Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 16:30

2
دی
ترس از حمام رفتن در نوزادان

ترس از حمام رفتن در نوزادان

اگر او را داخل وان خود می‌شویید، سعی كنید داخل وان یك تیوپ كوچك یا یك وان حمام مخصوص نوزادان قرار دهید تا از وان نترسد.

تحريريه كودك سالم

 

 

برای چند ماه شیرخوار شما از حمام كردن داخل وان كوچكش احساس لذت بسیار می‌كند؛ اما، به ناگاه بدون هیچ دلیل مشخصی از حمام كردن بیزار می‌شود و هنگامی كه او را به حمام می‌برید و داخل وان می‌گذارید، دچار وحشت می‌شود. در این مرحله او به توانایی شناختی برای درك احساس ترس در برخی مكان‌ها و موقعیت‌ها دست یافته است. دیوارهای نزدیك به هم و بلند حمام با كاشی‌های متفاوت از دیوارهای اتاقش، به او احساس در دام افتادن و گیر كردن را می‌دهد. 

ترس از صابون و آب 

به او یك توپ بازی یا وسیله دیگری بدهید كه سرگرمش كند و آن‌گاه آرام‌آرام موهای او را شامپو بزنید. یك دستمال تمیز و خشك دم دست داشته باشید كه اگر شامپو با چشم‌هایش تماس یافت آن را پاك كنید. می‌توانید به هنگام شامپو زدن برای او شعر بخوانید، قصه بگویید و حواسش را پرت كنید. 

ترس از تیوپ و وان حمام 

اگر او را داخل وان خود می‌شویید، سعی كنید داخل وان یك تیوپ كوچك یا یك وان حمام مخصوص نوزادان قرار دهید تا از وان نترسد. 

وقتی كه نوزادتان بزرگ‌تر شد، داخل وان بزرگ‌تر نیز كمی آب بریزید و كم‌كم وان یا تیوپ كوچك را بردارید. 

ترس از وسایل و لوازم حمام 

با بازی، وسایل و لوازم حمام را به او معرفی كنید. بگذارید كه فكر كند وان حمامش مثل ماشین است. به او ماژیك‌های مخصوص حمام بدهید و بگذارید هرجا را كه دوست دارد خط بكشد، یا اینكه مقداری از كف ریش را در اطرافش پخش كنید و اجازه بدهید كه به آن دست بزند. هرچه بیشتر سرگرمش كنید، كم‌كم علاقه و میل او برای رفتن به حمام بیشتر می‌شود. 

( كودك 8-5 ماهه) 

اوه، آرام بنشین!

نگه داشتن یك  كودك 8-5 ماهه در یك حالت برای گرفتن عكس حتی برای چند لحظه كوتاه، كاری دشوار است. صاف نگه داشتن آنها بسیار مشكل است، زیرا هنوز عضلات پشت و گردن آنها به اندازه كافی رشد نكرده است و تعادل لازم را ندارند. برخی از  كودكان نمی‌توانند حتی تا پایان 9 ماهگی به خوبی بنشینند و این مساله اصلاً غیر عادی نیست. شما نمی‌توانید به او كمك كنید تا هرچه زودتر عادت نشستن در كود‌ك‌تان شروع شود. 

نشستن را تمرین كنید 

سعی كنید نشستن را ابتدا در یك تختخواب بزرگ، مثل تخت خودتان، با او تمرین كنید تا به اطراف قل نخورد و اتفاقی برایش نیفتد و اگر هم به سمت جلو خم شد، سرش به زمین برخورد نكند. یك بالش نرم بیشتر به او كمك می‌كند.  

جلسات تمرین نشستن را كوتاه كنید

معمولا عضلات  كودكان در این‌گونه مواقع زود خسته می‌شود. این‌كار را دوباره پس از آنكه به او شیر دادید (یا غذا دادید) و كمی استراحت كرد، تمرین كنید. به خاطر داشته باشید كه 15 دقیقه انجام یك كار برای یك  كودك مدت زمان بسیار زیادی است. شما می‌توانید به او فرصت بیشتری بدهید تا عضلاتش نیز محكم‌تر شود. 

میزان تعادل او را افزایش دهید 

بلند شدن و تكان خوردن مرحله بعدی است. در این مرحله شما به او كمك می‌كنید تا در حالت نشسته تلاش كند؛ خود را بلند كند یا اینكه در همان حالت به خودش تكان بدهد و اگر چیزی در اطرافش است كه می‌خواهد در دست بگیرد، این‌كار را انجام دهد. به این ترتیب، حفظ تعادل فیزیكی‌اش در حالت نشسته بیشتر می‌شود. 

 كودك (19-12 ماهه) 

خواهش می‌كنم . . . كمی آرام باش! 

همه ما انتظار داریم كه یك  كودك تازه متولد شده در نخستین روزهای زندگی‌اش در محیط خارج از شكم مادر زیاد گریه كند؛ اما، درباره یك  كودك یا بهتر بگوییم كودك خردسال 12-9 ماهه چطور؟ آیا باز هم گریه‌های شدید و جیغ‌های او را طبیعی می‌دانیم در اینگونه مواقع چه باید كرد؟ 

با جیغ زدن او، شما نباید جیغ بزنید 

صدای شما باید نرم و آرام باشد و با مهربانی و لطافت با او حرف بزنید، حتی اگر بسیار جیغ بزند. در نهایت،  كودكتان خودش را با لحن و صدای شما تطابق می‌دهد. با جیغ زدن شما فقط همه چیز بحرانی‌تر می‌شود.
كمك دیگران را بپذیرید احساس گناه نكنید.

شما تا جائی‌كه می‌توانستید مادر خوبی بوده‌اید. گاهی با وجود آنكه همه چیز را به اندازه كافی انجام داده‌‌اید، این وضعیت پیش می‌آید و شما احساس ناامیدی و درماندگی می‌كنید. در این‌گونه مواقع بگذارید دیگران به شما كمك كنند. او را بیرون از محیط خانه ببرند. تا كمی هوای تازه به او بخورد. 

چه عواملی گریه او را سبب می‌شوند 

بیشتر كودكان خردسال هنگام گرسنگی یا خستگی از جیغ زدن برای بیان احساسات خود استفاده می‌كنند. از آنجائیكه نمی‌توانند از كلمات برای گفتن احساسات خود استفاده كنند، جیغ زدن ابزار بیانی آنها می‌شود. شما می‌توانید به كودك كمك كنید و كلماتی كه می‌خواهد بگوید را بگویید. به این ترتیب، او نیز یاد می‌گیرد كه چگونه نیازهایش را با ایما و اشاره، حتی در زمانی‌كه هنوز نمی‌تواند حرف بزند، به شما بفهماند و با شما ارتباط برقرار كند و دلیل كمتری برای جیغ زدن داشته باشد. 

از خودتان، كودك‌تان و دیگران انتقاد نكنید

این وضعیت برای ابد نیست و به زودی جیغ زدن‌های كودك خردسال شما تمام می‌شود. بیشتر مادران در چنین وضعیتی قرار گرفته‌اند و این مرحله را نیز پشت سر گذاشته‌اند. 

 

برچسب ها: تزس کودک از آب، حمام کردن کودک، ترس نوزاد از حمام، وسایل و لوازم حمام، ترس کودک از حمام تعداد بازديد: 1152 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز