Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 04:47

14
اردیبهشت
راهکارهایی عملی از افـرادی که تجربه دارند (2)

راهکارهایی عملی از افـرادی که تجربه دارند (2)

بچه‌ها خیلی زود سردشان می‌شود در نتیجه او را سریع درون آب قرار دهید.

 

بعضی بچه‌ها از اینکه چیزی دورشان پیچیده شود خوششان نمی‌آید و بهتر است این کار را برای این بچه‌ها انجام ندهیم. فراموش نکنیم که قنداق کردن هفته‌های اول خیلی مهم و تاثیر گذار است. نکته کلیدی برای یک قنداق خوب، داشتن پتویی مناسب است. پتوی مربع بزرگ از همه بهتر است. معمولا از پارچه فلانل (پارچه‌ای لطیف و سبك از پنبه و پشم) برای اینکار استفاده می‌شود اما بعضی والدین ترجیح می‌دهند از پارچه‌ای استفاده کنند که کمی کش بیاید.

پارچه‌های نخی هم گزینه‌های خوبی هستند زیرا جلوی تنفس بدن کودک را نمی گیرد و از افزایش بیش از حد دمای بدن کودکان جلوگیری می‌کند. اگر احساس می كنید فرزندتان را بیش از حد پیچیده‌اید، دست‌تان را بین پتو و بدن کودک‌تان قرار دهید، باید همان حسی را داشته باشید که هنگام حاملگی دست‌تان را بین شکم و شلوارتان قرار می‌دادید. قنداق کردن بچه کار خیلی سختی نیست به شرطی که مراحل زیر را رعایت کنید:

مرحله اول: پتو را به شکل لوزی بر روی زمینه یا  تخت قرار دهید. گوشه بالای پتو را تا کنید به طوری که گوشه به وسط پتو برسد. بچه را طوری روی پتو قرار دهید که سرش بر گوشه تا شده قرار بگیرد. به آرامی دست راستش را با زاویه قائم نسبت به بدنش قرار دهید. گوشه سمت چپ پتو را به طرف سمت راست بدنش بکشید و یک دور او را بپیچید (پتو را از زیر او رد کنید).

حال دست چپ او را نسبت به بدنش قائم قرار دهید، گوشه پایینی پتو را به سمت بالا بکشید، گوشه را بالای شانه سمت چپ او تا بزنید و و خوب بکشید، بالای قسمت چپ را کمی به سمت داخل بدن تا بزنید. آخرین گوشه پتو را که هنوز آزاد است را دور بدنش بپیچید و آن را محکم پشتش گیر اندازید.

نکته: اگر نمی‌توانید او را قنداق کنید طبیعی است. می‌توانید به جای همه این مراحل سخت، از پتوهای آماده استفاده کنید که فقط کافی است بچه را در آن قرار دهید و دکمه‌ها زیپ آن را ببندید.

حمام کردن

شما هم احتمالا دوست دارید از اولین حمام فرزندتان فیلمبرداری کنید. اما حواس‌تان باشد این کار را خودتان که قرار است بچه را هم بشویید انجام ندهید، زیرا برای شستن بچه‌ای که مدام پیچ و تاب می‌خورد، هر دو دست لازم است. اگر کودک‌تان در آب جیغ کشید و گریه کرد، تعجب نکنید.

خیلی از نوزادان از اینکه لباس‌شان از تن‌شان در آورده شود بدشان می‌آید و نسبت به آن عكس‌العمل نشان می‌دهند. این کاملا طبیعی است. تا زمانی‌ که ناف بچه نیفتاده است، او را در حجم زیادی از آب (مانند وان حمام) قرار ندهید. بدن او را کمی خیس کنید و با پارچه‌ای خیس و کمی صابون او را تمیز کنید.

صابون یا شامپوی مورد استفاده باید ملایم و بدون بو باشد. همچنین در حمام کردن او افراط نکنید. هفته‌ای 2 الی 3 بار کافی است. بیش از این پوست بچه را خشک می‌کند. اما بعد از مدتی که فرزندتان خوردن غذاهای جامد را شروع کرد، می‌توانید بیشتر او را حمام کنید. اما بهتر است کجا بچه‌ها را حمام کنید؟ مادری 25 ساله در این زمینه تجربه جالبی دارد: «من اولین بار پسرم را در سینک آشپزخانه حمام کردم.

او از این کار خیلی بدش آمد! اما دفعه بعد حوله‌ای زیر او در سینک پهن کردم. با این کار او احساس راحتی بیشتری کرد». متخصصان در این زمینه لگن‌های مخصوص نوزادان را توصیه  می کنند. قبل از اولین حمام، همه وسایل مورد نیاز را از قبل آماده کنید و دم دست بگذارید. در اینجا راهکارهای دیگری نیز به شما معرفی میكنیم.

مرحله اول: در سینک یا لگنی 8 تا 10 سانتی‌متر آب گرم بریزید (گرمای آب باید در حدی باشد که کف دست‌تان آن را حس کند). بچه‌ها خیلی زود سردشان می‌شود در نتیجه  او را سریع درون آب قرار دهید. سرش را با دست‌تان بپوشانید و اول پاهایش را در آب بگذارید. با استفاده از یک لیوان آب مدام آب گرم بر بدنش بریزید تا گرم بماند.

مرحله دوم: موهایش را به کمک پارچه‌ای نرم بشویید. پوست سرش را ( حتی قسمت‌های نرم) با برسی نرم ماساژ دهید. مراقب باشید آب در چشم‌هایش نرود.به کمک دست‌هایتان جریان آب را هدایت کنید.

بقیه بدنش را از بالا به پایین و قسمت‌های پایینی را در آخر بشویید. نهایتا او را در حوله بپیچید. فراموش نکنید سر او حتما پوشیده شود تا کودکتان سرما نخورد. برای این‌کار حوله‌هایی که کلاه دارند بسیار مناسب‌اند.

نکته: هیچ وقت بچه را در آب تنها نگذارید حتی برای یک لحظه، اگر کاری پیش آمد، او را در حوله بپیچید و با خودتان ببرید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- راهکارهایی عملی از افـرادی که تجربه دارند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: حمام کردن نوزاد، دمای بدن کودک، پتوی مناسب نوزاد، بدن کودک، قنداق کردن بچه، گریه کردن نوزاد، شامپوی نوزاد تعداد بازديد: 512 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز