Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 6 تیر 1401 - 18:39

17
دی
نسخه‌ای برای خواب راحت کودکان

نسخه‌ای برای خواب راحت کودکان

احتمالا وقتی که صورت کودک‌تان را در خواب تماشا می‌کنید، قند توی دل‌تان آب می‌شود و برایش ضعف می‌کنید. آنها وقتی که خواب هستند، شیرین، پاک و معصوم به نظر می‌رسند.

مترجم :  اعظم اسلامی مجد‌

 

تحریریه زندگی آنلاین : احتمالا وقتی که صورت کودک‌تان را در خواب تماشا می‌کنید، قند توی دل‌تان آب می‌شود و برایش ضعف می‌کنید. آنها وقتی که خواب هستند، شیرین، پاک و معصوم به نظر می‌رسند. به همان میزان، زمانی که می‌دانید کودک‌تان باید شب راحت بخوابد و استراحت کند، اما نمی‌تواند، ناراحت می‌شوید، البته این وضعیت چیزی نیست که به خاطر آن دچار استرس زیاد شوید و می‌توانید با کمی دقت و درایت بیشتر و بعد از برنامه‌ریزی دقیق‌تر، شرایط را بهبود ببخشید. ابتدا باید بتوانید نیازهای خواب فرزند خود را بشناسید. کودکان در طول 2 ماه نخست زندگی‌شان، به همان اندازه که به شیر نیاز دارند، به خواب هم احتیاج دارند. هر 2 ساعت یک بار گرسنه می‌شوند، شیر می‌خورند و می‌خوابند. در این بازه زمانی ممکن است کودک شما بین 10 تا 18 ساعت در روز بخوابد. آنها تفاوت بین روز و شب را نمی‌دانند. پس بدون توجه به زمان می‌خوابند و فقط از روی نیاز بدنشان ممکن است زمان بیداری کودک شما از ساعت 1 نیمه شب تا 5 صبح باشد. از 3 تا 6 ماهگی، شیرخواران بسیاری قادرند تا 6 ساعت متوالی بخوابند، اما در حقیقت یک نظم دلخواه و روال خوب خواب وقتی ایجاد می‌شود که شیرخوار 6 تا 9 ماهه است. این اعداد در شیرخواران مختلف، متفاوت است و ممکن است شیرخواری دیرتر یا زودتر به این تعادل برسد.

بیشتربخوانید:

دکوراسیون اتاق کودک مبتلا به آلرژی

 

 

 

یک برنامه منظم و روال مناسب برای خواب او داشته باشید:

طی تحقیقاتی که روی 405 مادر با شیرخواران 7 تا 36 ماهه انجام شد، این نتیجه به دست آمد که داشتن یک برنامه خواب شبانه، می‌تواند کمک زیادی به راحت‌تر خوابیدن شیرخوار کند. شیرخواران و کودکانی که شب‌ها در یک ساعت منظم می‌خوابند، هم خواب بهتری دارند و هم کمتر از بقیه نیمه‌های شب با گریه از خواب بیدار می‌شوند. برخی از والدین برنامه خواب شیرخوار خود را از 6 تا 8 هفتگی او شروع می‌کنند. این برنامه و نحوه تنظیم آن، بستگی به شما دارد و قطعا با شرایط زندگی شما هماهنگ و هم‌سو می‌شود. در واقع ترکیبی از فعالیت‌های منظم روزانه و یک برنامه مداوم خواب، کلید موفقیت است.

 در طول روز، با انجام بازی‌های مختلف و پرجنب و جوش، کودک و یا حتی شیرخوار خود را خسته کنید. بعد از ظهرها بازی‌های آرام‌تری انجام دهید. شیرخوار و یا کودک شما با این کار انرژی‌اش را تخلیه می‌کند و قبل از خواب بیش از حد هیجان‌زده نمی‌شود.

 انجام بازی و فعالیت‌های روزانه را به یک روال همیشگی برای فرزندتان تبدیل کنید.

 هر فعالیت یا بازی که انجام می‌دادید، حتما با آرامش باشد.

 بسیاری از شیرخواران از حمام کردن و خواب بعد از آن لذت می‌برند. این خواب باعث آرامش آنها می‌شود.

 با کمی دقت در علایق فرزندتان، متوجه می‌شوید که چه فعالیت یا بازی را بیشتر دوست دارد. همان را با او انجام دهید.

 شرایط شب و خواب شبانه را در طول شب حفظ کنید، به طوری که اگر نیمه‌های شب از خواب بیدار شد، نور و شرایط دیگر اتاق و دور و برش همانی باشد که قبل از خواب بوده. سر و صداها به حداقل برسند، چراغ‌ها کم باشند و به طور کلی وضعیت به گونه‌ای باشد که فرزندتان بیش از حد تحریک نشود و بتواند دوباره با آرامش به خواب برود.

 نوزاد یا کودک خود را در آرامش بخوابانید.

از سن 12 – 6 هفتگی شیرخوار، شروع کنید به آرام کردن او. قبل از خواب شرایط را طوری آماده کنید که شیرخوار کم‌کم خواب‌آلود شود. هنگامی که در آستانه خواب است، او را روی تخت بگذارید. منتظر نمانید تا کاملا به خواب برود و بعد روی تختخوابش بگذارید. این روال به او کمک می‌کند تا بیاموزد خود را برای خواب آماده کند. نیازی نیست او را بغل کنید و آنقدر در آغوش خود نگاه دارید تا به خواب برود.

اگر فرزند شما برای آرام شدن مشکل دارد، سعی کنید زمان خواب او را جلوتر بیاورید.

  بیشتربخوانید:

راهکارهایی برای حل مشکل خواب‌ کودک

 

 

نکات مربوط به ایمنی نوزاد در خواب: کاهش خطر SIDS

هر بار که فرزندتان می‌خوابد، شما هم چرتی بزنید. برای کاهش خطر SIDS (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) به این موارد توجه کنید:

 همیشه کودک تان را به پشت بخوابانید.

 همیشه از تختخواب و یا سطحی که قرص و محکم است استفاده کنید. معمولا صندلی ماشین و وسایل نشیمن مثل مبل برای خواب شیرخواران توصیه نمی‌شود.

 اگر فرزند شما روی صندلی ماشین یا کالسکه و یا با تاب خوردن روی گهواره به خواب می‌رود، سعی کنید این عادت را از او دور کنید و در عوض یک سطح صاف و تخت را برای او جایگزین کنید.

 شیرخوار شما باید در یک اتاق با شما بخوابد، نه در یک تخت خواب مشترک با شما.

 اجسام و وسایل خیلی نرم را از او دور نگه دارید.

  از پوشاندن سر او و ایجاد گرمای زیاد در محیط اطرافش پرهیز کنید.

 از مانیتورهای خانگی و یا سایر دستگاه‌های تجاری استفاده نکنید.

 به واکسیناسیون فرزندتان حتما توجه داشته باشید.

 گاهی با او تماس نزدیک پوستی برقرار کنید (برای القای حس امنیت و آرامش).

 سیگار نکشید.

 تا جایی که می‌توانید شیر خودتان را به او بدهید.

 

آیا بگذارم فرزندم گریه کند یا نه؟

یکی از روش‌های خوب خوابیدن شیرخواران، روش «فِربِر» است. هدف از این روش این است که شیرخوار خودش بیاموزد چگونه به خواب برود تا در صورت بیدار شدن از خواب بتواند دوباره به خواب برود. ریچارد فربر، مدیر مرکز اختلالات خواب نوزادان و کودکان، این روش را توصیه کرده است. او می‌گوید که این آموزش را تا 5 تا 6 ماهگی کودک ادامه دهید. در این روش:

 کودک را روی تخت قرار می‌دهید، وقتی که خواب‌آلود است، اما بیدار. بعد از به خواب رفتن او، اتاق را ترک می‌کنید.

 اگر فرزند شما شروع به گریه کرد، چند دقیقه صبر کنید. این مدت زمان بستگی به شما و فرزندتان دارد. معمولا 1 تا 5 دقیقه می‌شود منتظر ماند. وقتی دوباره به اتاق او رفتید، سعی کنید که آرامش نمایید، اما بهتر است بیشتر از 3 دقیقه آنجا نمانید، حتی اگر هنوز در حال گریه کردن است. همین که صورت شما را ببیند، کافی است تا احساس آرامش و امنیت کند و بداند شما در نزدیکی او هستید.

 اگر همچنان به گریه کردن ادامه داد، به تدریج مدت زمان قبل از مراجعه به اتاق او را افزایش دهید، مثلا اگر دفعه اول 3 دقیقه صبر کردید، بار دوم 5 دقیقه و هر بار بعد از آن کمی بیشتر.

 شب بعد، اولین بار 5 دقیقه، بار دوم 10 دقیقه و بار سوم 12 دقیقه.

 استفاده از این روش ممکن است در چند شب اول دشوار باشد، اما به احتمال زیاد در شب سوم یا چهارم، الگوی خواب او منظم‌تر می‌شود. در نهایت یک هفته طول می‌کشد تا به روال منظمی برسید.

* قبل از اولین شب تمرین این روش، حتما استراحت کرده باشید تا توان لازم برای انجام این برنامه را داشته باشید. برای رسیدن به نتیجه، باید صبور باشید.

برچسب ها: کودک، بدخوابی، بی خوابی، خواب، اختلال خواب تعداد بازديد: 130 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز