Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 09:06

16
اردیبهشت
بهترین زمان برای پرورش هوش اخلاقی کودک

بهترین زمان برای پرورش هوش اخلاقی کودک

یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوران‌های زندگی هر فرد، دوران کودکی او است، چون شخصیت و آینده‌اش در همین عهد پایه‌گذاری می‌شود و در همین دوره است که شخصیت اجتماعی و اخلاقی کودک شکل می‌گیرد.

اعظم حاجی یوسفی - بنیانگذار خیریه کود‌کان نیکوکار موعود‌ ایرانیان

 

تحریریه زندگی آنلاین : یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوران‌های زندگی هر فرد، دوران کودکی او است، چون شخصیت و آینده‌اش در همین عهد پایه‌گذاری می‌شود و در همین دوره است که شخصیت اجتماعی و اخلاقی کودک شکل می‌گیرد.

کودکان در کودکی به تدریج با صفات نیک و بد آشنا می‌شوند. عادت‌ها، طرز تفکر، عقاید و تمایلاتی که فرد در ایام کودکی کسب می‌کند، اساس شخصیت اجتماعی، طی دوره‌های بعدی زندگی‌اش خواهد شد.

برخی بر این باورند توانمندی‌های رفتار و ویژگی‌های شخصیتی بزرگسالان، تحت تأثیر رویدادها و آموزش‌هایی است که در دوران کودکی برایشان اتفاق افتاده است.

آنچه مسلم می‌باشد، این است که همه والدین تمایل دارند فرزندانی تربیت کنند که مقید به اصول اخلاقی باشند، بنابراین والدین باید بدانند، پرورش اخلاق آموختنی است و دوران کودکی زمانی طلایی است، چرا که مغز در این دوران رشدی سریع دارد، بنابراین نباید حتی لحظه‌ای را از دست داد.

بیشتربخوانید:

نقش هنر و کاردستی در تقویت خلاقیت و هوش کودک

 

 

در این راستا بازی یکی از عوامل مهم است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد و به اعتقاد روانشناسان اطلاعاتی که کودک از طریق بازی کسب می‌کند، نه تنها با زندگی فعلی‌اش بلکه با زندگی آینده او نیز ارتباط دارد. از سوی دیگر جامعه‌شناسان نیز بازی را برای رشد اجتماعی کودکان ضروری می‌دانند و معتقدند که بازی برای کودک نقش حیاتی دارد و باعث پرورش روح و انبساط خاطر او می‌شود.

لذا با کمی توجه و دقت بر بازی‌های کودکان می‌توان در سایه آن صفات اخلاقی و اجتماعی فراوانی را به کودکان آموخت.

از جمله: روح همکاری، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، دوستی، مهربانی، اخلاق و ... ‌.

بنابراین با توجه به اهمیت بازی و علاقه‌مندی کودکان به بازی، اهمیت دقت به نوع بازی‌هایی که آنها انجام می‌دهند از جمله مسئولیت‌های مهم والدین است. در این راه، «موسسه کودکان نیکوکار» در کنار والدین و مربیان آموزشی کودک، قرار دارد تا با ارائه طرح‌های بازی و کارگاه‌های آموزشی در خدمت باشد و این‌ها تصاویر تعدادی از کودکان نیکوکاری است که در فعالیت‌های اجتماعی مناسب با سن‌شان مشارکت کرده‌اند.

 بیشتربخوانید:

با لجبازی کودک چگونه رفتار کنیم؟

 

 

کودکان نیکوکار یا گروه فعالین اجتماعی کودک با کمک مربیان و والدین در روند رشد با بازی‌هایی با مفاهیم گوناگون مهربانی و نیکوکاری، آموزش بخشش و نیک‌اندیشی می‌بینند و از همه مهم‌تر با آسیب‌های اجتماعی آشنا شده و راه‌های مبارزه با آنها را نیز می‌آموزند.

 مربیان محترم مهدها، والدین، پیش‌دبستانی‌ها و پایه ابتدایی مدارس می‌توانند با هماهنگی با موسسه، برنامه‌هایی بر پایه بازی و طرح برگزاری کارگاه‌های آموزشی شاد و خلاق برای کودکان دریافت نمایند و پس از اجرای برنامه‌ها تصاویر برترین‌ها در این صفحه چاپ شده و جوایزی را دریافت خواهند کرد.

مهربانی کار سختی نیست که کودکان نتوانند از عهده آن بر بیایند. دست‌های کوچک آنها و قلب مهربان‌شان معجزه‌های بسیاری کرده و خواهد کرد. بسته‌بندی چند دانه برای پرندگان در زمستان بازی‌ای بود که بچه‌ها با علاقه انجام دادند. آن‌ها بسته‌های خود را به دوستان دیگر هدیه دادند تا به پرندگان بدهند.

بازی جذاب دیگری که کودکان نیکوکار انجام دادند، این بود که وسایل اضافی خود از جمله اسباب‌بازی و هدایایی که مورد نیازشان نبود را در بازارچه کوچک خیریه‌ای به فروش رساندند تا با درآمد آن بتوانند باعث خوشحالی کودکان فقیر شوند. آن‌ها در این بازی بسیار آموختند و ضمن بازی فروشنده بودن، داد و ستد، بخشش و ... را تجربه کردند.

بیشتربخوانید:

بهترین و بدترین خوراکی‌ها برای کودکان بیش فعال

 

 

و بخش مهم قضیه اینکه در این گونه بازی‌ها کودکان متوجه می‌شوند هستند کسانی که مانند آنها راحت زندگی نمی‌کنند و چیزهایی که به راحتی در دسترس‌شان است، امکان دارد در اختیار همگان نباشد و همین موضوع باعث می‌شود کودکان به حس رضایتمندی برسند و از طرفی وقتی کودک ببیند توانسته به دیگران یاری کند، علاوه بر اینکه به اعتماد به نفس خواهد رسید، به رشد شخصیتی و معنوی نیز دست خواهد یافت.

تحقیقات ثابت کرده‌اند کودکانی که در روند رشد در فعالیت‌های اجتماعی شرکت می‌کنند و با مفاهیم نیکوکاری آشنا می‌شوند، در آینده انسان‌هایی موفق‌تر، شجاع‌تر و با اعتماد به نفس بهتری در زندگی خواهند بود.

این گونه بازی‌ها را مدام تکرار کنید و با تکرار بازی‌هایی با محوریت خیرخواهی و مهربانی به رشد شخصیتی و اخلاقی فرزندتان در خردسالی و بزرگسالی کمک کنید. در این راه، «موسسه کودکان نیکوکار» در کنار شما قرار خواهد گرفت. در صورت نیاز با ما تماس بگیرید و فرزندان‌تان را به جمع کودکان نیکوکار پیوند دهید.

ضمن تشکر از مدیریت محترم مجله که در ترویج فرهنگ نیکوکاری یاوری خود را از ما دریغ نمی‌کنند و همچنین تشکر از مدیریت محترم شرکت زیباسازان کیانا که در تأمین جوایز همراه ما هستند.

 

راه‌های ارتباط با ما

تلفن تماس: 44656631

و تلفن همراه: 09391287850

برچسب ها: تغذیه، تقویت حافظه، آی کیو، اعظم حاجی یوسفی، تقویت هوش، هوش، شخصیت اجتماعی، تربیت، رفتار تعداد بازديد: 295 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز