Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 14:09

18
آذر
ناآرامی‌های گوارشی در بچه ها- قسمت دوم

ناآرامی‌های گوارشی در بچه ها- قسمت دوم

گاه کودک در اثر مصرف مواد غذایی یا آب آلوده به این بیماری مبتلا می‌شود.

اعظم كنجشكی

 

محلول‌های الکترولیت

این محلول‌های آماده که در داروخانه به فروش می‌رسند، برای جلوگیری از کم آبی بدن استفاده شده و همچنین کمک می‌کنند کمبود نمک‌های ضروری  -که برای عملکرد بدن بسیار ضروری هستند- جبران شود. هرگاه  در هر بسته از این محلول‌ها را باز کردید، آن را بیش از 48 ساعت در یخچال نگهداری نکنید. نوع پودری آن‌ها را مدت زمان طولانی‌تری می‌توان نگه داشت. تاریخ انقضا را قبل از مصرف، بررسی کنید. 

پزشکان نوع آماده تجاری این محلول‌ها را توصیه می‌کنند. اما اگر در جایی هستید که به داروخانه دسترسی ندارید، خودتان نیز می‌توانید این محلول‌ها را تهیه کنید. البته به شرط اینکه به دقت نسبت‌های گفته شده را در نظر بگیرید.

360 میلی‌لیتر آب پرتقال خالص طبیعی بدون شکر؛
600 میلی‌لیتر آب جوشانده و خنک شده؛
2/5 میلی‌لیتر  -معادل یك‌دوم قاشق چای خوری– نمک تصفیه شده.
اگر استفراغ کودک‌تان کاهش یافت یا قطع شد (چه او اسهال داشته باشد چه نداشته باشد)
4 تا 12 ساعت بعد از قطع شدن استفراغ کودک، به تدریج غذاهایی با یون معمولی به او بدهید. این کار کمک می‌کند اسهال کودک متوقف شود.
اگر تغذیه او فقط شامل شیر است، همانند گذشته (قبل از بیماری) به او شیر بدهید.
اگر کودک غذا نیز می‌خورد، به تدریج برنامه غذایی روزانه او را به حالت عادی بازگردانید. در ابتدا با وعده‌های کوچک و تعداد دفعات بیشتر (5 تا 6 بار در روز) شروع کنید. بهتر است مواد غذایی که هضم‌شان راحت‌تر است همانند برنج، موز، سیب‌زمینی، سیب و ماست به او بدهید.
بعد از 24 ساعت، مطابق رژیم غذایی کودک، می‌توان مواد غذایی دیگری همچون تخم‌مرغ، پنیر، گوشت‌های ترد، میوه‌ها و سبزیجات پخته (به جز آن‌هایی که فیبر زیادی دارند) را نیز به برنامه غذایی او اضافه کرد. 

چگونه خطر گسترش ویروس گاستروآنتریت را کاهش دهیم؟

ویروس بوجود آورنده این بیماری به شدت مسری است و به خصوص در گروه‌ها و مهد کودک‌ها به سرعت گسترش می‌یابد. برای محدود کردن گسترش این ویروس:
اشیاء و مکان‌هایی همانند توالت را که با استفراغ یا اسهال کودک مبتلا به این بیماری آلوده شده، به دقت بشویید و ضد عفونی کنید.
توجه داشته باشید که کودک‌تان حتما دستش را به خوبی بشوید (به ویژه بعد از دستشویی و قبل از غذا خوردن).
اگر او برای انجام این کار خیلی کوچک است خودتان این وظیفه را برعهده بگیرید.  
همچنین مطمئن شوید تمام افرادی که با کودک شما در تماس هستند به‌طور مرتب دستان خود را بشویند. خودتان نیز پس از به دستشویی بردن یا پس از تعویض پوشک کودک، قبل از غذا یا دارو دادن به او و... دستتان را بشوید. 

چگونه از ابتلای کودک‌تان به گاستروآنتریت باکتریایی جلوگیری کنیم؟

در اغلب موارد منشا گاستروآنتریت ویروس است اما گاه کودک در اثر مصرف مواد غذایی یا آب آلوده به این بیماری مبتلا می‌شود. در این حالت بیماری جنبه مسمومیت غذایی پیدا می‌کند.

چند راهکار ساده برای اجتناب از گاستروآنتریت باکتریایی

از نوشیدن آب منابعی که از سلامت‌شان مطمئن نیستید، خودداری کنید. خصوصا در هنگام سفر از آب معدنی‌های بهداشتی بسته‌بندی شده بنوشید.
قوانین پایه بهداشت را رعایت کنید: قبل از مصرف میوه‌ها و سبزیجات، آن‌ها را به خوبی بشویید و ضدعفونی کنید. سطوحی را که با گوشت یا ماهی نپخته در تماس بوده‌اند، ضدعفونی کنید. قبل از مصرف گوشت‌ها از کاملا پخته شدن آن‌ها، اطمینان حاصل کنید.
محل زندگی حیوانات خانگی را از مکانی که در آن مواد غذایی را قرار می‌دهید یا در آن جا غذا می‌خورید، دور نگهدارید. حیواناتی همچون لاک پشت می‌توانند عامل انتقال عفونت‌های میکروبی خصوصا اسهال باشند.
اگر به کشورهای استوایی سفر کردید، حتما آب را قبل از استفاده بجوشانید؛ پوست میوه‌ها را خودتان بگیرید و از خوردن مواد غذایی که احتمالا با آب‌های جاری شسته شده‌اند، پرهیز کنید. 

ناآرامی‌های گوارشی در بچه ها- قسمت اول

 

برچسب ها: درمان گاستروآنتریت، استفراغ کودک، کم آبی بدن کودک، التهاب دستگاه گوارش کودک، گاستروآنتریت کودک تعداد بازديد: 640 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز