Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 19:17

28
اردیبهشت
مراحل رشد در كودكان (1)

مراحل رشد در كودكان (1)

آگاهی از محیط پیرامون تاثیر مستقیمی روی رشد كودك دارد.

 تحریریه كودك سالم

 

 

 

مراحل مختلف رشد نوزادان بسیار پیچیده است و این مراحل كاملا به هم مرتبط هستند؛ اما به طور كلی می‌توان آنها را به شش مرحله زیر تقسیم كرد:

- رشد جسمی

- رشد هوشی

- رشد حركتی

- استفاده از زبان

- توانایی‌های عاطفی

- مهارت‌های اجتماعی ......

این مراحل هر چند وقت یكبار اندازه‌گیری می‌شوند تا میزان رشد كودك مشخص گردد. اما گاهی این اندازه‌گیری‌ها ابهامات زیادی را به وجود می‌آورند و اگر به درستی صورت نگیرند، نگرانی‌های واقعی برای والدین ایجاد می‌كنند؛ مثلا وقتی كه كودك هجده ماهه شما هنوز شروع به راه رفتن نكرده و یا وقتی كه  كودك، چهارده ماهه‌تان هنوز هیچ كلمه‌ای نگفته است، دلشوره شما نیز آغاز می‌شود؛ اما به خاطر داشته باشید كه این مراحل و اندازه‌گیری‌ها فقط برای راهنمایی شما هستند و كودكان برای پیروی از این راهنمایی‌ها از پیش برنامه‌ریزی نشده‌اند.

به عبارت ساده‌تر هر كودك با سرعت خاص خودش به این مراحل می‌رسد و آنها را طی می‌كند. اگر تمام افراد خانواده شما قد بلند هستند، احتمال قد بلند شدن كودك‌تان هم زیاد است و برعكس پدر و مادرهای كوتاه قد، فرزند كوتاه قدی خواهند داشت. مهم‌ترین نكته در این زمینه این است كه می‌توان به افزایش رشد كودكان در هر شش مرحله كمك كرد.

این مسئله از نظر علمی كاملا ثابت شده است و شما می‌توانید با اقدامات خاصی روند رشد كودكان را تسریع كنید. معمولا والدین توجه زیادی به رشد هوشی  كودكان خود دارند و این مورد بسیار مهم‌تر از موارد دیگر به نظر می‌رسد. برای تقویت هوش كودكان نیز می‌توان برخی كارهای خاص را انجام داد.

قانون  ساده P-A-S-T-E برای تقویت رشد  كودكان

- (P (Playing games بازی كردن

- Awareness) A) هوشیاری و آگاهی

- Singing (Songs) S آواز خواندن

- Talking) T) حرف زدن

- Encourage) E) تشویق

 بازی كردن

بازی با یك  كودك پنج ماهه چیزهای زیادی به او می‌آموزد و علاوه آن، می‌تواند سرگرم شود و از بازی لذت ببرد. وقتی كه  كودك شما كمی بزرگ‌تر می‌شود، بازی‌های او شكل فعال‌تری به خود می‌گیرند. شاید لازم باشد هنگام بازی كردن با كودك‌تان حتی روی زمین چهار دست و پا حركت كنید تا او مهارت‌های حركتی مختلف را بیاموزد.

حتی برخی روزها احساس می‌كنید كه كوهی را جابه‌جا كرده‌اید؛ چرا كه تمام روز را با كودك‌تان چرخیده‌اید، دویده‌اید، خم و راست شده‌اید و ... یكی از بازی‌های مناسب برای تقویت تخیل كودك، ساختن خانه با مكعب‌های پلاستیكی (لگو) است. وقتی كه برای خانه ماشین لباسشویی، گاز، جاروبرقی، میز و صندلی و یا سایر وسایل خانه را تهیه می‌كنید، بیشتر شبیه خانه می‌شود.

این وسایل به شما كمك می‌كنند تا مفهوم بالا، پایین و داخل را به كودك خود بیاموزید. برای آموزش این مفاهیم می‌توانید از بازی‌های دیگر نیز استفاده كنید؛ مثلا از اسباب‌بازی‌های آموزشی كمك بگیرید. این اسباب‌بازی‌ها به نحوی طراحی می‌شوند تا  كودكان را تحریك و زمینه رشد بیشتر آنها را فراهم كنند.

آگاهی و هوشیاری

آگاهی از محیط پیرامون تاثیر مستقیمی روی رشد كودك دارد. تماشای پرواز پرنده‌ها، دویدن در یك باغ، قدم زدن در خارج از شهر و یا حتی رفتن به میدان شهر، درس‌های زیادی در مورد طبیعت و محیط به او می‌دهد؛ پس او را با محیط اطرافش آشنا كنید و نه تنها ساختمان‌ها و درختان، بلكه پرنده‌ها، پروانه‌ها و حتی حشرات را نیز به او نشان دهید...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- مراحل رشد در كودكان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رشد کودک، مراحل رشد نوزادان، رشد جسمی نوزاد، رشد هوشی نوزاد، توانایی های نوزاد، بازی کردن نوزاد، حرف زدن نوزاد تعداد بازديد: 748 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز