Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 16:05

4
بهمن
تربيت کودک در خانواده

تربيت کودک در خانواده

روشی كه پدر و مادرها برای برخورد و تعامل با یكدیگر انتخاب می‌كنند، تأثیرات فراوانی روی كودكان دارد.

تحریریه دنیای سلامت

 


اهمیت كار گروهی چیست؟

روشی كه پدر و مادرها برای برخورد و تعامل با یكدیگر انتخاب می‌كنند، تأثیرات فراوانی روی كودكان دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد كه: 

 احساس امنیت و خوشبختی كودكان كاملاً به رفتار پدرو مادر با یكدیگر وابسته است.

 شادی و رشد كودك بستگی به كیفیت رابطه پدر و مادرها دارد.

 ناسازگاری شدید بین پدر و مادرها با مشكلات رشدی و رفتاری كودكان همراه است. كودكان به پدر و مادر خود نگاه می‌كنند، حركات و رفتارهای آنها را می‌بینند و دقیقاً هر آنچه كه می‌بینند، یاد می‌گیرند. از نظر برخی پدر و مادرها نشان دادن این اختلافات كه بخشی بسیار عادی از زندگی است، بهترین و سالم‌ترین شیوه برای مقابله با اختلافات و حل مشكلات را به كودكان می‌آموزد. آنها معتقدند كه این روش، یعنی مشاهده اختلافات و ناسازگاری‌ها یك روش كلیدی برای رسیدن به روابط طولانی‌مدت است. 

مدیریت اختلافات، بخشی از زندگی خانوادگی

بزرگ‌ترها نقش مهمی در به وجود آوردن یك محیط سالم برای كودكان دارند. این، به آن معناست كه آنها باید از یكدیگر حمایت و مشكلات را حل و فصل كنند و در امور مربوط به خانه و خانواده همكاری داشته باشند. برخی ناسازگاری‌ها و اختلافات اجتناب‌ناپذیرند و حتی با داشتن قوی‌ترین روابط باز هم نمی‌توان از آنها جلوگیری كرد.

دیدگاه زن و مرد نسبت به زندگی خانوادگی و باورهای آنها با هم فرق دارد و ممكن است در مورد بایدها و نبایدها و روش تربیت فرزندان با هم تفاوت‌های بنیادین داشته باشند. این مسأله بسیار طبیعی است؛ چرا كه پدر و مادر امروز، كودكان دیروزی هستند كه در خانواده‌های مختلف با باورها و روش‌های متفاوت بزرگ شده و تربیت یافته‌اند. كودكان نیز خواهند توانست با ناسازگاری‌ها و اختلافات كنار بیایند و روشی برای مقابله با آنها بیابند.

این مسأله در صورتی اتفاق می‌افتد كه آنها گاهی شاهد اختلافات پدر و مادرشان باشند و در نهایت هم ببینند كه چطور بزرگ‌ترها با همكاری هم مشكلات را حل می‌كنند و اختلافات‌شان پایان می‌گیرد. اما چنانچه آنها شاهد اختلافات و دعواهای مداوم پدر و مادرشان باشند و اغلب هم این اختلافات حل نشده باقی بمانند، مطمئناً تأثیر نامطلوبی روی آنها خواهد گذاشت و در آینده به یكی از همین پدر و مادرهای ناسازگار كه قدرت حل مشكلات و همكاری با یكدیگر را ندارند، تبدیل می‌شوند. 

كار گروهی یعنی كار كردن با هم برای حل مشكلات قابل حل، مدیریت مشكلات لاینحل و مدیریت ناسازگاری‌ها و اختلافات.

 

توجه به خود

خلق و خو، سلامتی، شادی، خوشبختی، میزان استرس‌ها و همه این عوامل تأثیر مستقیمی روی میزان لذتی كه از سپری كردن اوقات‌تان در كنار خانواده می‌برید، دارد. این عوامل علاوه بر تأثیر روی روابط خانوادگی بر نحوه مقابله با استرس‌ها و مشكلات نیز اثر می‌گذارند. توجه به خود و روابط‌تان، به شما انرژی مضاعفی می‌دهد و بر حس مسئولیت‌پذیری‌تان نسبت به پدر و مادر و فرزندان‌تان می‌افزاید.

توجه به روابط خود

مراقبت از كودكان مستلزم داشتن روابط خوب خانوادگی است. داشتن روحیه همكاری و مهارت‌های كار گروهی، به حفظ روابط خانوادگی كمك می‌كند. وقتی كه با شریك زندگی خود احساس صمیمیت و نزدیكی می‌كنید و او به خوبی از شما حمایت می‌كند، مطمئناً محیط بهتر و آرام‌تری برای رشد و نمو كودك خود فراهم خواهید ساخت.

مهارت كار گروهی، برای اغلب روابط مفید است و بر محیط‌های خانواده به هر شكلی كه باشند، خانواده‌های تك‌والد یا دو والد، تأثیر مطلوبی می‌گذارد. با كار گروهی، هنگام نیاز بیشتر مورد حمایت خواهید بود. مسلماً برای همه افراد گاهی اوقات پیش می‌آید كه نیاز به حمایت بیشتر سایر افراد خانواده خود دارند؛ مثلاً وقتی كه دچار اندوه و اضطراب می‌شوند، نیاز دارند شریك زندگی و سایر نزدیكان بیشتر آنها را درك و تا مدتی بیشتر از قبل به آنها توجه كنند. 
 

برچسب ها: تربيت كودك اهميت كار گروهي در خانواده، نقش خانواده در تعلیم و تربیت کودکان، مبانی تربيت كودك، نقـش مادر در تربیت فرزند، نقش پدر و مادر در تربیت و آموزش فرزندان، نقش والدین در پرورش خلاقیت کودکان، نقش خانواده در تربیت کودکانپ تعداد بازديد: 665 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز