Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 00:12

4
اردیبهشت
راهكار‌های افزایش‌ شیر‌دهی‌مادران (2)

راهكار‌های افزایش‌ شیر‌دهی‌مادران (2)

لكوسیت سلول‌های زنده‌ای هستند كه فقط در شیر مادر یافت می‌شوند،

 

لاكتوفرین: این پروتئین رشد باكتری‌ها را در دستگاه  گوارش متوقف می‌كند.

 ال‌جی‌آ: این پروتئین نیز نوزاد را از ویروس و باكتری‌محافظت كرده (به‌ویژه باكتری‌هایی كه نوزاد و مادر، در معرض آنها قرار دارند) و همچنین میزان ابتلا به بیماری ایكولای و آلرژی را كاهش می‌دهد.

ایمونوگلوبولین‌های دیگری از جمله Lgm و LgB نیز در شیر مادر وجود دارند كه نوزاد را از ابتلا به عفونت‌های باكتریایی و ویروسی حفظ می‌كنند. مصرف ماهی و گنجاندن آن در وعده‌های غذایی مادر، میزان این پروتئین را در شیر افزایش می‌دهد.

لیسوزیم «lysozyme»: این آنزیم، نوزاد را در برابر ابتلا به بیماری ایكولای و سالمونلا مصون می‌كند و خاصیت ضدالتهابی دارد.

 عامل Bifidus: این عامل، رشد لاكتوباسیلوس را افزایش می‌دهد. لاكتوباسیلوس باكتری مفیدی است كه از نوزاد در برابر، باكتری‌های مضر محافظت می‌كند و با ایجاد محیط اسیدی به هیچ‌ باكتری اجازه رشد نمی‌دهد و هیچ باكتری در این محیط اسیدی زنده نمی‌ماند.

چربی‌ها: شیر مادر حاوی چربی‌هایی است كه برای سلامت و رشد نوزاد مفید هستند. این چربی‌ها منبع بزرگی از كالری می‌باشند و برای رشد مغز بسیار مفیدند. نوزاد با جذب ویتامین‌های محلول در چربی‌ها رشد بهتری خواهد داشت. رشد مغز و سیستم عصبی به زنجیره طولانی از اسیدهای چرب نیاز دارد كه این اسیدهای چرب در طول سه ماه آخر بارداری در شیر مادر تشكیل می‌شوند.

ویتامین‌ها: مقدار و نوع ویتامین‌های موجود در شیر مادر، با مقدار و نوع ویتامین مصرفی او ارتباط مستقیم دارد و به همین دلیل تغذیه مادر در دوران شیردهی بسیار مهم است.

ویتامین‌های محلول در چربی، از جمله ویتامین‌ D، E و K برای سلامت نوزاد حیاتی هستند و ویتامین‌های ضروری محلول در آب نیز عبارتند از: ویتامین C، ریبوفلاوین، نیاسین و اسیدپانتئوتنیك. از آنجا كه نیاز كودك به این ویتامین‌ها بسیار لازم است، زنان بعد از زایمان هم باید تحت مراقبت پزشك باشند تا با راهنمایی آنها و استفاده از یك رژیم صحیح غذایی، تمامی ویتامین‌های مورد نیاز نوزاد را دریافت كرده و از طریق شیر به كودك برسانند.

 كربوهیدرات‌ها: لاكتوز، اصلی‌ترین قندی است كه در شیر مادر وجود دارد و حدوداً 40 درصد از كل كالری شیر را تشكیل می‌دهد. لاكتوز، باكتری‌های مضر معده نوزاد را كاهش داده و همین امر موجب بهبود جذب كلسیم، فسفر و منیزیم می‌شود. لاكتوز به كاهش بیماری‌های معده و رشد باكتری سالم در معده كمك می‌كند.

لكوسیت: سلول‌های زنده‌ای هستند كه فقط در شیر مادر یافت می‌شوند،

وظیفه آنها مبارزه با عفونت است و آنها را نمی‌توان در هیچ نوع شیر خشكی یافت. شیر مادر با تركیب كاملی از پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها‌، كربوهیدرات ‌و بهترین غذا برای كودك است. در بعضی از كشور‌ها، برای مادرانی كه به هر دلیل قادر به شیر دادن نیستند، بانك شیر وجود دارد كه با مراجعه به این مكان‌ها می‌توان شیر مادر را تهیه و خریداری كرد.

این شیر را می‌توان با شیردوش گرفت و آن را با بطری و یا فنجان، قاشق و یا شیشه شیر به نوزاد داد.

ذخیره و نگهداری شیر

در شرایطی كه مادر شاغل است و نمی‌تواند تمام وقت كنار نوزاد خود باشد، می‌توان شیر را به راحتی و در سلامت كامل در شرایط زیر نگهداری كرد:

مزایای تغذیه با شیر مادر

در مطالعات اخیر مشخص شده كودكانی كه از شیر مادر استفاده می‌كنند، كمتر دچار بیماری‌های ویروسی، معده، تنفسی و عفونت گوش می‌شوند. در تحقیق گسترده‌ای كه توسط موسسه بین‌المللی بهداشت انجام شد آمده است، تعداد كودكانی كه از شیر مادر تغذیه كرده و در سن 1- 28 سالگی فوت كرده‌اند، نسبت به سایر كودكان 20 درصد كمتر است.

دانشمندان بر این باورند كه تغذیه با شیر مادر، خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را در دوران كودكی كاهش می‌دهد. البته علت دقیق آن هنوز مشخص نیست و برخی از آنها معتقدند آنتی‌بادی موجود در شیر سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت می‌كند و همین امر خطر ابتلا به سرطان را كاهش می‌دهد.

بیماری دیابت نوع 1 و 2، كلسترول بالا و بیماری‌های التهابی روده نیز در این نوزادان كمتر دیده می‌شود؛ همچنین در نوزادانی كه از هر نوع ماده دیگری به جز شیر مادر تغذیه كنند، خطر ابتلا به بیماری كرون و كولیت اولسرو بیشتر است.  پژوهشگران بسیاری رابطه میان تغذیه و ضریب هوشی نوزاد را بررسی كرده‌اند.

در مطالعه‌ای كه روی بیش از 17000 نوزاد از هنگام تولد تا سن 61 - 62 سالگی انجام شد، نمرات ضریب هوشی و آزمون‌های هوشی افراد تغذیه‌شده با شیر مادر، بالاتر از سایر كودكان بود.  نوزادانی كه نارس و زود به دنیا می‌آیند، اغلب بعد از تولد از عفونت‌های تنفسی رنج می‌برند كه با خوردن شیر مادر این عفونت‌ها كاهش می‌یابد و حتی به طور كلی برطرف می‌شود. 

پژوهشگران معتقدند ارتباط عاطفی كه میان مادر و نوزاد در دوران شیردهی ایجاد می‌شود، در شكل‌گیری مغز و قدرت آن نقش مهمی دارد؛ اگرچه در این میان اسیدهای چرب شیر نیز بی‌تأثیر نیستند.  آكادمی كودكان آمریكا توصیه می‌كند كه یكی از روش‌های جلوگیری از چاقی كودك در سنین جوانی و نوجوانی، تغذیه با شیر مادر است.

با تجزیه و تحلیل 17 پژوهش مختلف، مقاله‌ای در مجله آمریكایی اپیدمیولوژی به چاپ رسید كه نشان می‌داد تغذیه با شیر مادر خطر ابتلاء به چاقی و اضافه وزن در بزرگسالی را كاهش می‌دهد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- راهكار‌های افزایش‌ شیر‌دهی‌مادران- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مزایای تغذیه با شیر مادر، شیردهی مادران، لاكتوفرین، ایمونوگلوبولین‌ها، لیسوزیم، بیماری سالمونلا، لكوسیت تعداد بازديد: 615 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز