Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 15:12

11
دی
قرص های اشتها آور؛‌ آخرین راه حل

قرص های اشتها آور؛‌ آخرین راه حل

یکی از نگرانی‌های برخی از والدین کم اشتهایی کودکان‌شان است. مشکل کم‌اشتهایی یا بی‌اشتهایی در کودکان ممکن است از اولین سال زندگی شروع شود و تا سنین نوجوانی و جوانی ادامه یابد.

فرزاد برهمندپور؛ کارشناس ارشد تغذیه و ارتقای سلامت

 

علت بی‌اشتهایی کودکان

در برخی از موارد والدین تصور می‌کنند مصرف برخی مواد دارویی و قرص‌های اشتها آور می‌تواند میزان اشتهای کودک آنها را افزایش دهد، غافل از این مساله که قبل از استفاده از هر نوع داروی پزشکی بالا برنده اشتها، باید علت اصلی بی اشتهایی کودک مشخص شود.

بررسی پزشکان اطفال نشان داده که عواملی مانند کم تحرکی، کمبود برخی از ریزمغذی‌ها، استرس و اضطراب و کم وزنی و سوءتغذیه از جمله عوامل اصلی بروز بی‌اشتهایی در کودکان می‌باشند.

عوارض اصلی داروها و قرص‌های اشتهاآور

 

متخصصان سلامت کودکان معتقدند که مصرف هر نوع داروی شیمیایی برای بالا بردن اشتهای کودک می‌تواند سیستم عصبی کنترل اشتهای او را تخریب نماید.

به علاوه این که میزان ترشح هورمون‌ها و ترشحات بدنی او را از تنظیم خارج نماید.

حتی در برخی موارد این داروها می‌توانند باعث بالابردن اشتهای فرد در سنین بزرگسالی و حتی افزایش وزن وچاقی‌های مفرط در او شوند.

بنابراین توصیه می‌شود که اولین قدم برای بالابردن اشتهای کودک به جای استفاده از داروهای اشتهاآور، شناسایی مشکل بی‌اشتهایی و انجام راهکار مناسب برای رفع بی‌اشتهایی مذکور باشد.

بهترین راهکارهای مقدم بر استفاده از داروهای اشتهاآور

از آنجایی که سه علت کمبود مواد مغذی، کم تحرکی و استرس از جمله عوامل اصلی بی‌اشتهایی در اکثر کودکان می‌باشند؛ بنابراین تدارک یک تغذیه متنوع و اشتهاآور برای کودک، انجام حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی و بازی توسط کودک و ایجاد محیطی مفرح و شاد برای کودک از جمله عواملی هستند که می‌توانند میزان بی‌اشتهایی را در کودکان تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند.

جایگزینی ویتامین‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها به جای داروهای اشتها‌آور

همانطور که عنوان شد کمبود ویتامین‌ها از جمله ویتامین‌های گروه B می‌توانند باعث کم اشتهایی در کودکان شوند.

بنابراین اولین راه برای درمان بی‌اشتهایی کودک استفاده از مکمل‌های ویتامینی ویژه کودکان می‌باشد.

در بیشتر موارد مصرف منظم این مکمل‌های ویتامینی می‌تواند باعث بهبود اشتهای کودک شود.

البته باید توجه نمود که مصرف بی‌رویه مکمل‌های ویتامینی در دوزهای بالا در کودکان می‌تواند خود به عنوان یک عامل بی اشتهایی کودک و یا حتی بروز مسمومیت‌های ویتامینی نیز مطرح باشد.

در نتیجه حتما مصرف مکمل‌های ویتامینی با نظر پزشک اطفال یا متخصص تغذیه برای کودک تجویز گردد.

کلام پایانی

به والدین توصیه می‌شود که هیچگاه به عنوان اولین قدم از دارو و قرص برای بالابردن اشتهای کودک خود استفاده ننمایند و با بهبود تغذیه و بالابردن فعالیت بدنی او، اشتهای او را افزایش دهند و در صورت نیاز به مصرف مکمل‌های غذایی حتما با یک پزشک اطفال و یا متخصص تغذیه در این زمینه مشورت نمایند و توجه داشته باشند که پزشکان اطفال نیز فقط در موارد بحرانی و سوءتغذیه‌های شدید به کودک قرص‌های اشتهاآور تجویز می‌نمایند.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، بی اشتهایی کودک، سلامت کودک، قرص های اشتها آور در کودکان، عوارض داروهای اشتها آور، کودک و داروها، بد غذایی کودک تعداد بازديد: 2465 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز