Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 01:04

27
اردیبهشت
گاستروانتریت در کودکان

گاستروانتریت در کودکان

گاستروانتریت، التهاب دستگاه گوارش بوده که منجر به استفراغ یا اسهال شده و گاهی با تب یا درد‌های شکمی و کم‌اشتهایی همراه است. در گاستروانتریت شدید به علت از دست رفتن مایعات، بدن با کم‌آبی و عدم تعادل

به قلم : شیرین فرساد

 

تحریریه زندگی آنلاین : گاستروانتریت، التهاب دستگاه گوارش بوده که منجر به استفراغ یا اسهال شده و گاهی با تب یا درد‌های شکمی و کم‌اشتهایی همراه است. در گاستروانتریت شدید به علت از دست رفتن مایعات، بدن با کم‌آبی و عدم تعادل الکترولیت‌های خون مواجه می‌شود. در سراسر جهان سالانه 5/1-5/2 میلیون کودک به دلیل اسهال و کم‌آبی ناشی از گاستروانتریت جان خود را از دست می‌دهند. در کشورهایی که کودکان به خوبی تغذیه می‌شوند و از مراقبت‌های بهداشتی برخوردار هستند، مشکلات در کودکان بسیار کمتر است.

علل گاستروانتریت در کودکان

شایع‌ترین علت ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها می‌باشند.

الف: ویروس‌ها

شامل نوروویروس‌ها، روتا ویروس‌ها، آستروویروس، آدنو ویروس می‌باشد.

بیشتربخوانید:

گاستروآنتریت علل و راهکارهای درمان

 

 

 

نوروویروس

کودکانی که در مکان‌های شلوغ نگهداری شده یا مشغول تحصیل هستند، احتمال ابتلای گاستروانتریت شایع‌تری دارند. یکی از روش‌های انتقال (مدفوعی - دهانی) است که در اثر انتقال مدفوع آلوده به فرد دیگر صورت می‌گیرد.

روتا ویروس

شایع‌ترین علت اسهال شدید و کم‌آبی در بین کودکان در سراسر جهان می‌باشد. روتا ویروس بسیار مسری است. در آب و هوای معتدل عفونت روتا ویروسی بیشتر در ماه‌های زمستان دیده می‌شود، اما در آب و هوای گرمسیری احتمال رخداد گاستروانتریت در کل سال وجود دارد.

آستروویروس

این ویروس قادر به آلوده کردن کودکان و نوزادان بوده و از طریق مدفوعی - دهانی منتقل شده و شیوع این بیماری در فصل زمستان بیشتر است.

آدنو ویروس

غالبا کودکان زیر 2 سال را درگیر می‌کند، راه انتقال عفونت دهانی- مدفوعی بوده و عفونت در تابستان بیشتر از بقیه فصول سال است.

ب: باکتریها

باکتری‌های عامل گاستروانتریت غالبا شامل کمپیلوباکتر، کلاستریدیوم دیفی‌سیل، اشریشیا‌کولی، سالمونلا، شیگلا، استافیلوکوکوس اورئوس و یرسینیا می‌باشد.

 

 

 

راه ابتلا به گاستروانتریت باکتریایی

1- دست زدن یا خوردن غذاهای آلوده به گوشت خام یا کافی نپخته

2-خوردن صدف‌های آلوده

3- نوشیدن شیر یا آبمیوه غیر پاستوریزه

4- دست زدن به حیوانات آلوده به باکتری

5- نوشیدن آب آلوده چاه، رود و استخر آلوده

نگهداری غذا در بیرون یخچال، باعث رشد باکتری‌های مولد توکسین شده و پس از مصرف این غذا توسط کودک منجر به اسهال و استفراغ ناگهانی می‌شود. تماس با حیوانات خزنده یا پرنده، آنها را به سالمونلا و اشریشیاکولی مبتلا می‌کند. پس از مصرف آنتی‌بیوتیک‌های مکرر، کودک به عفونت کولیت ناشی از کلاستریدیوم دیفی‌سیل مبتلا می‌شود.

ج: انگل‌ها

معمولا از طریق نوشیدن آب آلوده به انگل‌هایی مانند ژیاردیا و کریپتوسپوریدیوم پارووم، انتاموبا هیستولیتیکا یا انتقال مدفوعی – دهانی صورت می‌گیرد.

 

 

 

د: سموم شیمیایی

گاستروانتریت ناشی از قارچ‌های سمی یا برخی غذاهای دریایی آلوده، نوشیدن غذاهای آلوده به جیوه، سرب یا آرسنیک می‌باشد.

و: عوارض جانبی داروها

آنتی‌اسیدهای حاوی منیزیم، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروی شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و ملین‌ها

علائم گاستروانتریت در کودکان

اسهال، استفراغ، گرفتگی شکم، تب و کم‌اشتهایی

عوارض گاستروانتریت

علائم خطر کم‌آبی با فرورفتگی ناحیه نرم سر نوزاد، فررفتگی چشم‌ها، گریه بدون اشک، خشکی دهان، کاهش ادرار، کاهش سطح هوشیاری و افت انرژی همراه است.

 بیشتربخوانید:

رژیم غذایی مناسب درمان زخم معده

 با این خوراکی ها از شر رفلاکس معده رها شوید

 

 

 

پیشگیری از گاستروانتریت در کودکان

1- استفاده از واکسن‌های روتا ویروسی

2- تغذیه با شیر مادربرای نوزادان

3- شست و شوی دست کودک پس از دستشویی

درمان گاستروانتریت در کودکان

1- مصرف مایعات و آب: برای جبران آب از دست رفته

2- کاهش مصرف آنتیبیوتیک: کاهش ایجاد اسهال ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک

3- تجویز پروبیوتیک: باکتری‌های مفیدی که در صورت مصرف به اندازه کافی باعث ایجاد تعادل در میکروفلور دستگاه گوارش شده و علائم گاستروانتریت کاهش می‌یابد.

  بیشتربخوانید:

5داروی گیاهی برای درمان رفلاکس اسید معده

آیا استرس باعث سوزش معده می‌شود؟

 

 

برچسب ها: کودکان، مسمومیت غذایی، تب، کم اشتهایی، دردهای شکمی، استفراغ، کم آبی بدن، اسهال، دل درد، آنتی‌بیوتیک، گاستروانتریت، شیرین فرساد، روتا ویروس تعداد بازديد: 130 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز