Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 17:40

10
شهریور
پیشگیری و درمان عرق‌سوز شدن نوزاد

پیشگیری و درمان عرق‌سوز شدن نوزاد

عرق‌سوز شدن نوزاد (prickly heat) ناشی از گرمای بیش از حد محیط است. نشانه‌های آن برآمدگی‌های کوچک و تاول‌های ریز روی پوست است. کودکان و نوزادانی که پوست روشن دارند، بیشتر عرق‌سوز می‌شوند

دکتر / مهندس فریال عسگری

پزشک/ مهندس علوم و صنایع غذایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : عرق‌سوز شدن نوزاد (prickly heat) ناشی از گرمای بیش از حد محیط است. نشانه‌های آن برآمدگی‌های کوچک و تاول‌های ریز روی پوست است. کودکان و نوزادانی که پوست روشن دارند، بیشتر عرق‌سوز می‌شوند، البته ممکن است کودکان در تمامی سنین بدن‌شان عرق‌سوز شود. عرق‌سوز شدن بیشتر در نواحی چین‌های پوست که لباس به تن می‌چسبد، مانند سینه، شکم، گردن، لای پا‌ها و باسن دیده می‌شود. این مشکل سبب بی‌قراری کودک و ناراحتی مادر و کودک می‌شود. در صورتی که نوزاد بیش از اندازه عرق کند، منافذ پوست او بسته می‌شود. عرق نمی‌تواند خارج شود و همین باعث عرق‌سوز شدن نوزاد می‌شود. لباس تنگی که به تن بچسبد، نوزاد را عرق‌سوز می‌کند. گاهی اوقات هم مالیدن پماد‌های موضعی مخصوص روی سینه کودک، موجب عرق‌سوز شدن نوزاد می‌گردد. پوست نوزادان بسیار لطیف و حساس است و باید در مراقبت کردن از آن بسیار دقت کرد، به خصوص قسمت‌های چین‌دار مانند نزدیک زانو، ران، زیر بغل، آرنج و گردن نوزادان. عرق‌سوز شدن گردن نوزادان به خصوص در ۵ ماهگی بسیار شایع است. نقطه‌های کوچک صورتی رنگ که در هنگام تولد ظاهر می‌شوند، اینها تحریکات پوستی نیستند، بلکه رگ‌های خونی هستند که در نزدیکی زیر لایه پوست جمع می‌شوند، آن‌ها اغلب تنها پس از چند ماه بعد از تولد ناپدید می‌شوند. عرق‌سوز شدن بر اثر گرمای تابستان غیر معمول نیست، به خصوص در اطراف گردن و بالاتنه و دلیل آن گرما و حساس بودن پوست کودک می‌باشد، این تحریکات دانه‌های قرمز و کوچکی هستند که بیشتر می‌شوند و معمولا عرق‌سوز شدن نامیده می‌شوند. در چند ماه اول کودک دچار تحریکات پوستی و به خصوص در قسمت گردن می‌شود، گردن آن‌ها گوشتالو و چاق است. به همین دلیل بیشتر در معرض سوزش قرار دارد، اغلب چین‌های گردن به هم مالیده شده و موجب عصبانیتش می‌شود، این مشکل تا زمانی که کودک بتواند سر خود را بدون نیاز بلند کند، وجود دارد. مشکلات قارچی در نوزادان می‌تواند رایج باشد، به دلیل این که چین‌ها و رطوبت، مکانی عالی برای رشد کاندیدا است. مخمر شایع‌ترین عفونت در کودکان است. اگر کودک شما اساسا شیر مادر می‌خورد، احتمالا مقداری از شیر بیرون می‌ریزد و این رطوبت در اطراف گردن او باعث ایجاد مخمر خواهد شد. اغلب در کسانی که گونه‌های چاق دارند، پیدا می‌شود، زمانی که کودک برای نگه داشتن سر خود به بالا زمان سختی را می‌گذراند، ممکن است باعث رطوبت و رشد باکتری شود و این عرق‌سوز شدن زمانی که کودک سرش را در حالت عادی نگه دارد، برطرف می‌شود.

اگر کودک بزاق زیادی دارد، ممکن است عرق‌سوز شدن به این دلیل باشد. این امر به ویژه زمانی درست است که نوزاد در حال درآوردن دندان باشد. به همین دلیل چانه و گردن آنها همیشه مرطوب است و همین خیسی باعث خارش می‌شود. تا زمانی که کودک شما از این مرحله خلاص شود، ممکن است از این تحریکات اذیت شود. خشک نگه داشتن پوست آنها و تمیز کردن آن راهی برای بهبود است.

بیشتربخوانید:

پوشاندن لباس زیاد به نوزاد موجب تحریک پوست او می‌شود

 

 

 

آلرژی از علل عرق جوش کودکان و نوزادان: پوست نوزاد حساس به آلرژی است و این آلرژی باعث عرق‌سوز شدن گردن آن‌ها می‌شود، این می‌تواند به دلیل مواد پاک‌کننده و تحریک‌کننده مانند شامپو، صابون و یا محصولات پوستی باشد. شما باید محصولات و صابون‌هایی با حداقل حساسیت انتخاب کنید.

 

خطرات

عرق‌سوز شدن نوزاد مشکل جدی نیست، اما باید بدانید که عرق‌سوز شدن به این معنی است که کودک بیش از اندازه گرمش شده است و باید عرق‌سوز شدن کودک را جدی بگیرید و سریع نوزاد را خنک کنید، چون امکان دارد نوزاد دچار گرمازدگی یا ضعف در اثر گرما شود. عرق‌سوز شدن معمولا دردناک نیست، اما می‌تواند خارش و سوزش زیادی داشته باشد. بعضی از جوش‌ها ممکن است نسبت به لمس حساس باشند.

 

درمان عرق‌سوز شدن نوزاد و کودک

سعی کنید کودک را خنک کنید. لباس‌هایش را از تنش درآورید و کودک را به اتاقی خنک یا جایی که سایه باشد منتقل کنید. قرار دادن پارچه خیس و خنک روی قسمت‌هایی از بدن کودک که عرق‌سوز شده‌اند نیز مؤثر است. اگر کودک را حمام کردید، بدن کودک را با حوله خشک نکنید. بگذارید بدن کودک خود به خود خشک شود. روی ناحیه عرق‌سوز شده کرم یا پماد و همین طور پودر بچه (اکسید روی) نمالید. این کار با جلوگیری از جریان یافتن هوا، عرق‌سوز را بد‌تر می‌کند. استفاده از دستگاه تهویه برای شب‌های گرم اتاق نوزاد توصیه می‌شود. اگر تهویه ندارید، در اتاق کودک پنکه روشن کنید. باد پنکه را به جایی نزدیک به کودک هدایت کنید، اما نه مستقیم به سمت خود او؛ بهتر است پنکه را از کودک دور کنید تا  اندازه‌ای که فقط نسیمی خنک داشته باشد. مراقب باشید کودک بیش از اندازه خنک نشود! ناخن‌های کودک را حتما کوتاه کنید تا قسمت‌های عرق‌سوز شده را نخاراند.

 بیشتربخوانید:

سه روش درمان خانگی اگزما

 

 

 

۱۰ روش درمان خانگی عرق‌سوز شدن

برای همه ما تابستان فصلی دوست‌داشتنی است، اما مادر صاحب نوزاد و پرستار کودک در این ماه سختی‌های زیادی دارند. عرق‌سوز شدن نوزاد در این فصل به دلیل گرم شدن هوا بیشتر اتفاق می‌افتد. برای آنها سوال است که برای درمان عرق‌سوز شدن کودک و نوزاد چه چیزی خوب است؟

استفاده از جوی دوسر، درمان عرق‌سوز شدن نوزاد در طب سنتی

یک فنجان جوی دوسر را آسیاب و به وان آب سرد اضافه کنید. خوب هم بزنید تا مثل شیر شود. سپس نیم ساعت در آب بنشینید و بدن خود را با حوله‌ای نرم خشک کنید.

استفاده از کمپرس آب سرد برای درمان عرق جوش نوزاد

کمپرس آب سرد حالت خارش، التهاب و عرق‌سوز را از بین می‌برد. چند قطعه یخ را درون پارچه‌ای بپیچید و به ‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی ناحیه عرق‌سوز شده بگذارید. به مدت ۲ تا ۳ روز، این کار را در هر ۴ تا ۶ ساعت تکرارکنید.

برگ درخت سنجد برای درمان عرق‌سوز شدن

کمی برگ تازه درخت سنجد را به‌شکل خمیر دربیاورید و روی نواحی عرق‌سوز شده بگذارید. بعد از خشک شدن پوست را با آب سرد بشویید.

استفاده از جوش شیرین برای درمان عرق‌سوز شدن

جوش شیرین همچون ماسک پوست را لایه‌برداری می‌کند. یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را به یک فنجان آب‌سرد اضافه کنید. یک پارچه آغشته به این آب را ۱۰ دقیقه روی نواحی عرق‌سوزشده قرار دهید.

آلوئه‌ورا برای درمان عرق‌سوز شدن

ژل آلوئه‌ورا را روی نواحی عرق‌سوز شده بگذارید. بعد از ۲۰ دقیقه با آب سرد دوش بگیرید.

استفاده از آرد نخودچی

آرد نخودچی رطوبت اضافی بدن را جذب می‌کند. آرد نخودچی منافذ پوستی را باز می‌کند، سلول‌های مرده را تسکین می‌دهد. ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آرد نخودچی را با آب ترکیب کنید تا خمیر بشود. خمیر را به‌ مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی نواحی عرق‌سوز بگذارید و بعد با آب سرد آن را بشویید.

بیشتر بخوانید:

این بیماری پوستی دردسرساز است!

 

 

 

انبه خام برای درمان عرق‌سوز شدن

۲ انبه را با ۲ فنجان آب بپزید به صورت پالپ درآورید و بعد از سرد شدن بنوشید.

استفاده از خیار

خیار را نازک کرده، ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو اضافه کنید و به‌ مدت ۱۰ دقیقه روی پوست عرق‌سوز شده بگذارید.

گلاب برای درمان عرق‌سوز شدن نوزاد

مقداری گلاب را با ۴ قاشق غذاخوری عسل و مقداری آب ترکیب کنید. این ترکیب را در قالب یخ بریزید و اجازه بدهید که منجمد شود. قالب‌های گلاب یخی را درون پارچه‌ای نخی بپیچید و روی پوست بگذارید. گلاب تعادل PH پوست را حفظ و چربی پوست را کنترل می‌کند.

 استفاده از ماست

ماست سرد را ۱۵ دقیقه روی قسمت عرق‌سوز شده قرار داده و سپس با آب سرد بشویید.

 

نکات طلایی برای جلوگیری از عرق‌سوز شدن نوزاد

بدن نوزادان را خشک و خنک نگه دارید.

 در هوای گرم یا مرطوب، لباس نخی خنک و عرق‌گیر به تن کودک بپوشانید.

 استفاده از لباس نخی خنک از عرق‌سوز شدن پوست کودک جلوگیری می‌کند.

 کرم، پماد و پودر بچه به پوست کودک نمالید. این مواد فقط روزنه‌های پوست‌شان را می‌بندد.

 نوزادان را در فضایی قرار دهید که تهویه هوای مناسب داشته باشد یا از پنکه با دور آرام استفاده کنید.

 از پوشاندن لباس‌های تنگ به کودک، جدا خودداری کنید.

 پوست عرق‌سوز شده را باز نگه دارید و روی آن را کاملا نپوشانید تا هر چه زودتر بهبود یابد.

 نعنا را دم کنید  و پارچه‌ای تمیز را با آن خیس کنید و روی نواحی عرق‌سوز شده قرار دهید.

 از لباس‌های نخی و نازک در هوای گرم استفاده کنید تا هوا به خوبی در بدن جریان داشته باشد.

 از صابون‌هایی که پوست را خشک می‌کنند، برای تمیز کردن نواحی عرق‌سوز شده استفاده نکنید.

 در ساعات اوج گرما، تا جایی که امکان دارد از بیرون بردن کودک خودداری کنید تا کمتر عرق‌سوز شود.

 قسمت‌هایی که عرق‌سوز شده را آرام با آب و صابون شسته تا هر گونه آلودگی و گرد و خاک و عرق از سطح پوست پاک شود.

 می‌توانید برای کاهش التهاب و خارش نواحی عرق‌سوز شده در بدن نوزاد یا کودک، از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید. کرم را به آرامی روی پوست بمالید تا کاملا جذب پوست شود. در صورت شدت گرفتن مشکل یا تب، کودک را نزد پزشک ببرید.

 

پیشگیری

با پوشاندن لباس‌های گشاد و سبک به تن کودک‌ مخصوصا در هوای گرم، کودک را راحت و خنک نگاه دارید. از لباس‌های نخی برای کودک استفاده کنید، زیرا لباس‌های نخی و گشاد باعث می‌شود کودک راحت‌تر عرق کند. از پوشاندن لباس‌هایی با الیاف مصنوعی و پلاستیکی به تن کودک‌تان اجتناب کنید. در روز‌های خیلی گرم کودک را در خانه نگه دارید یا به دنبال مکان‌های خنک یا سایه‌دار برای نشستن یا بازی برای کودک باشید. به اندازه کافی به کودک آب و مایعات بدهید تا بدنش کم آب یا دهیدراته نشود. به طور مرتب کودک خود را از این لحاظ که زیاد گرمش است یا نه کنترل کنید. اگر مطمئن نیستید، پوستش را لمس کنید. اگر گرم و نم‌دار بود، به این معنا است که بیش از اندازه گرمش شده است.

برچسب ها: نوزاد، حساسیت پوستی، اگزما تعداد بازديد: 198 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز