Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 16:46

27
بهمن
کودک و تلفن همراه (2)

کودک و تلفن همراه (2)

اگر والدین تصور می‌كنند كه فقط با داشتن تلفن همراه می‌توانند كودكان را مسؤول تربیت كنند، كاملاً استباه می‌كنند. مسؤولیت چیزی نیست كه بتوان با ابزار آن را به كودكان آموخت، آنها مسؤول بودن را از نوع رفتار والدین یاد می‌گیرند.

مزایای استفاده از تلفن همراه

تلفن همراه كاربردهای بسیاری دارد و تماس را آسان‌تر می‌كند و این امكان را فراهم می‌آورد تا هنگامی كه در محل كار خود هستید و یا برای خرید به بیرون از منزل رفته‌اید، كودكان خود را چك كنید و از امنیت آنها با خبر شوید.

برخی والدین معتقدند زمانی كه كودك آنها موبایل در اختیار دارد خود را مسؤو‌ل می‌داند، چرا كه موظف است از گوشی خود نگهداری كند و آن را جایی جا نگذارد و همین حس مسؤولیت او را بیشتر می‌كند. علاوه بر این، امكان دسترسی كودك به تلفن و درخواست كمك از دیگران در شرایط اضطراری وجود خواهد داشت؛ مثل هنگام مواجهه با حادثه‌ای همچون تصادف. 

معایب استفاده از تلفن همراه

در حالی كه برخی از والدین معتقدند داشتن تلفن همراه، كودك را مسؤول‌تر می‌كند، گروهی دیگر نظر عكس دارند و معتقدند كه داشتن تلفن همراه كودك را به فردی غیر مسؤول تبدیل می‌كند و باعث می‌شود از اعتماد والدین سوء استفاده كرده و ساعات زیادی از وقت خود را به صرف مكالمه با دوستان و یا ارسال پیام می‌كند و به جای تمركز بر روی كتاب و مدرسه، با استفاده از تلفن‌های همراه دائم به موسیقی گوش می‌دهد و یا با دوستان خود چت می‌كند و یا تلفن گپ می‌زند و همین امر او را از درس و مدرسه باز می‌دارد.

علاوه بر این، موبایل می‌تواند موجب بروز مشكلات جدی برای سلامتی كودكان شود. برخی از كودكان نیز از تلفن همراه برای تقلب در جلسات امتحان استفاده می‌كنند! امروزه معلمان مدارس از افزایش بی‌انضباطی دانش‌آموزان در هنگام عمل تلفن همراه شكایت دارند و هنگامی كه معلم در حال تدریس است، مشغولیت آنها با تلفن همراه و ارسال پیام و تصویر برای دوستان‌شان آنها را از توجه كافی به درس باز می‌دارد.

با ورود مدل‌های جدید و بسیار پیشرفته تلفن‌های همراه به بازار آنها به نمادی برای نشان دادن ثروت تبدیل شده‌اند و گاه والدین بدون هیچ توجه و سؤالی با برآورده كردن تمام خواسته‌های كودك خود در واقع به او آسیب می‌زنند. كودكان در شیوه نوین و نامطلوب زندگی در حال تغییر منفی هستند و تلفن همراه ابزار این تغییرات شده است. 

مشكلات سلامتی استفاده از تلفن همراه

خطرات بهداشتی استفاده از تلفن همراه زیاد است. مغز كودكان زیر 16 سال بسیار حساس بوده و زمانی كه در معرض تابش امواج ساطع شده از تلفن‌های همراه قرار گیرد می‌تواند دچار آسیب شود بسیاری از كارشناسان نیز هشدار می‌دهند كه رشد سرطان در كودكان ناشی از استفاده از تلفن همراه است، البته هنوز اثرات منفی را استفاده از تلفن همراه بر روی كودكان اثبات نشده است، اما همیشه باید اقدامات پیشگیرانه را انجام داد.

استفاده از تلفن همراه برای خردسالان، به خصوص زیر هشت سال بسیار خطرناك است. مطالعات نشان می‌دهد كاربرانی كه بیش از ده سال از تلفن همراه استفاده می‌كنند، چهار برابر بیش از سایرین در معرض ابتلا به تومور گوش قرار دارند و البته مطالعات نشان می‌دهد كه پرتو تلفن همراه به DNA آسیب می‌رساند.

اگر والدین تصور می‌كنند كه فقط با داشتن تلفن همراه می‌توانند كودكان را مسؤول تربیت كنند، كاملاً استباه می‌كنند. مسؤولیت چیزی نیست كه بتوان با ابزار آن را به كودكان آموخت، آنها مسؤول بودن را از نوع رفتار والدین یاد می‌گیرند. همراه داشتن تلفن همراه برای كودكان بیشتر از آنكه مفید باشد مضر است آیا وقتی شما هم كودك بودید تلفن همراه داشتید و به فردی مسؤول تبدیل شده‌اید؟ بنابراین حتماً قبل از اینكه برای كودك خود موبایل بخرید، به دقت تمامی جوانب آن را بررسی كنید.

 

 

برای خواندن بخش اول -کودک و تلفن همراه- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کودک و موبایل، تلفن همراه و سلامت کودک، معایب تلفن همراه برای کودک، مضرات تلفن همراه، کودک و تلفن همراه تعداد بازديد: 818 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز