Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:04

8
بهمن
فصل سرما و دردسر آنفولانزا در کودکان

فصل سرما و دردسر آنفولانزا در کودکان

کودکان موجودات دوست‌داشتنی هستند که مراقبت از آن‌ها هم لذت‌بخش بوده و هم دشوار است . ضعیف بودن کوکان باعث شده والدین از آن‌ها به‌صورت شبانه‌روزی محافظت نمایند .

به قلم : دکتر علی فرجی - متخصص کودکان و نوزادان

 

تحریریه زندگی آنلاین : کودکان موجودات دوست‌داشتنی هستند که مراقبت از آن‌ها هم لذت‌بخش بوده و هم دشوار است . ضعیف بودن کوکان باعث شده والدین از آن‌ها به‌صورت شبانه‌روزی محافظت نمایند . با شروع فصل سرما یکی از دغدغه‌های اصلی والدین سرماخوردگی و یا شدیدتر از آن آنفولانزا در کودکان است . در فصل سرما این دسته از بیماری‌ها در بزرگ‌سالان نیز شیوع می‌یابد و طبیعی است که کودکان با سیستم ایمنی ضعیف‌تر زودتر دچار آن شوند .آنفولانزا مانند سرماخوردگی است که شدید آن بیشتر علائم یک سرماخوردگی مشاهده می‌شود به این خاطر باید بیشتر جدی گرفته شود و خطرناک‌تر است .

 بیشتربخوانید:

سینوزیت در کودکان : علائم و درمان

 

علائم آنفولانزا

آنفولانزا می‌تواند کودک را به‌یک‌باره از حالت خوب به خیلی بد تبدیل کند . آنفولانزا با تب و گلودرد ، التهاب و سرخی پوست و سرفه‌های خشک همراه است . البته در بین نوزادان می‌تواند با اسهال و استفراغ نیز دیده شود . اگر این بیماری خیلی زود درمان نشود باعث ضعف و خستگی در کودکان می‌شود در این صورت کودک سرفه‌های خلط دار و عفونت خواهد داشت  این در حالتی است که آنفولانزا با ویروس شروع‌شده و به‌مرور به عفونت باکتریایی تبدیل‌شده است .

 

پیشگیری از آنفولانزای کودکان

این جمله معروف که پیشگیری بهتر از درمان است همیشه و در همه زمینه‌ها کاربرد دارد . با پیشگیری می‌توان بسیاری از هزینه‌ها و انرژی‌ها را کاهش داد . امروزه روش‌های نوینی معرفی‌شده است که می‌تواند یک‌راه حل ساده برای پیشگیری از آنفولانزا باشد . تزریق واکسن قبل از شروع سرما می‌تواند بدن را آماده فصلی کند که هم کودک و هم والدین بتوانند از آن لذت ببرند . در چند سال اخیر انواع واکسن‌های آنفولانزا در بازار موجود است که به‌مرور کامل‌تر می‌شود . برای شروع فصل جدید واکسن چهار ظرفیتی با تائید وزارت بهداشت تزریق می‌شود که تأثیر قابل‌توجهی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد . البته باید توجه داشته باشید این تزریق در اماکن معتبر انجام شود و از کیفیت آن اطمینان حاصل نمایید چراکه انقضا این نوع واکسن‌ها یک‌ساله بوده و نمی‌توان واکسن باقی‌مانده امسال را برای سال آینده استفاده کرد .

بیشتربخوانید:

چیستی آبریزش بینی

 

 

 

تفاوت بارز سرماخوردگی با آنفولانزا

در آنفولانزا سرعت بروز علائم بسیار سریع‌تر خواهد بود و کودک مدام تب و لرز شدید را تجربه خواهد کرد . در آنفولانزا دردهای عضلانی ، سردرد بیشتر و کم‌اشتهایی و حتی بی‌اشتهایی با شدت بیشتری وجود دارد . معمولاً بهبود در سرماخوردگی بسیار زودتر از آنفولانزا خواهد بود . علائم مشاهده‌شده در کودکان به‌خصوص در کودکان زیر 5 سال بسیار خطرناک است و بهتر است تحت نظر متخصص اطفال دوره درمانی طی شود تا به‌طور کامل و ریشه‌ای بیماری از بدن کودک خارج شود .

 

علل آنفولانزا در کودکان

آنفولانزا یک عفونت تنفسی است که با ویروس ایجاد می‌شود که ویروس‌هایی که در نوع (A) و (B) هستند باعث بروز بیماری آنفولانزا می‌شوند البته این بیماری می‌تواند علت باکتری نیز داشته باشد . ویروس‌های این‌چنینی به‌سادگی با یک عطسه و یا سرفه انتقال می‌یابند . به‌طوری‌که این آلودگی به از طریق تنفس وارد بدن کودک می‌شود. علائم آنفولانزا به گونه ایست که گاهی والدین نیز متوجه حضور اولیه ویروس در بدن نوزاد و یا کودک نمی‌شوند . این بیماری در افراد مختلف ، واکنش متفاوتی دارد که گاهی والدین با تصور اینکه یک کسالت کوچک دارند ویروس را به کودک خود انتقال می‌دهند . برای کودکانی که در مکان های عمومی حضور فعال‌تری دارند امکان ابتلا بیشتر است مانند مهدکودک‌ها . مدارس ، پارک‌ها و … که انتقال به‌راحتی انجام می‌شود .

بیشتر بخوانید:

کاهش علائم سرماخوردگی در کودکان

 

 

 

 

درمان آنفولانزا در کودکان

اگر در شروع بیمار احتیاط‌های لازم انجام شود و تغذیه و مایعات به‌درستی مصرف شود تأثیر قابل قبولی در بهبودی خواهد داشت اما اگر متوجه پیشروی بیماری شده‌اید و علائم شدت گرفته‌اند بهترین راه راجعه به متخصص اطفال خوب است که بتواند اقدامات لازم را انجام دهد . گاهی پیشگیری به‌موقع و مراقبت درست باعث می‌شود آنفولانزا در کوتاه‌ترین زمان از بین برود . برای درمان مسلماً استراحت و تغذیه مناسب حرف اول در بهبود را می‌زند . ک.دک می‌تواند از میوه‌های خشک و یا سوپ استفاده کند و برای غذاهای کمکی حتماً از متخصص کودکان کمک بگیرید. این نکته را بدانید که آنفولانزا یک بیماری ویروسی است و نیازی نیست کودک آنتی‌بیوتیک استفاده کند. این دارو برای از بین بردن باکتری است و اگر آنفولانزا منجر به بیماری‌های عفونی شود، مصرف آنتی‌بیوتیک با دستور پزشک بلامانع خواهد بود .

 

تفاوت بین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا

شاید شما نیز با دیدن علائمی متوجه شده‌اید کودکتان دچار بیماری شده است . اما با دیدن علائم ، اولین تصوری که والدین از بیماری فرزندشان دارند ، سرماخوردگی است . اما بسیاری از مشکلات در کودکان دارای برخی علائم مشترک هستند که می‌تواند از بیماری مختلفی خبر دهد و لزوماً سرماخوردگی نیست. آنفولانزا جزو آن دسته از بیماری‌هاست که تشابه زیادی با سرماخوردگی دارد. اما بسیار وخیم‌تر از آن عمل می‌کند. اگر والدین آگاهی لازم را در مورد بیماری فرزند خود داشته باشند می‌تواند در مراقبت‌ها و بهبود آن‌ها مؤثر باشد .

بیشتر بخوانید:

اگر کودک به آنفلوآنزا دچار شد چه باید کرد؟

 

 

 

 

مراقبت‌های لازم برای آنفولانزا

راه‌های مختلفی وجود دارد که والدین می‌توانند با استفاده از آن به بهبود کودک خود کمک کنند . به‌جز تزریق واکسن آنفولانزا و تغذیه برخی نکات بهداشتی است که شاید مهم به نظر نرسد اما تأثیر مهمی دارند . در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

شستن دست‌ها: شستن دست‌ها امر مهمی است که در دوره بیماری باید جدی‌تر گرفته شود . حتماً دست کودکان با آب و صابون شسته شود تا میکروب‌ها روی پوست باقی نمانند.

استفاده از دستمال: توجه داشته باشید هنگام عطسه و سرفه حتماً از دستمال استفاده شود . دستمال‌های استفاده‌شده را دور بگذارید و مجدد آن را به کار نگیرید.

دور بودن از بیماران دیگر: چه در خانه و چه در محیط اطراف دقت داشته باشید افرادی که بیمار هستند از فرزند شما دور بمانند . این موضوع باعث می‌شود کودک در معرض ویروس‌های مختلف قرار نگیرد و دوره درمانی را طبیعی طی کند . معمولاً کودکان توسط اطرافیان مورد نوازش قرار می‌گیرند که با بوسیدن کودک همراه است اما توجه داشته باشید تا بهبودی کامل از این کار خودداری شود.

 

کلام آخر

برای درمان بیماری آنفولانزا به بهترین متخصص اطفال مراجعه نمایید . تا وضیعت کودک بررسی شود عمدتاً برای کمک به سیستم ایمنی کودک نیاز به مصرف دارو است . آنفولانزا حتی در کودکان شیرخوار نیز می‌تواند پیشرفت نماید و خطرناک شود . مشاهده علائم در نوزادان بسیار سخت است و نیاز به بررسی تخصصی دارد چراکه سردرد و یا درد عضلانی در آن‌ها قابل حس نیست.

برچسب ها: کودکان، سرماخوردگی، تب، دارو، آنفولانزا، درمان سرماخوردگی، آنتی بیوتیک، گلودرد، سینوزیت، بیماری ویروسی، علائم آنفولانزا، کم‌اشتهایی تعداد بازديد: 152 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز