Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:18

30
اردیبهشت
چرا بازی کردن در فضای بیرون از خانه اهمیت زیادی دارد؟

چرا بازی کردن در فضای بیرون از خانه اهمیت زیادی دارد؟

مهم نیست که هوای بیرون از خانه چه چیزی را برای شما به ارمغان آورده باشد، در هر حال شما می‌توانید اوقات خوشی را در هر شرایطی با فرزند خود سپری کنید. بازی کردن در فضای بیرون از خانه، به سلامتی کودکان کمک می‌کند.

مترجم: اعظم اسلامی مجد

 

تحریریه زندگی آنلاین : مهم نیست که هوای بیرون از خانه چه چیزی را برای شما به ارمغان آورده باشد، در هر حال شما می‌توانید اوقات خوشی را در هر شرایطی با فرزند خود سپری کنید. بازی کردن در فضای بیرون از خانه، به سلامتی کودکان کمک می‌کند. حتما با وجود گسترش و شیوع بیماری‌های همه‌گیر، می‌توان راه‌هایی پیدا کرد و بازی کردن در فضای خارج از خانه را در برنامه زندگی کودک‌تان گنجاند.

در اطراف محل زندگی ما، طبیعت تماشایی و آرام‌بخشی وجود دارد. نیازی به سفرهای دور و دراز نیست. حتی یک فضای سبز کوچک هم می‌تواند شرایط ایده‌آل را در اختیار شما قرار دهد. حیاط خلوت، باغ کوچک خانوادگی، حتی بالکنی که چند باکس و گلدان کوچک دارد و ... همگی می‌توانند ارتباط روحی دلچسبی را با انسان‌ها ایجاد کنند. برای تقویت فیزیکی و عاطفی کودکان، لازم است خودتان را با شرایط حاکم، وفق دهید.

بازی کردن و تفریح در فضای بیرون و کاوش در طبیعت برای هر سنی مفید است. هر چه زودتر کودک خود را با طبیعت آشنا کنید، به همان اندازه این ارتباط بهتر شکل می‌گیرد. کودکان به طبیعت نیاز دارند. آب، باد، خاک، درخت و موجودات زنده طبیعت نباید محدود به قاب عکس و تصاویر مجازی باشد، چرا که می‌توانند ماندگارترین خاطرات را رقم بزنند.

 بیشتربخوانید:

با لجبازی کودک چگونه رفتار کنیم؟

 

 

 

 

این روزها، عاداتی مثل بازی‌های کامپیوتری و الکترونیکی، کودکان را از کشف زندگی طبیعی، محروم کرده است. فضاهای مکانیکی بازی نیز، کمتر پیش می‌آید که حس کنجکاوی کودکان را تحریک کنند. واقعیت دنیای مدرن امروز، تغییر در سبک زندگی و کم‌تحرکی، مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند و به شکل مستقیم روی زندگی کودکان اثر گذاشته‌اند. کودکان در حال رشد، از هر تجربه‌ای درسی می‌گیرند. آنها:

* با شاخه‌ها و برگ‌ها و مخروط‌ها و حتی سنگ‌ها، مجسمه و کاردستی‌های هنری درست می‌کنند. او را تشویق کنید که اقلام مختلف را پیدا کند و با چسباندن آنها به هم و یا به کاغذ، یک کار هنری درست کند. این کار حواس و مهارت‌های حرکتی آنها را تقویت می‌کند.

* با هم در اطراف خانه و محل‌تان، دوچرخه‌سواری کنید. اگر شرایط آن را ندارید، پیاده‌روی نیز گزینه دیگری است. سعی کنید که از فضای باز کمی لذت ببرید و با ورزش کردن مسیر درست سلامت جسمی را به فرزندتان بیاموزید. در طول مسیر، چیزهایی که می‌بینید را به فرزندتان توضیح دهید. آب و هوا را توصیف کنید و از جزئیاتی استفاده کنید که منجر به یادگیری بیشتر او می‌شود.

* وقت داستان‌خوانی را به بیرون از خانه موکول کنید. یک پتو یا زیر‌انداز، چند کتاب و یک مکان سایه‌دار، برای این منظور کافی است. بهتر است کتاب‌هایی را انتخاب کنید که در ارتباط با طبیعت هستند.

* دوستان و خویشاوندان خود را در فضای باز و در محیطی سبز، ملاقات کنید. از این طریق ارتباطات اجتماعی فرزندتان را بهبود ببخشید.

* کودکان و نوجوانان کمی بزرگتر را به چالش بکشید. آنها را درگیر فضای باز کنید. اجازه بدهید فرصت و امکانات بیشتر برای آنها ایجاد شود تا خودشان را درگیر چالش‌ها و فعالیت‌های جدید کنند.

بیشتربخوانید:

بازی هایی برای تکامل کودک در 3 سالگی

 

 

 

* شکارچی طبیعت باشید و یا به عبارت دیگر، چشمان آنها را برای شکار کردن در طبیعت تقویت کنید. این شکار به هیچ وجه ربطی به گرفتن جان موجودات زنده ندارد، بلکه از آنها بخواهید که به شکل و رنگ برگ‌ها، شاخه‌ها، میوه‌ها و سنگ‌ها دقت کنند. آنها می‌توانند اطلاعات به دست آمده را به شکل یک مجموعه، جایی ثبت کنند.

* وارد برنامه طبیعت‌گردی با سایر والدین شوید. با برنامه‌ریزی دقیق‌تر می‌توانید این فعالیت را به شکل گروهی‌تر دنبال کنید. بچه‌ها را به ماموریت‌های جاسوسی مخفی در طبیعت بفرستید. در طول مسیر پیاده‌روی از پیکان‌ها و حروف به عنوان نمادها و نشانه‌ها استفاده کنید (علامت‌گذاری می‌تواند با گچ هم انجام شود). پس کودکان را درگیر علامت‌ها و نشانه‌ها کنید تا در نهایت پیام طبیعت‌گردی گروهی را پیدا کنند.

* یک توپ همراه داشته باشید. لگد زدن به توپ، پرتاب آن، طناب زدن و انجام هر گونه ورزشی که در محیط خانه شرایط پرداختن به آنها نیست، می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد.

* برنامه یک پیک‌نیک خانوادگی و یا با دوستان را ترتیب بدهید. یک وعده غذایی را با هم به اشتراک بگذارید. پیاده‌روی کنید، بازی کنید و غذایی که دوست دارید را بخورید. بگذارید کودک و یا نوجوان شما ارتباط با دیگران را در فضایی طبیعی و دلچسب تجربه کند.

بیشتربخوانید:

 نقش مهم اسباب بازی در شکل گیری شخصیت کودک

 

 

 

فواید بازی کردن در فضای بیرون

بازی کردن و وقت‌گذرانی در طبیعت چیزی بیشتر از سرگرمی و تفریح برای کودک‌تان به ارمغان می‌آورد. این اتفاق برای حفظ سلامت جسم و روان آنها و از آن مهم‌تر برای رشدشان، بسیار مفید است. کودکان و نوجوانانی که زمان بیشتری را در طبیعت سپری می‌کنند:

* از لحاظ جسمی سالم‌تر و سرحال‌تر می‌شوند. گذراندن زمان کافی در فضای باز به بهبود رشد حرکتی و کاهش میزان چاقی کمک می‌کند. در ضمن یکی دیگر از فواید آن، دریافت ویتامین D بیشتر از طریق نور خورشید است. این ویتامین به تقویت و حفظ سلامت بدن کمک زیادی می‌کند.

* بازی در فضای بیرون از خانه باعث افزایش حس کنجکاوی، خلاقیت و تفکر انتقادی می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند کودکانی که زمان بیشتری را در طبیعت کاوش می‌کنند، در زمینه یادگیری نیز نتایج بهتری به دست می‌آورند.

* تحقیقات نشان می‌دهند که طبیعت‌گردی، نقش موثری در بروز رفتارهای مثبت دارد. کودکانی که زمان بیشتری را در فضای بیرون از خانه بازی می‌کنند، کمتر دچار عصبانیت و پرخاشگری می‌شوند. آنها مدیریت بیشتری روی رفتارهای خود دارند.

* از نظر روانی سالم‌تر هستند. استرس و افسردگی کمتر به سراغ آنها می‌رود. این دسته از کودکان به دلیل افزایش میزان تمرکز، بسیار کمتر از دیگران علائم مربوط به اختلال کمبود توجه بیش‌فعالی را بروز می‌دهند.

 بیشتربخوانید:

 نقش مهم اسباب بازی در شکل گیری شخصیت کودک

 

 

 

 

به خاطر داشته باشید که

طبیعت قدرت شفابخشی دارد. خود را از این نعمت بهره‌مند سازید و اجازه دهید انرژی خوب آن بر زندگی کودک‌تان اثر بگذارد. بعد از بازگشت به خانه، دست و صورت‌شان را بشویند، لباس‌ها را عوض کنند و به میزان کافی نیز استراحت کنند.

 

برچسب ها: کودکان، بازی، سلامت روان، خلاقیت، اسباب بازی، رشد کودک، سلامتی، ویتامین D، تقویت هوش، روابط اجتماعی، دوچرخه‌سواری تعداد بازديد: 94 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز