Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 03:34

13
بهمن
خواب در شيرخواران (1)

خواب در شيرخواران (1)

اگر شیرخوار خوابش نیاید شما نمی‌توانید به زور او را بخوابانید یا برعکس زمانیکه او خوابش می‌آید نمی‌توانید او را بیدار نگه دارید. نکته بسیار مهم در مورد شیرخواران این است که معده آنها بسیار کوچک است.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

تولد فرزند بهترین اتفاقی است که می‌تواند برای هر کس بیفتد. فرقی نمی‌کند فرزند اول باشد یا پنجم، به هر حال شما با تغییراتی در روند عادی زندگی خود مواجه می‌شوید که لازم است یاد بگیرید چگونه باید خود را با این تغییرات هماهنگ کرده و در عین حال از بودن کنار فرزندتان لذت ببرید. شیرخواران زیر چهار ماه نیازهایشان با سایر شیرخواران بسیار متفاوت است، مخصوصا در مورد خواب. این مطلب به شما کمک می‌کند نیازهای شیرخواران و تغییرات روند خواب او را بشناسید تا بتوانید توقعات و انتظارات بجایی از شیرخوار و خودتان داشته باشید. 

مطالعه کنید، یاد بگیرید و مراقب توصیه‌های نابه جا باشید
قطعا هر کس راجع به نحوه برخورد با نامنظمی‌در خواب شیرخوار شما نظر خاص خود را دارد. اما مشکل اینجاست که گاه این نظرات و توصیه‌های نابه جا (هر چند با نیت خیر) می‌تواند بر عملکرد والدین و در نتیجه روند رشد شیرخوار تاثیرات منفی بگذارد. در نتیجه هر چه اطلاعات شما به عنوان مادر یا پدر شیرخوار بیشتر باشد، کمتر تحت تاثیر حرف‌های دیگران قرار گرفته و به کار خود اطمینان بیشتری پیدا می‌کنید.

زمانی که شما اطلاعات کافی و یک برنامه مشخص داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید با افرادی که با نیت خیر به شما توصیه‌ها و اطلاعات غلط می‌دهند برخورد کنید. پس اولین گام، کسب اطلاعات است! بدانید که چه می‌خواهید بکند و چرا می‌خواهید آن کار را انجام دهید. کتاب و مجله بخوانید و در کلاس‌های مرتبط شرکت کنید. این اقدامات بسیار موثرند.

الگوی زیستی خواب نوزاد
در ماه‌های اولیه زندگی، شیرخوار هر گاه خسته باشد می‌خوابد؛ به همین سادگی! به همین دلیل اگر او خوابش نیاید شما نمی‌توانید به زور او را بخوابانید یا برعکس زمانیکه او خوابش می‌آید نمی‌توانید او را بیدار نگه دارید. نکته بسیار مهم در مورد شیرخواران این است که معده آنها بسیار کوچک است. شیرخواران خیلی سریع رشد می‌کنند و غذای اصلی آنها مایع است.

شیر خشک زود هضم می‌شود. ولی شیر مادر از شیر خشک نیز زودتر هضم می‌شود. درست است که همه مادرها دوست دارند که شیرخوار را در تختش بگذارند که تا صبح بدون سر و صدا بخوابد، اما همه ما می‌دانیم که این یک آرزوی محال است و نوزادان باید هر دو تا چهار ساعت یکبار شیر بخورند. در ماه‌های اول، روند رشد نوزاد بسیار سریع است به همین دلیل باید مدام غذای لازم او را برایش فراهم کنید تا با کمبود مواجه نشود. پس بیدار شدن او در طول شب و شیر خوردن امری کاملا طبیعی است.

خوابیدن در طول شب
احتمالا شما هم شنیده‌اید که نوزادان از دو تا چهار ماهگی به بعد کم کم خوابشان منظم‌تر می‌شود و بیشتر در طول شب می‌خوابند. اما باید توجه داشته باشید که برای نوزادان، پنج ساعت مداوم خوابیدن مثل دوازده ساعت خوابیدن برای بزرگسالان است. به همین دلیل اینکه می‌گویند کودکان در طول شب می‌خوابند به این معنا نیست كه هشت ساعت بدون وقفه خواب باشند. بلکه آنها هر چند ساعت یکبار بیدار خواهند شد و دوباره می‌خوابند.

 

نهایت زمانی که می‌توانند در طول شب بدون وقفه بخوابند، پنج ساعت است. اما آنچه که کار را کمی‌سخت می‌کند این است که پنج ساعت خواب برای ما کافی نیست. این شرایط معمولا تا یک و گاه تا دو سال ادامه دارد تا زمانیکه کودک به خواب منظم عادت کند.

خوابیدن هنگام شیر خوردن
خوابیدن هنگام شیر خوردن و یا مکیدن پستانک برای نوزادان امری بسیار طبیعی است. اما وقتی نوزاد همیشه به همین شیوه بخوابد، کم کم خوابیدن و شیر خوردن را به عنوان لازم و ملزوم یکدیگر می‌شناسد و حتی بعدها نیز نمی‌تواند بدون شیشه شیر یا پستانک بخوابد. محققان معتقدند که نباید کودک را برای خواب به چیزی وابسته کرد.

معمولا پدر و مادرهایی که فرزند بزرگتری دارند و یا باید سرکار حاضر شده و نمی‌توانند وقت زیادی را برای خواباندن نوزاد صرف کنند از این راه زیاد استفاده می‌کنند.
اگر می‌خواهید فرزندتان یاد بگیرد که بدون حضور شما بخوابد، می‌توانید به او شیشه شیر یا پستانک بدهید تا زمانیکه خواب آلود شود اما قبل از اینکه خوابش ببرد پستانک یا شیشه شیر را از او بگیرید. اگر نوزاد شروع کرد به گریه، چند دقیقه بعد دوباره شیشه را به او برگردانید. اما سعی کنید این کار را چندین بار تکرار کنید تا اینکه بالاخره نوزاد بفهمد که می‌تواند بدون شیشه یا پستانک نیز بخوابد.

بیدار شدن در شب برای شیردادن
اکثر متخصصان معتقدند که نوزاد نباید بیش از سه یا چهار ساعت بدون اینکه شیر بخورد، بخوابد. البته اکثر نوزادان در طول این مدت چندین بار برای شیر خوردن از خواب بیدار می‌شوند. در هر صورت، مهم این است که نوزاد تا صبح چندین بار برای شیر خوردن از خواب بیدار می‌شود. مهم‌ترین نکته این است که شما بدانید چه زمانی وقت شیر خوردن نوزاد است و چه زمانی وقت خواب او.

این همان زمانی است که شما باید به غریزه و درک خودتان تکیه کنید. باید در چنین مواقعی سعی کنید زبان بدن نوزاد را بفهمید و از حالات او، نیازهایش را تشخیص دهید. دانستن این نکته برای شما بسیار اهمیت دارد...

 

برای خواندن بخش دوم -خواب در شيرخواران- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواب کودک، خواب راحت کودک، مراقبت از نوزاد، خواب کافی نوزاد، مرافبت از کودک تعداد بازديد: 895 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز