Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 17:46

14
اردیبهشت
راهکارهایی عملی از افـرادی که تجربه دارند (1)

راهکارهایی عملی از افـرادی که تجربه دارند (1)

جایی که پوشک کودکتان را در آن تعویض می كنید، به خودتان بستگی دارد. جایی را انتخاب کنید که امنیت بیشتری داشته باشد.

 تحریریه كودك سالم

 

 

 

همراه با کودکان

راهنمایی کامل برای آنان که اولین بارشان است پوشک کودکشان را عوض می کنند، او را به حمام می برند و قنداقش می کنند. در حالی که شما از مادر شدن‌تان در پوست خود نمی گنجید و البته كمی هم نگران هستید، پرستاران بیمارستان و مادر شوهر همه فن حریفتان، به شما کمک می کنند تا همه چیز به راحتی انجام شود.

اما با رفتن آنها شما تنها می شوید و باید همه کارها را خودتان انجام دهید. عوض کردن پوشک، قنداق و حمام کردن نوزادتان به عهده شما خواهد بود. برای کسی که هیچگونه تجربه‌ای در این زمینه ندارد، این کارها ممکن است تکالیفی وحشتناک و پیچیده به نظر برسند. اما نگران نباشید!  ما به شما کمک میكنیم از عهده همه این کارها، بدون کمترین سردرگمی برای خودتان و ناراحتی برای نوزادتان، برآیید.

 تعویض پوشک

احتمالا شما هم از آن دسته مادرانی هستید که ماه‌ها قبل از تولد فرزندشان، بسته‌های پوشک را خریداری و در کمد جاسازی می کنند. اما الان وقت آن است که تمام مهارت‌های تعویض پوشك كودك‌تان را به کار بگیرید. نکات مهمی هستند که باید هنگام تعویض پوشک حتما به آنها دقت کنید.

قبل از شروع باید مطمئن شوید همه تجهیزات مورد نیاز در دسترس‌تان است؛ پوشک تمیز، دستمال مرطوب یا پارچه‌ای نمدار، پماد مخصوص و حوله‌ها پارچه‌ای که هنگام تعویض زیر او بیاندازید. اگر پارچه زیر او پلاستیکی باشد راحت‌تر تمیز می‌شود و پمادی که مرطوب کننده و اکسید روی در آن باشد، از ایجاد سوختگی بیشتر جلوگیری می‌کند.

جایی که پوشک کودکتان را در آن تعویض می كنید، به خودتان بستگی دارد. جایی را انتخاب کنید که امنیت بیشتری داشته باشد. اگر می خواهید او را روی تخت قرار دهید، حتما آن تخت باید از چهار طرف بسته باشد (حفاظ داشته باشد). می‌توانید به جای آن، کودکتان را بر دشکچه‌ای روی زمین قرار دهید.

در اینصورت خطر سقوط او را تهدید نمی‌کند. بعد از اینکه تجهیزات لازم را فراهم کردید و مکان مناسبی نیز انتخاب کردید، تازه کثیف كاریها شروع می‌شود. به آرامی پوشک کثیف را بردارید و کارتان را شروع کنید.

مرحله اول: با استفاده از دستمال مرطوب یا پارچه نمدار، به آرامی پشت  کودکتان را از جلو به عقب تمییز کنید تا از انتقال میكروب‌های مقعد جلوگیری کنید (این کار در مورد دختران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است). اگر فرزندتان پسر است مراقب باشید ! ممکن است ناگهان خیستان کند. با نگه داشتن یک پارچه جلوی او از خیس شدن‌تان جلوگیری کنید. پشت او را خشک کنید و پماد مخصوص را به مقدار کافی به او بمالید.

مرحله دوم: به آرامی پاهای بچه را بلند کنید

(متخصصان توصیه می کنند مچ هر دو پا را با یک دست بگیرید ) و پوشک تمیز را زیر او بگذارید. چسب‌های پوشک باید متناسب با اندازه شکم کودک باشد. سر پوشک را از بین دو پای او بالا بیاورید. اگر نافش هنوز وصل است، مراقب آن باشید. پوشك‌هایی مخصوص نوزادان تازه متولد شده در فروشگاه‌ها هستند که قسمت ناف آنها بریده شده است.

اما اگر از یک پوشک معمولی استفاده میكنید، لبه آن را برگردانید تا کودکتان را اذیت نکند سپس چسب‌ها را باز کنید  آنها را به دو طرف بچسبانید.

نکته: اگر فرزندتان بعد از تعویض پوشک ناراحت به نظر میرسد، اطراف شکم و رانش قرمزیهایی را مشاهده میكنید، احتمالا پوشک را خیلی سفت بسته‌اید، آن را آزادتر کنید.

 قنداق کردن

اگر شما شخصاً طرفدار خواب هستید، پس حتما باید قنداق کردن را یاد بگیرید. تحقیقاتی در این زمینه نشان می‌دهند بچه‌هایی که قنداق می‌شوند بهتر از سایر بچه‌ها می‌خوابند. همچنین قنداق کردن نوزادان تا هفته هفتم، می‌تواند گریه‌های بیش از حد و غیر طبیعی آنها را کاهش دهد. مادری 31 ساله در این باره می‌گوید: «تنها راه خواباندن بچه‌های من قنداق کردن بود. آخرین فرزندم آنقدر بزرگ بود که در 2 ماهگی در هیچ پتویی جا نمیشد.

به همین دلیل او را با رومیزی قنداق می‌کردیم!» یكی از متخصصین در این زمینه معتقد است قنداق کردن اگر با سایر روش‌های آرام کننده به کار رود، بهترین راهکار برای آرام کردن کودک است. او می‌گوید همه بچه‌ها از قنداقی شدن خوششان می‌آید. شاید بار اول برایتان سخت باشد اما وقتی یاد بگیرید، قنداق کردن مانند بستن بند کفش‌تان برایتان راحت می‌شود. با این وجود، قنداق کردن ممکن است برای همه بچه‌ها خوشایند نباشد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- راهکارهایی عملی از افـرادی که تجربه دارند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: پوشک نوزاد، تعویض پوشک نوزاد، تعویض پوشک، قنداق نوزاد، بسته های پوشک، تعویض پوشک کودک، قنداق کردن تعداد بازديد: 648 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز