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 21:47

1
اسفند
اسرار برقراری ارتباط با كودك (1)

اسرار برقراری ارتباط با كودك (1)

ممكن است كه كودك شما كلمات جدیدی را یاد بگیرد و درست هم از آنها استفاده كند؛ ولی او باریك‌بینی و مهارت بزرگ‌ترها را در رساندن منظورش ندارد و ممكن است اصلا مفهوم یك قول را نتواند درك كند؛ ولی در عین حال از كلمات درست استفاده كند.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

كودكان علاقه زیادی به شنیدن صداهای اطرافیان و توجه كردن به حرف‌های آنها را دارند. اگر یك كودك نوپا دارید با كمی توجه این مسأله را باچشمان خود خواهید دید. با كودك خود تا می‌توانید حرف بزنید. برخی از مكالمات خود را به او و خودتان اختصاص دهید. اگر در حضور خواهر یا برادر بزرگ‌ترش با او حرف بزنید، او كمتر تلاش می‌كند تا كلمات و عبارات شما را تكرار كند. این مسأله وقتی كه با او تنها هستید نتیجه بهتری دارد.

اجازه دهید در حین صحبت كردن و حرف زدن صورت و تمام حالات شما را ببیند. گاهی اوقات می‌توانید منظور خود را با برخی حركات و عكس‌المعل‌ها نشان دهید. این زمان، زمان سربه‌سر گذاشتن نیست. وقتی كه آغوش خود را باز می‌كنید تا او را در بغل بگیرید، گفتن برخی جملات مثل كوچولوی زشت و لوس من كیه؟

باعث گیجی او می‌شود. زیرا در عین استفاده از كلماتی مثل زشت و لوس منظورتان ابراز محبت كردن است و در واقع می‌خواهید از زیبایی و شیرینی او حرف بزنید؛ اما همین مسأله او را دچار سردرگمی می‌كند به كودك خود كمك كنید تا منظور كلی شما را درك كند. مهم نیست كه معنای دقیق كلمات شما را بفهمد همین اندازه كه منظورتان را دریابد كافی است.

اگر می‌خواهید به او غذا بدهید بعد از حاضر شدن غذا بشقاب را روی میز گذاشته و دست‌تان را به سمت او دراز كنید و به او بگویید كه وقت غذا خوردن است. به این ترتیب او می‌فهمد كه ناهار آماده است. با گذشت زمان و تكرار بیشتر كلمات و جملات، او معنای آنها را بهتر می‌فهمد و درك می‌كند. احساسات و هیجانات خود را با او تقسیم كنید.

فرقی نمی‌كند كه در چه موقعیتی و راجع به چه چیزی حرف می‌زنید؛ وقتی كه با احساس و هیجان حرف می‌زنید، بیشتر او را جذب می‌كنید و او تحریك می‌شود تا با تلاش بیشتر هر آنچه را می‌گویید بهتر درك كند. 

چگونه می‌توانم به كودك نوپای خود كمك كنم تا بهتر ارتباط برقرار كند؟
به كودك خود كمك كنید تا بفهمد كه حرف زدن و صحبت كردن برای ارتباط برقرار كردن است. اگر از طرفداران رادیو هستید و مرتب در خانه رادیو گوش می‌دهید، بهتر است گاهی اوقات موج رادیو را عوض كنید تا شنیدن صداها و تغییر آنها برای او ایجاد تنوع كند، در این حین اجازه دهید تا كودك‌تان معنای صداها را بدون تماشای چهره‌ها و دیدن حالات گویندگان آنها درك كند. اگر كمی با او تمرین كنید، می‌بینید كه چقدر راحت‌تر زبان او را می‌فهمید و او نیز متقابلا بهتر شما را می‌فهمد. 

كودكان راستگویی و دروغگویی را چگونه یاد می‌گیرند؟
ممكن است كه كودك شما كلمات جدیدی را یاد بگیرد و درست هم از آنها استفاده كند؛ ولی او باریك‌بینی و مهارت بزرگ‌ترها را در رساندن منظورش ندارد و ممكن است اصلا مفهوم یك قول را نتواند درك كند؛ ولی در عین حال از كلمات درست استفاده كند.
مثلا وقتی كه به او می‌گویید «پنج دقیقه دیگر هم می‌توانی بازی كنی، ولی بعد باید مستقیم به رختخواب بروی» او با شادی به شما می‌گوید «قول!» در واقع با گفتن یك كلمه كوتاه منظورش را به شما می‌رساند.

در واقع با این كلمه توافق خودش و شما را برای بازی بیشتر و بعد به رختخواب رفتن ابراز می‌كند؛ در حالی‌كه بعد از به اتمام رسیدن آن پنج دقیقه مورد نظر، یك پنج دقیقه دیگر از شما فرصت می‌خواهد و شما در اعتراض به او می‌گویید: «تو قول داده بودی.» ولی او هرگز مفهوم واقعی شما را از كلمه «قول» نمی‌تواند درك كند. 

ممكن است كودك‌تان برخی مواقع دروغ بگوید و یا برخی حقیقت‌ها و واقعیت‌ها را انكار كند؛ بدون آنكه معنایی از صحت یا عدم صحت مسائل در ذهن داشته باشد. او همان‌گونه كه احساس می‌كند، حرف می‌زند.

مثلا با خواهرش دعوا می‌كند و در حین دعوا به زمین می‌خورد و زانویش خراش برمی‌دارد و به دروغ می‌گوید كه خواهرش او را هل داده است؛ در حالی‌كه این حرف حقیقت ندارد، اما در نظر او حتی اگر خواهرش هم او را هل نداده باشد و زانویش را زخمی نكرده باشد، احساساتش را جریحه‌دار كرده است. او نوعی احساس راست را در قالب كلمات نادرست و دروغ بیان می‌كند و به جرأت می‌توان گفت كه دروغ گفتن كودكان با دروغ گفتن بزرگ‌ترها بسیار فرق دارد...

 

 

برای خواندن بخش دوم -اسرار برقراری ارتباط با كودك- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تربیت کودک، حرف زدن با کودک، حرف زدن کودک، برقراری ارتباط با كودك، کودک و راستگویی، کودک و دروغ تعداد بازديد: 689 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز