Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 02:36

24
فروردین
دلایل نوروفیزیولوژی محدودیت ذهنی (2)

دلایل نوروفیزیولوژی محدودیت ذهنی (2)

مساله بسیار مهم اینکه اشکال هوشی را به فرایندهای پویایی تکامل وابسته نموده است به همین دلیل می‌گوید وقتی ما می‌توانیم عقب‌مانده ذهنی بگوییم که 18سال را تمام کند.

 

لازم به ذکر است کلیه این اشکالات نامبرده شده اگر در سنین پایین درمان توانبخشی آن را شروع کنیم، می‌تواند تا حدود زیادی قابل رفع باشد.

محدودیت ذهنی یا هوشی بهتر

تمام این اشکالات قابل رفع و کنترل علاوه بر دلایلی که با این نام‌گذاری روی هر فردی که به تناسب توان خود از بار منفی این نام‌گذاری اثر سوء روی پیشداوری او خواهد گذاشت کل مشکل را به ذهن او ارتباط می‌دهیم در صورتی که ضایعه ایجاد شده در مغز او تاثیر سوء گذاشته است اما چنین کودکانی محدودیت‌های فراوانی در مسیر سیگنال‌های Efferent ,Afferent دارند که خود محدودیتی روی اعمال عملکرد ذهنی است.

بنابراین این کودکان با نام‌هایی همچون محدودیت ذهنی و یا هوشی بهتر تعریف می‌شوند تا صرفا نام عقب‌مانده ذهنی برای آنها قائل شویم؛ این نام، نامی است بین‌المللی و قابل شناسایی در سطح جهان.

مساله بسیار مهم اینکه اشکال هوشی را به فرایندهای پویایی تکامل وابسته نموده است به همین دلیل می‌گوید وقتی ما می‌توانیم عقب‌مانده ذهنی بگوییم که 18سال را تمام کند و نمره IQ (تست هوش) او پایین‌تر از مقدار نرمال (75) باشد. یعنی در تمام مدت 18سال که مراحل مختلف رشد و تکامل را می‌تواند طی کند ما شاید بتوانیم حتی یک نمره هوش او را افزایش دهیم همان مقدار هم مهم است.

بنابراین بالا بردن توانمندی حسی و حرکتی در کودک مشکل‌دار ممکن است روی فرایندهای هوش به خصوص قسمت‌های تصحیح در اعمال رفتاری و هماهنگ کردن رفتارش در موقعیت‌های اجتماعی مختلف و بالاخره در بالابردن مهارت‌های حرکتی موثر باشد و قسمتی از تعریف در عقب‌مانده ذهنی (Intellectual Disability) را پوشش خواهد داد.

در سنین بالاتر مثل سنین نوجوانی و بلوغ که یک فصل دیگری از تکامل کیفی و کمی مغز می‌تواند باشد، خواهیم توانست با این نگاه بازسازی مغز تغییراتی را در مغز باعث شویم و در نتیجه به تکامل فرایندهای هوشی و احتمالا به نمره ی هوشی او کمک نماییم.

همان طوری که ما قبول داریم، اهمیت این تعریف در اینها می‌باشد که تیم‌ها نشسته‌اند و روزها راجع به این دو خط تعریف و این نامگذاری کار کرده‌اند و از بهترین متخصصین در این تعریف و در این نامگذاری استفاده شده است و بنابراین باید قبول کنیم، حکمتی داشته است و دارد که سن بالای 18سال را برای تکمیل کردن این تعریف انتخاب کردند.

در صورتی که قبلا سنین بالای 6 سال و 7 سال هم اگر تست هوش زیر 75 بود برای برچسب زدن عقب مانده ذهنی کافی بود ولی حالا صراحتا متذکر شدند تا کودک به سن 18سال نرسد، ما به‌طور کامل نمی‌توانیم برچسب عقب‌ماندگی ذهنی را بزنیم، همان طوری که تا درخت ژنتیک یک کودک با سندرم داون تا متخصصین مولوکولای ژنتیک گزارش کروموزوم 21 اضافی را به ما نشان ندهند به صرف علائم کلینیکی نمی‌توانیم به والدین بگوییم حتما کودک شما سندرم داون می‌باشد.

از طرف دیگر در تعریف قدیم مساله تکامل را در اسم نیاورده بودند در صورتی که اشکال تکاملی و هوشی هم ردیف و هم‌سنگ با هم آمده است، این بدان معنی نیست که کودکان علاوه بر اشکال هوشی اشکال تکاملی دارند بلکه می‌توانیم با دید مثبت چنین فکر کنیم که این کودکان به‌وسیله تصحیح اعمال تکاملی و بهبودی و پیشرفت در روند. تکامل، ممکن است تغییراتی در پروسه هوشی کودک هم اتفاق بیفتند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- دلایل نوروفیزیولوژی محدودیت ذهنی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سندرم داون، درمان توانبخشی، محدودیت ذهنی، عقب‌مانده ذهنی، اشکال تکاملی، اشکال هوشی تعداد بازديد: 537 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز