Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 22:59

6
دی
كنار نوزاد خوابيدن؛ خوب يا بد؟!- بخش اول

كنار نوزاد خوابيدن؛ خوب يا بد؟!- بخش اول

سال‌هاست كه روانشناسان و پژوهشگران در مورد خوابیدن نوزادان در كنار والدین و تختخواب آنها به توافق نظر نرسیده‌اند. برخی می‌گویند كه لازم است در ماه‌های نخست، نوزاد كنار مادر خود بخوابد و برخی دیگر معتقدند این مسئله ممكن است سلامت نوزاد را به خطر بیندازد.

تحریریه ماهنامه كودك سالم

 

 

سال‌هاست كه روانشناسان و پژوهشگران در مورد خوابیدن نوزادان در كنار والدین و تختخواب آنها به توافق نظر نرسیده‌اند. برخی می‌گویند كه لازم است در ماه‌های نخست، نوزاد كنار مادر خود بخوابد و برخی دیگر معتقدند این مسئله ممكن است سلامت نوزاد را به خطر بیندازد. 

آیا خطرات ناشی از خوابیدن نوزاد در كنار پدر و مادر به این مزایا می‌ارزد؟

بر خلاف نظر برخی از روانشناسان، برخی دیگر به والدین هشدار می‌دهند كه هیچگاه نوزاد را در كنار خود نخوابانند؛ چرا كه نوزاد در معرض برخی خطرات جدی مثل خفگی قرار می‌گیرد. خوابیدن نوزاد در كنار والدین و روی تختخواب آنها در بین بسیاری از مردم رایج است. میزان خطراتی كه می‌تواند نوزاد را در این زمینه تهدید كند، ارتباط كاملی با تجهیزات مربوط به خواب دارد؛ اینكه والدین از چه بالش و تختخوابی استفاده می‌كنند و ... فرهنگ‌های مختلف تفاوت‌های زیادی در این زمینه دارند و ممكن است در برخی از این فرهنگ‌ها خطر جدی نوزاد را تهدید نكند. منظور ما استفاده از تختخواب‌های نرم و بالش‌های نرم الیافی است كه به هیچ وجه مناسب نوزادان نیستند و در حین خواب باعث خفگی آنها می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد 515 كودك زیر دو سال بر اثر خفگی در حین خواب، جان خود را از دست دادند. تمام این نوزادان و كودكان شب‌ها روی تختخواب والدین خود می‌خوابیدند. 121 مورد از این موارد مربوط به چرخیدن پدر یا مادر در حالت خواب و افتادن روی نوزاد و مرگ او بوده است. بیش از 75 درصد از موارد خفگی نوزادان زیر سه ماه، مربوط به خوابیدن آنها در كنار والدین بوده است. پژوهشگران می‌گویند كه به هیچ وجه نباید كودكان زیر دو سال در كنار پدر و مادر و روی تختخواب آنها بخوابند؛ ولی عده‌ای كه با این مسئله موافقند، می‌گویند والدینی كه كودك خود را در كنارشان می‌خوابانند، با هوشیاری می‌خوابند و حواس‌شان هست كه هیچگاه روی نوزادشان نیفتند و او را خفه نكنند. اما بعضی افراد هرگز نباید شب‌ها در كنار نوزادشان و در یك جا بخوابند.

ارتباط خوابیدن نوزاد در كنار والدین و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد 

بین سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) و خوابیدن نوزادان در كنار والدین رابطه مشخصی وجود ندارد. برخی می‌گویند حضور والدین خطر این سندرم را كاهش می‌دهد؛ زیرا مادر در طول شب چند بار برای شیر دادن به كودك از خواب بیدار می‌شود. مادر و پدر هر دو با حواس جمع‌تری می‌خوابند. برخی دیگر معتقدند كه این كار خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می‌دهد. مرگ نوزاد ممكن است در اثر خطرات پنهان و نامشخص خوابیدن نوزاد در كنار پدر و مادر باشد. این خطران مخفی شامل:

 خفگی نوزاد در اثر پیچیده شدن و گیر كردن در ملحفه  خفگی نوزاد در اثر برگرداندن صورت روی بالش‌های بسیار نرم و یا پتوهای نرم و كاهش احتمال نفس كشیدن  خفگی نوزاد در تختخواب‌های قاب‌دار كه باعث می‌شوند نوزاد در حین خواب بخشی از بدنش از تخت آویزان شده و بین قالب‌ گیر كند و دچار خفگی شود. علاوه بر تمام این موارد، خوابیدن نوزادان در كنار والدین گاهی باعث می‌شود آنها با ترس و دلهره بسیار بخوابند و از داشتن خواب راحت شبانه محروم شوند. از طرفی، نوزادانی كه همواره با مادر و یا پدر خود در یك تخت می‌خوابند، وابستگی بیشتری به آنها پیدا می‌كنند و برخی مشكلات به وجود می‌آید؛ مثلاً كودك تا مادر یا پدرش روی تختخواب نیاید، نمی‌خوابد. 

ادامه مطلب

برچسب ها: خوابیدن کنار پدر و مادر، خوابیدن نوزاد، زمان خوابیدن کودک، جدایی از تختخواب والدین برای نوزاد، خوابیدن کودک کنار والدین تعداد بازديد: 766 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز